Candidatul USR la Primăria Timişoara, Dominic Samuel Fritz, dezvăluie modul în care milioane de lei din bugetul Timişoarei au fost „sifonate” de firme de partid în afacerea „Semaforişoara”. Fără nicio licitaţie, contractul iniţial a fost majorat de şapte ori. Şi „cumpărăturile” continuă…
Într-o postare pe Facebook cu titlul „Cum se iubesc firmele de partid. Happy Valentine’s Day!”, Dominic Fritz atacă dur modul în care au fost achiziţionate de către administraţia Robu a nenumăratelor semafoare care împânzesc oraşul. Din start, el aminteşte că Primăria a cheltuit de şapte ori mai mulţi bani pe semafoarre decât era stabilit iniţial.
“Vă enervați în trafic și vă scot din minți semafoarele? Atunci va fi o mare bucurie să aflați câți bani s-au dus deja pe Bega pentru acest sistem performant, dar mai ales că ne pregătim să cumpărăm noi semafoare. Semaforișoara a costat bugetul local – deci pe noi toți – 21,7 milioane de lei, în loc de 3,1 milioane de lei. De 7 ori mai mult decât era prevăzut inițial, iar costurile cresc. Între timp, SDM apelează la șmecherii contabile, pentru a putea face achiziții fără licitație, iar o firmă deținută de un membru PNL e foarte aproape să pună mâna pe un nou contract gras. Aceasta este o pildă despre risipa banilor publici. Cu mai multă sau mai puțină intenție. Deci s-o luăm de la început”, arată Fritz.
El arată că Societatea de Drumuri Municipale (SDM), firmă deținută de Consiliului Local, deţine monopol pe reparațiile de drumuri, trotuare, parcări, semnalizarea și întreținerea semnalizării rutiere. Aceeşi firmă gestionează şi sistemul integrat de management al traficului, „Semaforișoara”.
“Sistemul a fost implementat de un consorțiu (să-i spunem consorțiul C) care, în aprilie 2015, semna cu Primăria Timișoara un contract pe șapte luni, cu o valoare de 23,7 milioane de lei (o bună parte din fonduri UE, cu o contribuție de la bugetul local de 3,1 milioane de lei). Punerea în funcțiune a sistemului a durat însă 18 luni, nu 7, cât era contractat inițial. Prelungirea termenului a însemnat costuri suplimentare, plătite integral din bani publici. Vorbim despre aproximativ 14 milioane de lei în plus, bani aprobați de consilierii locali. Dar asta nu e tot! În mai 2016, Primăria Timișoara a semnat, fără licitație, un alt contract cu o altă firmă (să-i spunem firma F), firmă deținută de un membru PNL, care în timpul zilei ocupă postul de președinte al unei alte firme publice în subordinea Consiliului Local, Horticultura. Contractul privea finalizarea lucrărilor de construcții și echipamente tehnologice pentru îmbunătățirea proiectului „Trafic management și supraveghere video”. Să traducem: Primăria avea deja un contract cu consorțiul C, dar încheia cu o altă firmă un contract pentru „lucrări de îmbunătățire” pentru un sistem care nu era finalizat! Firma F a primit 4,8 milioane de lei (un milion de euro), bani de la bugetul local”, a continuat USR-istul
În ianuarie 2020, SDM demarează alte “cumpărături”, respectiv 36 de semafoare rutiere, 32 semafoare pentru pietoni, automate de dirijare a traficului, licențe software și butoane pentru pietoni.
“Le-a și cumpărat: de la consorțiul C, prin achiziție directă! Cum a făcut? Simplu! Pentru că legea permite achiziții directe doar în limita sumei de 160.650 lei, SDM, companie versată, a „spart” contractul în exact atâtea bucăți cât să poată cumpăra de la cine vrea, la ce preț vrea! E legal? Sigur că nu. În mai puțin de o oră, în aceeași zi, 20 ianuarie 2020, SDM a cumpărat 58 de semafoare LED cu 83.279 lei, automate de dirijare a circulației cu 80.872 lei, licențe software cu 73.342 lei și butoane pietonale cu 12.331 lei. În total, 248.825 lei, plătiți direct, fără niciun fel de licitație”, dezvăluie Fritz.
El mai arată că, în 27 noiembrie 2019, dimineața, SDM a scos la licitație un „acord-cadru de lucrări de extindere a infrastructurii de fibră optică pentru sistemul «Trafic management și supraveghere video»”.
“Acesta ar urma să fie valabil timp de patru ani și să includă opt contracte subsecvente. Valoarea totală: până la 17,7 milioane de lei. Adică peste 3,7 milioane de euro! Ofertele au putut fi depuse până în 21 ianuarie 2020. De fapt, este una singură: din partea firmei F”, a încheiat Fritz.
Primarul actual spune că nu crede absolut nimic din acuzaţiile aduse, mai ales că sunt aduse de un „neica x – justiţiarul” (n.r. se referă la Fritz). Pentru lămurirea „bazaconiilor”, Nicolae Robu cere intervenţia procurorilor.
„A apărut o mizerie de nedescris vizavi de nu știu ce deturnări cu semaforizarea, tot felul de bazaconii care nu au nicio legătură cu realitatea. Să vină, domnule, procuratura, nu neica x – justițiarul, și să vadă dacă cineva a greșit și să îl pedepsească. Sunt prostii fără seamă. Lumea vrea ca liberalii să fie excluși. Acum, dacă noi suntem la putere, firmele liberale să nu vină la licitații, să nu se implice, oamenii competenți, peneliști, să nu vină la concursuri, să nu poată câștiga concursuri. Păi ce minte au cei care au asemenea pretenții?”, a răspuns actualul primar al Timişoarei.
Times Higher Education (THE) a lansat prima ediție a Interdisciplinary Science Ranking (ISR), în colaborare…
Dacă românii se pregătesc de alegerile prezidenţiale şi parlamentare, lumea padelului are un singur gând:…
Consiliul Județean Timiș va investi în reabilitarea a două dintre școlile aflate în administrarea sa,…
Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor Publice din Municipiul Timișoara - TIMPARK anunță…
Primăria Timișoara, prin Poliția Locală, a confiscat primul camion care debarasa deșeuri ilegal pe un…
Meteorologii au actualizat avertizările şi anunţă că vremea să înrăutăţeşte începând de joi noapte, fiind…