Biblioteca Regală a Belgiei va prezenta, cu această ocazie, partituri originale semnate de compozitori europeni emblematici, fotografii și cărți din arhivele regale, selectate în strânsă legătură cu programul muzical al concertului. Obiectele deosebit de valoroase ce vor fi expuse, în premieră, sunt menite să pună în valoare relația specială dintre marele compozitor român George Enescu și compozitorul belgian Eugène Ysaÿe.
„Universitatea de Vest din Timișoara, o comunitate academică implicată în viața comunității timișorene, propune în acest an o serie de evenimente de talie europeană, înscrise în ansamblul programului Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii. Avem un program dens ce se derulează la Timișoara și care subliniază rolul pe care trebuie să-l aibă o universitate într-o comunitate. Pentru că „La UVT, Cultura este Capitală!”, prezența muzicianului român Alexandru Tomescu în capitala Europei, alături de muzicologi, artiști și cercetători belgieni, în cadrul unui proiect complex organizat cu sprijinul echipei ICR Bruxelles, confirmă faptul că ne dorim să atragem atenția nu doar din partea publicului larg, ci și din partea comunităților de specialiști din toată lumea. Ca rector, am susținut aceste inițiative și am oferit tot suportul pentru ca acest lucru să fie posibil”, a declarat rectorul UVT, Marilen Pirtea.
Alături de Alexandru Tomescu, Marie Cornaz, doctor în muzicologie la Universitatea Liberă din Bruxelles și curator al colecțiilor departamentului de muzică al Bibliotecii Regale a Belgiei, va fi invitată în cadrul unui dialog menit să aducă în lumină valențe culturale comune româno-belgiene, din perspectivă istorică, dar și din perspectiva interpretării contemporane, în contextul prezenței valorosului muzician român și a viorii Stradivarius Elder-Voicu, la Bruxelles.
Alexandru Tomescu revine în Belgia după patru ani, el fiind invitat, în 2029, în avanpremiera Festivalului Internațional de Arte EUROPALIA România. Cariera sa extraordinară în care se împletesc numeroase turnee ‘Stradivarius’, susținute cu ajutorul celebrului instrument Stradivarius Elder-Voicu, cu concerte în care muzicianul român a performat alături de orchestre din întreaga lume, este cunoscută publicului european.
Alexandru Tomescu este un violonist cu o prodigioasă carieră internațională, câștigător al numeroase premii naționale și internaționale la festivalurile de muzică clasică. De la debutul său din 1985, a susținut peste 200 de concerte și recitaluri în 26 de țări de pe toate continentele. În septembrie 2007, Alexandru Tomescu a câștigat dreptul de a cânta la renumita vioară Stradivarius Elder-Voicu 1702. Vioara Stradivarius Elder, folosită timp de patru decenii de maestrul Ion Voicu, este considerată a fi unul din cele mai bine conservate instrumente Stradivarius din lume. Alexandru Tomescu a dovedit că poate îmblânzi orice formă de muzică, mai ales după proiectul „Paganini – înger sau demon”, care a marcat un hotar în cariera lui. A fost momentul în care violonistul şi-a regândit identitatea şi care marchează o cotitură radicală în drumul pe care muzicianul a pornit spre schimbarea percepţiei existente în România asupra muzicii clasice. De când a revenit în ţară, după studii în Elveţia cu Tibor Varga şi Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru Tomescu a dorit să demonstreze că muzica clasică este o fereastră spre armonia cu sine şi cu celălalt, o lume deschisă tuturor şi că fiecare merită şansa de a o explora.
După o fructuoasă carieră realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées – Paris, Carnegie Hall – New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor Maeştri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, acesta a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private. A înţeles că neconvenţionalul, ca îmbinare între profesionalism şi inovaţie este cheia pentru a atinge publicul larg, drept pentru care a devenit protagonistul unor evenimente–pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o staţie de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate; a cântat într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraţionale a domeniului forestier; a cântat în faţa unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul Naţional; a cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociaţia Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficienţe de auz. Este printre primii artişti care şi-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în oraşe româneşti în care nu există filarmonici.
Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în faţa publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, fie de pe scenă, explicând ce cântă, fie prin interviurile pe care le acordă la televiziunile şi radiourile de specialitate şi nu numai. Fie că vocea sa se aude la Radio România Muzical sau la Radio Guerrilla, fie că vorbele sale sunt tipărite în Dilema Veche, el explică ce înseamnă să fii artist în România secolului XXI, ce surse îi hrănesc inspiraţia şi de ce muzica clasică merită o şansă.
Times Higher Education (THE) a lansat prima ediție a Interdisciplinary Science Ranking (ISR), în colaborare…
Dacă românii se pregătesc de alegerile prezidenţiale şi parlamentare, lumea padelului are un singur gând:…
Consiliul Județean Timiș va investi în reabilitarea a două dintre școlile aflate în administrarea sa,…
Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor Publice din Municipiul Timișoara - TIMPARK anunță…
Primăria Timișoara, prin Poliția Locală, a confiscat primul camion care debarasa deșeuri ilegal pe un…
Meteorologii au actualizat avertizările şi anunţă că vremea să înrăutăţeşte începând de joi noapte, fiind…