Cei mai mulți dintre oameni așa suntem făcuți de natură să știm să evităm pericolele. Dacă le spui semenilor să nu umble prin pădure, că pădurarii caută un urs periculos, setos de sânge, păi atunci numai un inconștient se mai avântă pe-acolo. Dacă atragi atenția că ciupercile viu colorate ar putea fi otrăvitoare, majoritatea dintre noi am fi foarte atenți, iar preventiv am renunța la cel mai frumos burete de copac de frica decesului prematur. Mai spre lumea modernă, dacă ministerul de Externe te anunță că e risc de blocaje rutiere în Serbia, pe motiv de grevă a transportatorilor, iarăși un om sănătos la cap se gândește de două ori dacă mai merge pe-acolo. Și exemplele ar putea continua până ne-am plictisi. Până la unul. Când un primar de mare localitate cere populației să lase mașinile acasă o vreme sau chiar să-și facă un obicei din asta, tocmai pentru că există pericolul blocării în trafic diminețile cu orele, degeaba, reacțiile sunt anemice. Iar dacă primarul cu avertismentul e chiar Nicolae Robu, atunci de-al dracului ies toți cu mașina, să moară de ciudă „mangafaua”.
Cine e de vină pentru dezastrul din trafic? Normal, primarul. De ce? Că s-a apucat de deschis șantiere. Dacă n-ar fi deschis șantiere, iarăși nu era bine. „Ați văzut ce face Falcă la Arad, cum se dezvoltă Clujul, cu Boc? La noi nimic, cu Robu ăsta!” Cam așa s-ar discuta dacă nu dezvolți, iar dacă dezvolți, e jale cu traficul. E adevărat că și asta e o știință, să organizezi un șantier, să oferi alternative, și nu e totul atât de simplu pe cât pare. Un dezastru în trafic poate fi legat și de nepriceperea unor ingineri în a proiecta rutele în timpul execuției ori cu setarea semafoarelor, dar aici intrăm într-o altă sagă tehnico-administrativă. Înghesuială mare dimineața, după începerea școlii, a fost la pasajul Jiul și în alte zone ale orașului și înainte de începerea lucrărilor. Acum e jale.
Străzile adiacente zonelor fierbinți sunt ticsite de șoferi dibaci în căutare de scurtături miraculoase, indiferent că se merge pe sens sau contrasens. Mustește de nerv și nerăbdare, iar eleganța și generozitatea în trafic sunt tot mai rare. Puțini se gândesc că tuturor, șoferi, pasageri, riverani, ne-ar fi mai bine dacă tot mai mulți vom lua decizia să ne ducem copiii la școală cu tramvaiul, să mergem la serviciu cu bicicleta sau, unde distanțele nu sunt mari, chiar pe jos. În schimb, ce vedem? Vedem în majoritatea mașinilor câte o persoană supărată rău de tot, fără să-și imagineze vreo clipă că ar ajunge mai repede dacă ar alege altă variantă. Știți ce e mișto? Că vezi în niște gipane de neam prost personaje pe care, cu puțin noroc, le întâlnești apoi în vreo sală de forță. Stau cu fundul în mașină pentru orice banal de drum ar avea de făcut, dar seara își plimbă suta de kilograme pe bandă la o sală de fitness. Minunat. Poți spune despre un astfel de individ că nu face mișcare?
Dacă e să găsim vinovății administrației publice locale acolo le găsim, în organizarea unui transport local eficient și în infrastructura pentru bicicliști. Ar fi păcat ca, finalmente, peste vreo o sută de ani, omul să conștientizeze nevoia de-a lăsa mașina acasă, dar să se omoare pe scările tramvaielor și troleibuzelor. Lipsa parcărilor nu a schimbat planurile multor timișoreni dependenți de volan. Dar haideți să ne gândim că aceste două-trei benzi pe sens la Pasajul Jiul sau Popa Șapcă nu vor fi suficiente mult timp după finalizarea lucrărilor, la anul. Cum nu era aglomerație acum trei decenii, iar acum e omor, uzura morală rapidă a acestor noi lucrări ne va aduce din nou în situația de acum. Sunt în lucru proiecte megalomanice pe artere ce vor deflui prin Pasajul Jiul (și nu numai). Un nou mall și un cartier rezidențial bengos vor ieși probabil printr-un sens giratoriu în gura pasajului. Va fi mai bine? Pentru economia orașului va fi foarte bine. Pentru circulație nu va fi. Până nu ne vom gândi de două ori, înainte de a merge la Kaufland sau mall, dacă e mai bine să luăm mașina, bicicleta sau s-o luăm pe jos, nu se va schimba nimic, ba chiar va fi tot mai rău. O zi plăcută în trafic s-aveți.
Aquatim anunţă existenţa unei situații critice apărute în timpul punerii în funcțiune a noii conducte…
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare…
Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima…
Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi…
G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată…
Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind…