Consiliul Județean Timiș va participa la proiectul Szeged – Timisoara Dream Railway, unul finanțat în cea mai mare parte cu fonduri europene, care presupune realizarea unei legături feroviare între Timișoara și Szeged, care va presupune și un nou pod peste Mureș. Consilierii județeni au aprobat miercuri participarea la cofinanțarea acestei inițiative.
Susținerea financiară ar urma să fie asigurată din INTERREG VI-A România-Ungaria 2021-2027. Pentru cel rutier, este vizat Fondul European de Dezvoltare Regională, în procent de 80%. O legătură feroviară de acest fel a existat în urmă cu mulți ani, dar schimbarea regimului politic de după război a fost închisă, iar podul peste Mureș, folosit pentru calea ferată, demolat parțial.
Acum se dorește reluarea acestei legături. Dar, în plus, se va construi și un al doilea pod, pentru traficul rutier, care va avea și o conexiune la un nou punt de trecere a frontierei, spre Ungaria, destinat traficului greu. În prezent există punctul de la Cenad, dar acesta este de la început destinat traficului ușor.
„E un proiect pe fonduri europene, o legătură între Timișoara și Szeged. Practic, noi ne dorim reabilitarea unui pod și vă spun în premieră, inclusiv despre deschiderea unui punct de trecere a frontierei pentru traficul greu în județul Timiș, în zona Cenad – Sânnicolau. Zona espectivă este practic izolată și sunt foarte mulți kilometri de parcurs până la Orțișoara, la urcarea pe autostradă și apoi întoarcerea până la Nădlac. E un ocol de 100 de kilometri, când de la Sânnicolau până la A1 la Szeged sunt 17 kilometri în linie dreaptă pe traseul pe care îl dorim noi acum. Deci acest tren, dar și un pod peste Mureș și un punct de trecere a frontierei pentru traficul greu sunt, în viziunea noastră, prioritare în mandatul acesta”, a declarat Alfred Simonis, președintele CJ Timiș.
Pentru podul rutier Ministerul Transporturilor se va ocupa de obținerea de fonduri europene în vederea realizării investiției.
„Licitația pentru pod este într-un stadiu destul de avansat, în faza de licitație pentru studiul de fezabilitate și are finanțare europeană prin Ministerul Transporturilor. Ne așteptăm ca după ce avem SF-ul gata să avem și finanțare. Nu este un obiectiv extreme de scump, vreo zece kilometri sunt pe teritoriul României și doar șapte pe teritoriul Ungariei. Practic, după ce podul e gata, trebuie să facem demersurile pentru a deschide și punctul de frontieră. Dar dacă intrăm în Schengen și, practic de la 1 ianuarie 2025 ar trebui să fim în Schengen, n-ar mai fi atât de complicat să deschidem un punct de trecere a frontierei”, conform lui Simonis.
Pentru proiectul feroviar e prevăzut un alt pod, consiliul județean depunând deja cerere de finanțare pe programul INTERREG VI-A România-Ungaria 2021-2027
Comentarii prin facebook