Mai mult de jumătate dintre străzile din comuna Dumbrăvița sunt și acum proprietate privată a dezvoltatorilor imobiliari care au transformat porumbul din jurul vetrei vechi a satului în cartiere de lux, spune Alina Sperlea, consilier local Pro România în comuna amintită și unul dintre cei mai importanți investitori în domeniul terenurilor din zona amintită. Conform procedurilor uzuale, la realizarea unui Plan Urbanistic Zonal, cel care parcelează terenul realizează și străzi și spații verzi, pe care le donează primăriei.
O cutumă, fără o obligație clară, care în Dumbrăvița a creat enorme probleme. Mare parte din dezvoltatorii imobiliari au dorit să facă așa, doar că pentru a ajunge la primărie străzile trebuie preluate cu o hotărâre de consiliu local, respectiv un contract înregistrat la primărie, pentru care primăria trebuia să plătească anumite taxe. Ceea ce fosta administrație nu a făcut. În aceste condiții, mai mult de jumătate din străzile noi ale comunei sunt și în prezent în proprietatea unor privați, spune Alina Sperlea.
Toate aceste fapte au devenit publice după ce a apărut în media faptul că Cristi Brâncovan, activist civic și fost candidat la șefia CJT, a cumpărat, la o licitație organizată de ANAF o asemenea stradă. Acea stradă a fost, la fel cu altele similare, executată silit de Finanțe, în urma unor datorii calculate pe numele Alinei Sperlea, care ar fi vândut terenurile din Dumbrăvița, dar nu ar fi plătit TVA. S-a ajuns la suma de 1,2 milioane de euro, contestată de cea care a avut ideea cumpărării terenului agricol în vederea dezvoltărilor imobiliare. Finanțele au mers înainte, nu au găsit venituri de poprit, așa că au fost scoase la licitație bunurile proprietate a consilierei Pro România. Brâncovan a licitat, primăria nu, iar proprietarul străzii a devenit firma activistului civic.
El a adus o serie de acuze, cum că primăria special nu ar vrea să liciteze, la sumele mici cerute de Finanțe, pentru că terenurile respective – străzile, ar trebui să ajungă la cineva cu interese, adică să poată fi cerut drept de servitute de la proprietarii de parcele de case. Sperlea spune că a fost exact invers și că Brâncovan ar fi cerut astfel de sume de la cei care de bună credință au cumpărat una dintre parcelele vândute de dezvoltatoarea imobiliară, iar la cumpărarea străzii de către Brâncovan nu au mai putut ajunge la proprietatea lor.
Adrian Pau, liderul Pro România Timiș, este alături de colega sa și îl acuză pe primarul USR din Dumbrăvița, Horia Bugarin, că nu face nimic pentru rezolvarea situației. Primăria din Dumbrăvița nu participă la licitații, are prezențe doar de formă la acestea, dar și așa are la dispoziție procedura exproprierii terenurilor, care se face la 10% din valoarea terenului, spune Pau. El susține că Bugarin ar fi anunțat deja că a recuperat o grămadă de străzi, dar liderul Pro România subliniază că o astfel de preluare nu se poate face fără o HCL. Ceea ce nu s-a întâmplat. Străzile respective sunt deja amenajate de primărie, ele funcționează ca și cum ar fi ale acesteia, dar în acte nu sunt.
”Nu este normal să nu faci absolut nimic, ca administrație, pe străzile deja construite, să nu faci demersurile necesare pentru a intra în posesia acestor drumuri. Primul demers legal pe care ar trebui să îl facă Primăria Dumbrăvița ar fi să inițieze o hotărâre de consiliu local, prin care mandatează o comisie de negociere să se ocupe de achiziția acestor terenuri. Domnul primar Bugarin nu poate recupera nimic fără HCL, este abuziv. Vrem să tragem un semnal mare de alarmă că trebuie rezolvată, legal, această problemă. Dacă nu faci toți pașii administrativi prevăzuți de legislația în vigoare, riști să ai probleme”, a anunțat Adrian Pau.
Despre colega sa, el spune că a fost de bună credință, că ar fi donat deja primăriei nu mai puțin de 25 de străzi.
„Alina Sperlea a cedat 60.000 metri pătrați de drum către Primăria Dumbrăvița, fără să solicite niciun leu. Iar tot ce a făcut a făcut cu titlu gratuit. Acolo unde au fost costuri, a dorit doar să își scoată investiția”, a mai declarat Adrian Pau.
Aceiași sugestie a avut și pentru Brâncovan, să doneze, la rândul său, strada cumpărată. Pau spune că el ar fi cerut diferite sume de bani de la proprietarii de parcele pentru accesul pe stradă și că deja și-ar fi recuperat investiția. De fapt, Pau e convins că atât de … civic e activistul că până la urmă va dona sigur strada.
“Discutăm despre activiști care luptă cu hoții de buzunare, care bagă mâna și fură din buzunare, poșete și așa mai departe, dar nu avem problemă cu cineva care bagă mâna în bugetul comunei Dumbrăvița. Domnul Brâncovan, sunt convins de asta, o să își revizuiască această atitudine. Modalitatea prin care au fost achiziționate terenurile și prin care a primit de la 5.000 la 15.000 de lei (n.r. pentru dreptul de servitute). La un teren cumpărat cu 6.500 de lei. Dacă este un activist civic, ar trebui să se ducă să dea banii înapoi. Dacă nu, noi ce de la PRO România vom face toate demersurile legale pentru a recupera acele terenuri la valoarea pe care a plătit-o, eventul și cu un adios de 10-15%. Cea mai mare problemă este la primăria Dumbrăvița. Când domnul Brâncovan a făcut o ofertă de 5 euro/m2, este greu de arătat Curții de Conturi de ce s-a achitat atât pe un teren pe care s-au plătit de 50 de cenți/m2. Mai este și domnul Ionuț Popovici (politician din Caraș-Severin) care oferă strada Crișurilor”, a mai spus Pau.
Alina Sperlea spune că ar fi donat primăriei deja peste 60.000 de metri pătrați de teren cu destinație de drum, un număr de aproximativ 25 de străzi plus părți din altele. Tot ea mai spune că acum mai are în proprietate și alte străzi într-un PUZ, 3.600 de mp, aici fiind Luchian și, alți 12.000 mp pe străzile Dunărea, Crișurilor, Tisa și Bega. Intenția sa nu este de a rămâne cu aceste străzi, ci de a le oferi primăriei.
Sperlea spune că situația străzilor (încă) private este una generalizată, problema apare pentru mai mult de jumătate din totalul străzilor noi din comuna de lux.
Comentarii prin facebook