Edilul-şef al Timişoarei nu ştie de unde a apărut ideea că el s-ar duce să se întâlnească la o discuţie bilaterală cu ministrul Mediului, Costel Alexe, dar admite că ar exista, totuşi, ceva pe tema asta, un fel de teleşedinţă „multilaterală” pe tema demarării procesului de infringement împotriva României, cu ţintă spre capitala Banatului. De fapt nu sunt aşa mari problemele cu dioxidul acesta, ar fi fost doar câteva zile cu depăşiri, dar acelea au stricat media generală. Ca la şcoală…
Nu va fi o întâlnire între ministrul Mediului şi primarul Timişoarei. Cel puţin nu una „bilaterală”, aşa cum spunea vineri seara Costel Alexe. Reprezentantul oraşului nu merge la Bucureşti să dezbată pe tema procedurii de infringement demarată de Comisia Europeană împotriva României, din cauza unor oraşe mari, printre care şi Timişoara, unde nivelurile înregistrate la prezenta în atmosferă la dioxidul de azot a depăşit nivelul permis. Dar, cum tot e pandemie, se poate apela la deja celebrul program informatic Zoom ca sa se bifeze discuţia. Oricum, cel care reprezintă oraşul spune că a mai salvat o dată situaţia „infringementului”, ca urmare a măsurilor luate.
„Eu nu mă eschivez de la nimic. (…) Nu mergem să ne întâlnim cu ministrul. Nu ştiu de unde a fost scoasă această idee. Vom avea o discuţie de la distanţă, luni se va întâmpla. Probabil pe Zoom. Vom comunica noi, primarii marilor oraşe ale ţării, Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, cel puţin noi patru primari vom avea o teleşedinţă cu domnul ministru. Pe noi ne preocupă lucrul acesta de multă vreme. Noi am fost sub infringement când am devenit primar, am reuşit să ieşim prin măsurile pe care le-am luat. Iar acum iată un parametru, în principal dioxidul de azot”, spune primarul.
Dar, atenţie, situaţia nu e atât de gravă cum se crede. De fapt, au fost doar câteva zile care au dus la calcularea unei medii totale care a produs incidentele. Cel puţin asta este declaraţia primarului.
„ Nu că are valori punctuale mari, în număr mare. Aţi văzut ca la o staţie are cinci, la alta două la una – una, ieşite din limite pe parcursul unui an întreg, 2018. Numai că valorile zi de zi au fost destul de ridicate încât media pe anul 2018 s-a situat la două dintre cele patru staţii peste pragul admis de această medie. Evident că noi trebuie să luăm măsuri suplimentare. Dar din 2018 noi am fost preocupaţi în continuare, şi am luat măsuri, dar nu ne-ar surprinde să nu fie suficiente măsurile luate până acum”, mai spune edilul-şef.
Şi oricât de mult s-ar chinui primăria, orice măsuri ar lua aceasta, nu au nicio valoare până când nu se face şi a doua bucată de centură. Adică, aceasta o dată circulabilă o să fie numai aer de munte la Timişoara.
„Am şi anunţat ce intenţionăm să facem. Desigur că centura ocolitoare e esenţială. Putem să facem oricâte lucruri în oraş, până nu avem centura ocolitoare funcţională şi între drumul Lugojului şi spre Moraviţa, oraşul va fi şi poluat şi încurcat, aglomerat de camioane, de maşini mari de toate felurile, care implicit poluează, cu aceste noxe. Ăsta e primul lucru, accentuarea lucrărilor, şi noi avem în lucru, inelul 4, inelul 2, podurile peste Bega, pasajele noi pe care le facem. Unii le facem noi, altele CFR-ul, conform acordului, pe fonduri europene”, a mai subliniat primarul.
Vă reamintim că joi seara, ministrul mediului a spus clar că responsabilitatea în această problemă aparţine exclusiv oraşelor vizate, iar ministerul e doar un fel de avocat. Motiv pentru care a spus că a trimis invitaţii pentru discuţii bilaterale cu primarii respectivi, pe care ia convocat
„Costel Alexe, le va transmite, în cursul zilei de astăzi (n.r. joi), primarilor acestor cinci municipalități, invitații pentru întrevederi bilaterale, unde aceștia vor prezenta propriile planuri de măsuri”, au anunţat cei de la Ministerul Mediului.
Comentarii prin facebook