În urmă cu câteva săptămâni, comunele Dudeștii Noi și Becicherecu Mic aprobau transferul la Consiliul Județean Timiș în vederea înființări unor stații de încărcare a vehiculelor cu motor electric. Se pare că proiectul aferent este unul mai complex, Consiliul Local Timișoara a aprobat în plenul de marți depunerea unei cereri, împreună cu cele două primării periurbane, a unei cereri în vederea obținerii de bani din PNRR pentru autobuze electrice. O cerere similară a fost aprobată și pentru troleibuze, împreună cu Dumbrăvița și Ghiroda.
Timișoara și zona metropolitană ar putea beneficia de un transport în comun de calitate superioară, apelând la banii oferiți prin PNRR. Inițial, orientarea primăriei Timișoara, ca lider de proiecte în acest domeniu, municipalitatea fiind și proprietarul Societății de Transport Public Timișoara care operează rețeaua de transport metropolitan, a fost spre troleibuze, dar, se pare că ghidurile de finanțare s-ar fi schimbat, iar acum se insistă pe autobuze electrice. În concluzie, s-a decis și elaborarea unei cereri pe aceste mijloace de transport, pe principiul dacă nu merge într-un loc, iese dincolo. Este și normal, dacă există bani disponibili, ar fi neplăcut să fie pierduți.
Acum s-a aprobat o cerere de finanțare pe autobuze, împreună cu primăriile din Dudeștii Noi și Becicherecu Mic.
„În contextul în care am văzut că pe PNRR alocările pe troleibuze sunt destul de mici, de 37 de milioane, iar cele pe autobuze sunt foarte de consistente și pentru că vedem că lucrurile sunt în dinamică, vineri a fost publicat ultimul ghid, data de deschidere nu este foarte certă, și atunci ca să nu avem situația în care nu vom putea depune pentru troleibuze să avem două HCL pregătite, și pe troleibuze și pe autobuze și în ziua depunerii să luăm decizia care ne avantajează cel mai mult”, a spus viceprimarul Ruben Lațcău, la votul din CLT.
„Se aprobă depunerea de către Municipiul Timișoara (Lider – Partener 1) a proiectului „Achiziția de vehicule nepoluante (autobuze electrice) necesare îmbunătățirii transportului public de călători în zona Timișoara” în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C10, Componenta 10 Fondul Local, în parteneriat cu U.A.T. Comuna Becicherecu Mic (Partener 2) și U.A.T. Comuna Dudeștii Noi (Partener 3), în baza modelului de acord de parteneriat, conform Anexei nr. 1 parte integrantă la prezenta hotărâre”, se spune în proiectul aprobat.
Timișoara și partenerii ar urma să se ocupe și de realizarea a 45 de stații de încărcare, în valoare de 1,25 milioane euro, plus TVA, tot cu fonduri din apelul de proiecte.
”La prima solicitare de finanțare, Municipiul Timișoara se obligă să asigure, spațiile adecvate pentru amplasarea unui număr de 45 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, precum și costurile necesare punerii în funcțiune a acestora. Contravaloarea celor 45 de stații de încărcare pentru vehicule electrice, în cuantum de 1.125.000 euro fără TVA, respectiv 5.538.037,50 lei fără TVA, va fi suportată din alocarea suplimentară asigurată în cadrul apelului de proiecte, stațiile find achiziționate centralizat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației”, se mai spune în proiect.
Prin această inițiativă se dorește achiziția unui autobuz electric de 18 metri lungime, care să asigure transportul pe ruta M44, care leagă cele două comune de Timișoara, respectiv a două stații de încărcare, una în garaj și una pe traseu. În prezent, pe ruta M44 sunt asigurate șase curse zilnice, trei dimineața și trei după-masă și seara.
Comentarii prin facebook