Consiliul Județean Timiș a aprobat protocolul de implementare a unuia dintre proiectele căruia cei mai mulți îi prevesteau eșecul, cel prin care se va moderniza linia de cale ferată dintre Timișoara și Reșița, cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră. Alin Nica, șeful CJ Timiș, a fost mandatat să semneze protocolul ce a fost deja parafat de CFR Infrastructură, respectiv de Primăria Reșița, care e lider de proiect. Deocamdată vor fi finanțare, prin PNRR, două dintre cele trei tronsoane ale căii ferate, pentru ca ultimul tronson să fie modernizat ulterior de CFR, cu bani din Programul Operațional Transporturi.
În urmă cu mai mult timp, Primăria Reșița, Primăria Timișoara, Consiliul Județean Timiș și Consiliul Județean Caraș-Severin semnau la Timișoara un protocol prin care propuneau realizarea unui parteneriat care să ducă la reabilitarea căii ferate dintre cele două municipii, cu introducerea unui sistem de transport de tip tram-train, în cadrul căruia să circule trenuri alimentate cu hidrogen. Între timp, protocolul s-a modificat, iar la calea ferată amintită a fost adăugată porțiunea Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră.
S-au cheltuit sume importante și a fost plătită realizarea unui studiu de fezabilitate pentru traseele amintite. Iată că acum proiectul a reușit să depășească toate piedicile și a fost semnat protocolul de colaborare cu CFR Infrastructură pentru ca inițiativa să devină realitate.
”Protocolul a fost semnat zilele trecute de conducerea CFR Infrastructură, după ordinul semnat de ministrul Sorin Grindeanu, căruia îi mulțumesc pe această cale.
Urmează ca și ceilalți parteneri (Consiliul Județean Caraș-Severin, PrimăriaTimișoara și Consiliul Județean Timiș) să aprobe acest document în ședințe de consiliu și ne putem apuca de treabă”, anunța primarul din Reșița, instituție care este lider de proiect.
La scurt timp, marți, în ședința de plen a Consiliului Județean Timiș a fost aprobat acest protocol și Alin Nica împuternicit să semneze protocului cu CFR Infrastructură.
Cele patru administrații implicate au transmis la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii adresa referitoare la solicitarea de constituire a unui parteneriat pentru implementarea de proiecte.
Proiectul ”Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră” a fost inclus pe lista proiectelor aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1448/2023, cu modificările și completările ulterioare.
Inițiațiva are are două componente. Componenta A se referă la tronsonul Timișoara Nord – Stamora Moravița – frontieră (parte din rețeaua transeuropeana de transport TEN-T Core). Realizarea obiectivului de investiție este propusă spre finanțare, ca proiect de rezervă, în cadrul Programului Transport 2021-2027 – Prioritate 4: Creșterea eficienței căilor fertate române-Obiectiv specific RS03.1. Dezvoltarea unei rețele TEN -T sustenabile, reziliente în fața schimbărilor climatice, inteligente, sigure și intermodale (FEDR). Componenta B se referă la traseul Reșița Nord – Voiteni, infrastructură feroviară neinteroperabilă. Pentru tronsonul de cale ferată Reșita Nord – Voiteni se urmărește implementarea fazată a proiectului în două etape:
Etapa I: Lucrări de tip renewal cu sursă de finantare în Programul Național de Redresare și Reziliență – PNRR, iar etapa II Lucrări de modernizare complete, care prevăd reutilizarea în procente ridicate a elementelor schimbate în prima etapă, la care se adaugă și introducerea sistemului ERTMS.
După aprobarea Protocolului de către toate părțile implicate, documentația tehnică ce este deja finalizată va fi depusă spre aprobare la Comisia Tehnică a CFR. După aprobarea acesteia putem semna contractul de finanțare prin PNRR. Vizate sunt cele două segmente de la Componenta B. Primăria Reșița se va ocupa de modernizarea tronson Reșița Sud – Reșița Nord, în timp ce cei patru parteneri (Primăria Reșița, CJ Caraș-Severin, Primăria Timișoara și CJ Timiș) de modernizarea sectorului Reșița Nord – Voiteni.
Ulterior, documentația aferentă secțiunii Timișoara Nord – Voiteni – Stamora Moravița-Frontieră (coridor european TEN-T Core) va fi predată la CFR și va fi realizată cel mai probabil prin POT 2021-2027.
Ca o modificare importantă a proiectului, utilizarea trenurilor care să funcționeze pe hidrogen va fi înlocuită cu utilizarea de trenuri cu baterii electrice, soluția fiind considerată mai apropiată de realitatea actuală din România.
Comentarii prin facebook