Timișoara are, din această săptămână, un portal digital de interacțiune cu cetățenii. Mai sunt mici retușuri, cetățenii trebuie să se obișnuiască să folosească sistemul, dar minunea s-a produs. Ce a fost cel mai greu? De învins ”sistemul”, modul de lucru al angajaților din primărie, spune edilul-șef, Dominic Fritz.
A fost nevoie de refuzul de a semna, cu pixul, celebrele mape care se plimbau câte o săptămână-două pe la tot felul de funcționari, șefi de departamente, viceprimar, pentru ca, la final, să ajungă la primar. Fritz nu a mai vrut să parafeze documentele pe hârtie emise în acest sistem și așa a obligat funcționarii publici să treacă în era digitală.
Nu a fost ușor, ”sistemul” a fost opac și a cedat greu, spune primarul, care a menționat că erau funcționari, chiar șefi de departament, care nu deschiseseră vreodată un calculator. Acum, teoretic, orice problemă a cetățeanului se poate rezolva apelând la sistemul digital lansat miercuri la Cinema Timiș, prin intermediul unei dezbateri cu public, în care cei care au lucrat la implementare au discutat despre digitalizare.
”A fost nevoie de două ”adunări generale” cu angajații ca să îi convingem că schimbarea se întâmplă și este ireversibilă”, a spus Fritz, analizând modul în care a avut loc transformarea.
Și sistemul s-a implementat și a devenit realitate. Prima dată a fost instalat un nou sistem de lucru intern, de circulație digitală a documentelor, dublată din această săptămână de lansarea interfeței cu cetățenii.
”Intrăm într-o nouă eră pentru Primăria Timișoara, dacă până ieri digitalul a fost excepția, de azi digitalul este normalitatea și excepția este tot ce se întâmplă pe hârtie”, a spus Dominic Fritz, la lansarea noului portal.
Noul Portal Unic va înlocui, de fapt, plimbarea la celebra Cameră 12, el va putea face aproape toate procedurile și va putea depune toate cererile spre primărie de acasă, direct pe acest portal, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul municipalității.
Desigur, nu toată lumea se descurcă în această nouă lume digitală. E timp și pentru aceștia, spune Fritz.
”Ce facem cu acești oameni care nu au acces la aceste instrumente digitare sau care nu se simt acasă sau care sunt depășiți de aceste instrumente, de progresul tehnologic pe care îl vedem. În momentul în care noi nu ne mai pierdem timpul cu chestii stupide, cum este plimbatul mapelor și semnatul de cinci ori același document, se eliberează, de fapt, noi energii pentru acești cetățeni care, poate, au dificultăți în a accesa aceste soluții digitale”, a spus Fritz.
Cel mai bun exemplu de utilitate a sistemului a fost dată de operațiunea de solicitare a autorizării pentru vânzarea mărțișoarelor. Din 400 de cereri doar 15 nu au fost transmise online. Funcționarii publici nu au mai fost nevoiți să manipuleze dosare groase, să rezolve oamenii care stăteau la cozi, și au avut timp să ajute cei 15 solicitanți, care nu s-au descurcat cu acest nou mod de depunere a cererilor.
”Din peste 400 de cereri, doar 15 au venit la ghișeul unde noi am asistat să depună cererea online. Restul, toți au reușit să depună online, deci este accesibil pentru toți.”, a mai spus primarul.
Un mare pas înainte pentru noul portal digital de interacțiune este integrarea cu RoeID, sistemul național al ”statului”, de identificare în sistem. Cetățeanul se înrolează în acest sistem și, cu identitatea digitală obținută, se va putea conecta fără probleme în portalul timișorean, și nu numai, în acest sistem fiind incluse și numeroase entități guvernamentale și naționale.
Dezvoltarea sistemului timișorean, o premieră națională, spune primarul, nu se va opri aici. Dezvoltarea va continua, se dorește ”robotizarea” a unei bune părți din operațiuni, în așa fel încât o mare parte din task-uri să fie automatizate, fără a fi necesară intervenția funcționarilor. Iar aceasta înseamnă, fără dubii, o creștere a rapidității de rezolvare a cererii.
Ajutor în acțiunea de lansare a portalului, de fapt artizanul principal al realizării acestuia, a fost Val Mureșan, consilierul primarului pe teme IT. De asemenea, la discuții au fost prezenți și Bogdan Putinică – general manager Microsoft România, Stelian Câmpianu – general manager ETA2U și Ovidiu Dan – head of Big Data & Security Eviden Technologies România
Cei dornici de a intra pe deplin în lumea digitală o pot face accesând adresa cont.primariatm.ro.
Noul serviciu este o premieră pentru administrațiile publice din România și a fost realizat în cadrul unui proiect de digitalizare cu fonduri europene câștigat de Primăria Municipiului Timișoara, în 2022. Suma alocată proiectului a fost de aproximativ 450.000 de euro.
Cu tricouri liberale, la protest
Anunțul său nu a scăpat nici de această dată de ”atenția” opoziției, deși nu e campanie electorală, în realitate este deja pornită, după cum spunea Fritz, la câteva minute de la deschiderea dezbaterii, în sală și-au făcut apariția câțiva reprezentanți ai partidului de unde provine și principalul contracandidat al său, Nicolae Robu. Mai mulți tineri, alături de câțiva fruntași liberali, inclusiv șeful grupului liberal din CLT Adrian Lulciuc, a intrat în sală purtând tricouri pe care scria ”Dominic nu a făcut nimic”. Cert este că reacția sălii nu a fost una de huiduială, primarul chiar i-a felicitat pe cei prezenți ca și opozanți, a cerut publicului să îi aplaude și chiar așa s-a întâmplat!
La scurt timp de la ”întâmplare”, protestatarii pașnici au părăsit sala fără a reuși să aibă un impact prea mare asupra adunării.
Comentarii prin facebook