Opera Națională Română din Timișoara ne dă o nouă întânire cu cea mai recentă premieră a sa.
Vineri, 11 iunie, de la ora 19.00, putem viziona opera într-un act „La serva padrona” (Slujnica stăpână) de Giovanni Battista Pergolesi.
În casa bătrânului burlac Uberto, treburile de la o vreme nu mai merg bine. Poruncile sale nu sunt ascultate, ca altădată, de slujnica sa Serpina, o fetișcană vioaie și plină de viață. Astfel, chiar astăzi nu și-a mai putut lua dejunul la orele obișnuite, fiindcă acesta nu i-a fost adus nici la rugămințile sale repetate, trebuind să rabde până la prânz.
Spre a termina cu această situație, Uberto se hotărăște să se căsătorească, fapt care îl aduce și la cunoștința Serpinei, pentru a o face să înțeleagă că a sosit timpul să-și caute alt stăpân. Dar isteața Serpina nu e impresionată deloc de cele auzite. Dimpotrivă, în mintea ei încolțește dorința să devină soția lui Uberto, fiindcă nimeni nu cunoaște atât de bine rosturile casei cum le cunoaște ea. Dar burlacul bătrân nici nu vrea să audă de una ca asta, temându-se de bârfele lumii care nu l-ar ierta pentru că și-a ales soție pe propria slujnică.
Serpina nu se lasă învinsă. Își face plan ca să-l păcălească pe bătrân. Pentru a-și putea duce la îndeplinire planul, cere ajutorul lui Vespone, servitor și el, căruia îi promite o situație strălucită în casă, dacă acesta reușește.
Serpina îl previne pe Uberto că și ei îi face curte un căpitan și că ar vrea să s-o ia de nevastă, însă că nu știe cum se va înțelege cu militarul din cauza caracterului furtunos al acestuia. La un moment dat ea se plânge chiar lui Uberto de soarta crudă ce o așteaptă cu acest căpitan războinic, iar bătrânul se gândește în sinea lui că i-ar place să se căsătorească cu Serpina.
Curând apare și căpitanul, care nu este altcineva decât Vespone travestit. Acesta îi transmite Serpinei să ceară bătrânului drepturile ei de zestre în bani, o sumă foarte mare, fără de care n-o va lua în căsătorie. În caz de refuz, furtunosul căpitan îl va provoca la duel.
Speriat, Uberto se hotărăște s-o ia pe Serpina de soție. Când își dă seama că a fost păcălit, nu mai poate da înapoi fiindcă hotărârea s-a luat față de martori.
Din clipa aceea, Serpina devine adevărata stăpână a casei, silindu-l pe fostul stăpân să i se supună în întregime.
Muzica lui Pergolesi are un limbaj natural, perfect acordat cu dialogul dintre cele două personaje. Ideile muzicale sunt mlădioase, vii, strălucind din înlănțuirea motivelor ritmice, deosebit de dense în conținutul lor melodic, întrucât își trag seva din lirismul canțonetelor napolitane. Claritatea imaginilor muzicale a făcut ca lucrările sale, în deosebi „La serva padrona” să cucerească foarte repede o celebritate mondială, influențând puternic dezvoltarea operei comice. (extras din caietul program „La serva padrona” al Operei Române din Timișoara 1965)
Comentarii prin facebook