Deși speră la obținerea de bani prin programul Anghel Sailgny, Primăria Timișoara are deja asigurată în bugetul local suma necesară pentru plata lucrărilor din acest an la Pasajul Solventul. Lucrările decurg bine, s-a ajuns la 12% din total proiect, iar constructorul anunță o soluție modernă de subtraversare a liniilor de cale ferată, fără necesitatea întreruperii circulației feroviare, ceea ce va duce la scurtarea duratei proiectului.
Una dintre cele mai importante investiții edilitare ale Primăriei Timișoara, mai ales că e finanțat integral de la bugetul local, Pasajul Solventul, e în grafic, lucrările decurg bine și se speră chiar și la finalizarea în acest an a construcției. Dacă totul merge bine!
„Este un proiect despre care se discută de zeci de ani și care, împreună cu Podul Solventul, va fi cheia finală în legătura dintre nordul și sudul orașului și va încheia Inelul IV, pe partea asta de oraș. Este un proiect unde am dat ordinul de începere în decembrie anul trecut. Acum s-au făcut lucrări pe utilități. Este un proiect de 111 milioane de lei, care deocamdată este finanțat 100% din bugetul local, și anul acesta am pus destui bani deoparte să putem merge cu forță plină în această vară. Sperăm și la o finanțare din Programul «Anghel Saligny», unde sperăm că în curând guvernul ne va da undă verde. Noi oricum mergem mai departe cu acest proiect, tocmai pentru că este un proiect absolut important și strategic pentru viitorul infrastructurii din Timișoara”, a spus Dominic Fritz.
Pasajul va fi pus în valoare la potențialul maxim doar după ce se va lega la strada Gării, respectiv Radiala Vest, spre centura Timișoara, pe viitorul pod Solventul.
”Probabil anul acesta vom avea toate avizele și pentru Podul Solventul, care va lega pasajul de cartierul Dâmbovița și va trece peste Bega. În curând sper să și lansăm licitația pentru o nouă Radială Vest, care va lega strada Gării și pasajul de Centura Vest, la care se lucrează acum. Mă bucur că avem și o înțelegere cu CNAIR, că o parte din costurile pentru această nouă radială care va lega pasajul cu centura vor fi suportate de CNAIR. Cam asta în mare este planul pentru această zonă, care va schimba tot fluxul traficului în Timișoara. Și mă bucur că nu este doar un plan, că se mișcă lucrurile. Dacă totul merge bine, spre sfârșitul anului viitor vom putea deschide acest pasaj”, a mai spus Fritz.
Mattia Pizzorno, manager proiect Spic SRL, sucursala Timișoara, spune că tehnologia folosită va fi una care nu va necesita oprirea circulației feroviare din zonă.
”Am început cu pereții mulați. Aceasta este incinta de lansare, 75 metri pe 32 metri. Asta va fi excavat la o adâncime de 10 metri și acolo va fi executat chesonul post-tensional. Chesonul, cu tehnologia de împingere, va fi lansat sub calea ferată, cu o tehnologie specială, pe care am folosit-o deja la Bacău, în anii 2010-2012. Am început și cu relocarea de rețele pe strada Bogdăneștilor, am închis parțial toată aria de șantier (…) Când pasajul va fi lansat sub calea ferată, va fi executată racordarea pe ambele rampe cu strada existentă. Proiectul prevede și drum pentru mașină, și linie de tramvai, cu sens giratoriu, și se conectează apoi cu linia existentă. Când se face lucrarea pe teren, e normal că pot apărea situații neprevăzute. Noi am făcut și studii geologice și geotehnice suplimentare, pentru prevederea a toate acestea. Se merge cum este proiectul, și tehnologia noastră, nu vor probleme mari. Asta e ideea. Tehnologia de împingere se folosește pentru a nu afecta traficul feroviar. Cu CFR vom face planificarea lucrării noastre, conform traficului. Noi suntem în faza de completare a pereților mulați, poate dura încă două luni aproximativ, o lună pentru săpături și ancoră, cheson trei luni. Împingerea va fi probabil aproape în luna martie 2023”, a declarat Mattia Pizzorno.
S-a lucrat la foc continuu, inclusiv sâmbătă și duminică. O parte dintre muncitori au primit liber, ei lucrând într-un ritm accelerat timp de 45 de zile.
”Suntem în grafic cu programul de execuție, am avut probleme cu mai multe rețele decât au fost prevăzute pe parte electrică. Încercăm să recuperăm timpul pierdut cu rețelele. Facem tot ce este posibil, sperăm că recuperăm tot. Acesta este obiectivul. Conform programului de execuție valid azi, termenul de finalizare este august 2023. Am lucrat și sâmbătă, și duminică, la pereții mulați, pentru a merge cât mai repede posibil. În această săptămână, echipa de pereți este în concediu, pentru că a lucrat 45 de zile în continuu, și la temperaturi foarte ridicate, de 40 de grade. Am cerut repaus. Când temperaturile sunt foarte ridicate, lucrul este foarte greu pentru muncitori”, a mai spus reprezentantul firmei italiene.
Despre finalizarea lucrărilor e mai greu de estimat când va avea loc, următoarele luni sunt decisive, finalul anului este un termen optimist, a anunțat primarul.
Reprezentantul constructorului a adus în prim plan problema majoră a acestei perioade, scumpirea materialelor de construcție. Speră la majorarea sumelor alocate pentru a se încadra în bugetul alocat.
”Știți că prețurile la materiale au crescut foarte mult, asta este o problemă la toate firmele care lucrează în România. Și noi am avut aceeași problemă. Am văzut că guvernul României a emis hotărâre de guvern pentru revizuirea prețurilor, așa sper că ne putem încadra în valori, cu prețurile actualizarea. În momentul de față, avem aprovizionat cu mai multe materiale pe lucrare. Am încercat să avem materiale înainte să facem lucrarea. Avem în stoc materiale”, subliniază Mattia Pizzorno
E clar că o asemenea scumpire nu poate fi pe placul municipalității, dar Fritz spune că se vor face eforturi.
”Ordonanța de urgență prevede suplimentarea doar pentru proiecte finanțate pe fonduri europene sau ale fonduri ale guvernului. De aia vedem acum și cum este cu Anghel Saligny. Vom analiza toate variantele. E clar că nu putem să lăsăm constructorii cu această povară, mai ales că nu vrem să riscăm să se blocheze ceva. Căutăm soluții să nu trebuiască să suportăm toate aceste costuri suplimentare. Pe Bogdăneștilor discutăm despre o eventuală suplimentare, da. Suntem în discuții cu constructorul. La aproape toate proiectele discutăm acum cu constructorii, oricum la proiectele pe fonduri e prevăzută și cumva o marjă pentru creșterea costurilor. Vedem la fiecare proiect unde ne încadrăm în această marjă și unde trebuie să aplicăm aceste ordonanțe de urgență care, din păcate, au fost cu mai multe corectări și nu sunt simplu de aplicat”, a încheiat primarul.
Comentarii prin facebook