Ar fi trebuit să fim indignați ca și oameni de rând că ditamai ministrul Transporturilor nu circulă cu metroul? Ba că se și strâmbă în stilul său la știrile Digi24 când este întrebat dacă el ca șef al forului tutelar, finanțator al acestui sistem de transport în comun bucureștean nu scoate capul să vadă cum circulă cetățeanul. N-am putea avea siguranța că plimbatul lui Sorin Grindeanu cu metroul ar îmbunătăți situația, mai ales când pui problema atât de belicos politic față de fostul ministru Drulă, singurul demnitar de la MT care a încercat să spargă gașca mafiotă din subteranele capitalei.
Pe de altă parte, nici ministrul Apărării nu circulă cu avioanele F16, să vadă dacă totul e în regulă la manșă, cum nici ministrul Sănătății nu se internează în saloane cu patru cinci pacienți și fără baie pentru o operație de hernie. De aia tot ne apără americanii dacă le picăm cu tronc rușilor, iar noi, timișorenii, spunem ferm în sondajul Universității de Vest că peste 80% suntem mulțumiți cu ce sănătate avem, sănătate personală, mă gândesc, dar tot senzațional este răspunsul pentru o țară aflată pe primul loc la mortalitate in UE.
Interesantă lucrare și nu în măsură să ne arate optimismul pe față. Să ridice mâna sus cine n-a mai circulat deloc cu mijloacele de transport în comun din Timișoara în ultimul an! Nici eu nu am circulat cu tramvaiul. Nu că nu aș fi vrut, am și card pentru asta, dar liniile 4 și 5 sunt blocate de ceva vreme de marile proiecte derulate de primărie în zona de nord-vest a orașului. Ba chiar, înainte de evaluarea națională, am ales un liceu pentru copil între prefectură și primărie, cumva nu foarte departe de o stație de tramvai 4. Au trecut trei ani, pandemia, apoi megașantierele Timișoarei, se termină și liceul și n-am mai apucat să ne bucurăm de această facilitate.
Fac o paranteză. Nu știu cum am avut acest noroc chior să mă bucur de atâtea investiții municipale: bulevardele Bogdănești, Cetății și Gheorghe Lazăr, toate deodată. Dacă vreți, e ca și cum guvernul Ciucă ne-ar face Sala Polivalentă, stadionul mare și vreo două bazine de înot până la alegeri, iar SUA și UE ne-ar da Visa Waiver și acord Schengen în aceeași zi, să dăm o noapte întreagă cu artificul.
Vorbeam de sondajul UVT. Pe lângă anomalia cu timișoreanu roșu-n obraji de atâta sănătate, în timp ce România e la coada tuturor topurilor și statisticilor despre calitatea serviciului medical, despre apetitul cetățeanului de a se verifica periodic, sondajul mai arată că doar 30% folosesc transportul în comun, iar peste 60% folosim mașina. Da, „folosim” și treaba asta trebuie să se termine cumva, iar dacă nu suntem în stare, atunci musai autoritățile trebuie să descurajeze treaba asta.
Veți zice că mai mare descurajare decât lipsa parcărilor în centrul orașului nu se poate. Așa este și felicit primarii de până acum pentru impotența, indolența lor în acest domeniu. Felicit și guvernul că n-a înjumătățit prețul la carburant pentru plimbările câte unul în autoturism până la supermarket pentru niște foi de lasagna. Nu putem felicita Armata Roșie, că a pornit războiul și explozia de prețuri în lume, dar câte nu s-au legat pentru a ne face pe noi, mașinomanii, să mai lăsăm volanul măcar pentru drumuri mai scurte de un kilometru?
Dar transportul în comun face față? Avem ceva pus la punct și plângem că nu-l folosește lumea? Avem câteva tramvaie noi și mai vin autobuze electrice, aduse mai mult sau mai puțin pe bani europeni. Poate că astea vor veni odată și-odată, dar infrastructura? Poate că tramvaiele astea noi vor funcționa OK pe liniile de pe bulevardele nou-nouțe, Bogdăneștilor, Cetății, Stan Vidrighin, mai vine și strada Gării cândva, dar pe restul traseului?
Primăria cu asta ar trebui să se ocupe ce-a mai rămas din mandatul ăsta și începutul celui viitor. Să facă în așa fel ca societatea de transport local să nu funcționeze ca un serviciu pentru lumea a treia, pentru fraieri care n-au bani și „zeamă” de pus în mașină. Să dai un ban, dar să primești ceva de acel ban, tramvaie la timp, vatmani și șoferi motivați, campanii care să atragă populația spre acest gen de serviciu. Timișoara are prea multe „găuri negre” bugetar vorbind. Măcar transportul, dacă cu curățenia nu merge atât de ușor.
Comentarii prin facebook