Cu ocazia Zilei Mondiale de Monitorizare a Apei, Asociația CRIES a lansat la Timișoara campania Apă bună de băut. Cu scopul de a se alătura trendului mondial actual și de a promova consumul de apă potabilă de la rețeaua publică în industria ospitalității locale, considerând apa un bun comun, și nu un produs comercial, Asociația CRIES – Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare a lansat luni, 18 septembrie, în premieră, în Timișoara, Campania de promovare a accesului la apă din rețeaua publică, „Apă bună de băut”.
”Nimeni nu îi face publicitate, nu apare în reclame și pare a fi un bun dat de la sine. Apa potabilă de la robinet este, însă, rezultatul unor procese îndelungate de tratare și siguranță, un bun de care nu ne bucurăm atât de mult pe cât am putea!”, spun cei de la CRIES.
Ceva normal în țări vestice, oferirea de apă de la robinet clienților barurilor sau restaurantelor, primește și la noi tot mai mare interes.
„Cred că este o chestiune absolut normală, nu una pentru care să militezi. E natural ca în industria ospitalității să fie oferită și apă potabilă gratuit, iar noi, la Suppa Bar, folosim apă din Piața Unirii și toată lumea ar putea face asta, fără să povestim despre acest lucru”, a spus Caius Merșa, reprezentant al asociației industriei ospitalității locale.
La Timișoara, până ajunge la consumatori apa e testată permanent în laborator pentru a corespunde cerințelor.
”Zilnic, în laboratorul Aquatim se fac 200 de analize la apa care ajunge la robinetele noastre. Este o apă sigură, verificată permanent, iar persoanele deranjate de mirosul sau gustul de clor din apă – absolut necesar pentru dezinfecția apei! – trebuie să știe că, lăsată puțin în aer liber sau la frigider, apa își pierde acest miros neplăcut pentru unii”. Gyongyke Tieregan, specialist în cadrul Aquatim.
Campania Apă Bună de Băut urmărește să încurajeze reprezentanți din industria ospitalieră să ofere consumatorilor gratuit apă din rețeaua publică. În perioada următoare vor fi prezentate mai multe exemple de cafenele, restaurante și locații din Timișoara care fac deja acest lucru. Organizatorii își propun dezvoltarea unei hărți a locațiilor implicate, iar toți cei interesați să se alăture acestui demers pot lua legătura cu coordonatorii campaniei la adresa lapas@cries.ro .
„Demersul nostru este doar o picătură de apă mică într-un context marcat de schimbări climatice majore, dar este un demers ce își propune să încurajeze consumatorii să se întrebe de ce nu bem apă de la robinet, de fapt? Și care ar fi soluția ca lucrurile să se schimbe. Această campanie continuă seria demersurilor implementate de Asociația CRIES pentru a promova creșterea accesului la apă sigură pentru toți. Este un moment important de a conștientiza impactul de mediu și cel social, determinat de consumul de apă îmbuteliată. De exemplu, în Franța, Legea împotriva risipei din 2022 include o serie de măsuri ce vizează reducerea consumului de plastic, iar printre acestea se numără și obligativitate ca restaurantele să ofere clienților posibilitatea de a consuma apă gratuit din rețeaua publică”, spune Mihaela Vețan, președinte CRIES.
Pe termen lung, campania Apă bună de băut își propune să contribuie la: creșterea implicării statului în programe care să asigure accesul la apă pentru toți cetățenii, conform Obiectivului de dezvoltare durabilă 6: Apă curată și sanitație; creșterea implicării cetățenilor în acțiuni civice care să faciliteze accesul la surse sigure de apă pentru toți cetățenii; creșterea transparenței cu privire la beneficiile consumului de apă din rețeaua publică, inclusiv pentru mediul înconjurător.
Campania „Apă bună de băut” face parte din proiectul LA PAS/ Slowing Down, inclus în Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este cofinanțat de Primăria Municipiului Timișoara prin Centrul de Proiecte.
Comentarii prin facebook