După mai bine de un deceniu, STPT termină anul 2023 pe plus. Interviu cu Constantin Cocheci, managerul Societăţii de Transport Public Timişoara

Societatea de Transport Public Timişoara (STPT) este de ani de zile una dintre societăţile municipalităţii cu mari probleme. Mai mult sau mai puţin din motive partizan-politicianiste, mulţi politicieni i-au cântat prohodul, aici remarcându-se consiliera locală Roxana Iliescu. Din toamna anului trecut, director general este Constantin Cocheci, un manager venit din zona privată. Iar acest an a fost primul după mai bine de un deceniu în care, financiar, STPT iese pe plus. Iar despre insolvenţa invocată de unii nici nu poate fi vorba, afirmă Cocheci. Asta nu înseamnă că STPT nu ar mai avea probleme.

În primul rând v-aş întreba dacă aţi avut un şoc după ce, toată viaţa aţi lucrat în zona privată, iar acum aţi ajuns la stat. Sigur, STPT nu e chiar de stat, dar lucrează pe aceleaşi reguli.

Răspunsul e foarte simplu, sunt încă şocat. Există o diferenţă foarte mare între a conduce o firmă privată şi a conduce o firmă de stat. Într-o firmă privată acţiunile manageriale sunt mult mai simple şi nu apar multe interferenţe. Şi nu mă rerfer la interferenţe politice, ci interferenţe de proceduri, care fac ca de la iniţierea unei acţiuni până la finalizare timpul să fie mult mai lung decât la o firmă privată. Da, e o mare problemă în acest sens şi sunt foarte multe persoane care nu doar la stat, dar şi la privat, sunt obişnuite să se ascundă după proceduri. Este mai simplu să spui nu şi să nu ai de lucru decât să spui da şi să ai foarte mult de lucru.

Aţi încercat să veniţi cu proceduri din afară, să aduceţi un know-how din mediul privat în STPT?

Am încercat să organizez pe cât e posibil, iar în acest moment vreau să transmit către primărie o nouă organigramă. Lucrurile sunt mult mai complexe, deoarece discutăm despre o societate care în ultimii ani a suferit foarte multe pierderi financiare, unele din cauza fostelor conduceri ale societăţii, altele din cauza unor litigii cu o durată foarte lungă. Şi aici mă refer la un litigiu care a început în 2005 şi s-a terminat în 2016, prin care STPT a fost obligată să achite 70 de milioane de lei către ANAF. În paranteză fie spus, aproximativ aceasta este datoria actuală la ANAF. Deci dacă nu ar fi fost acea decizie judecătorească, am fi fost pe zero. De ce a fost acea decizie, de ce aceeaşi speţă a avut o altă finalitate în alte zone ale ţării, nu vă pot spune. Prin planul de restructurare aprobat de ANAF în acest an, sunt convins că vom reuşi să ne plătim toate datoriile.

Deci în acest moment, fiindcă s-a vorbit foarte mult de datoriile STPT, aveţi 70 de milioane de lei la stat. Dar la furnizori?

La ceilalţi furnizori s-au stins foarte multe datorii din anii precedenţi, 40 de milioane de lei doar în acest an. A mai rămas o datorie de vreo 700 de mii de lei din trecut. Vom încerca să o achităm până la finalul acestui an. În acelaşi timp s-au achitat datorii la furnizori. Mai avem restanţe în jur de 10 milioane de lei, nu am toate datele la mine, unele fiind în termen, altele cu temen depăşit, dar şi pentru acestea există înţelegeri de reeşalonare.

Strict anul acesta, cum îl terminaţi din punct de vedere financiar?

Sută la sută pe plus.

Sută la sută pe plus? După câţi ani se ajunge la această peformanţă?

Nu ştiu exact, dar oricum mai multe de zece ani.

Deci după mai bine de un deceniu, STPT termină în acest an pe plus…

Exact. Acum ca să înţelegeţi modul de decontare, fiindcă sunt şi politicieni care nu înţeleg. Dau declaraţii în presă, dar ar trebui să cunoască sistemul de decontare al STPT către STMT. Între noi şi STMT este un contract de delegare a acestui serviciu. Este destul de stufos, dar o să încerc să simplific. La finalul fiecărui an, la noi se face un audit extern plătit de SMTT, un audit care stabileşte ce cheltuieli eligibile au fost în anul anterior. Printre cheltuielile eligibile nu intră penalităţi şi alte cheltuieli pe care le consideră nejustificate. După ce se face suma cheltuielilor eligibile se împarte la numărul de kilometri efectuaţi, rezultând un preţ unitar. Acel preţ unitar stabilit pe anul anterior va fi baza facturării pe anul următor. Cu alte cuvinte, în fiecare lună, pe baza kilometrilor efectiv executaţi, se stabileşte valoarea unei facturi, care în principiu are o anumită sumă. Din această sumă sunt scăzute gratuităţile oferite de primărie sau de către stat. La fel sunt scăzuţi banii obţinuţi prin vânzarea de bilete şi abonamente. Diferenţa este plătită de SMTT.

Relaţia cu Societatea Metropolitană de Transport Timişoara: Toate problemele au apărut de la Goia

Să înţeleagă lumea, SMTT este o intermediară între primărie şi STPT, atunci când vorbim de alocarea banilor.

SMTT este o asociaţie din care fac parte toate primăriile din zona metropolitană, dar Primăria Timişoar este cel mai important client, să spun aşa. Aici intervin două lucruri. Dacă unei persoane fizice i s-ar strânge toate chitanţele din 2022 şi i s-ar impune să cheltuiască aceeaşi bani în 2023, normal că ar fi pe minus lună de lună, până revine din nou acel audit anual care compensează cheltuielile, mă repet, eligibile. Din acest motiv apar unele interpretări la unii politicieni fiindcă văd minusuri la un moment dat. Minusurile sunt diferenţa dintre preţurile de anul acesta şi preţurile de anul trecut. La litrul de motorină anul trecut preţul a fost 6 lei, acum e 8 lei. Sunt diferenţe eligibile.

Anii trecuţi era o relaţie foarte rece, ca să nu spun conflictuală între SMTT şi STPT. Au fost multe meciuri acolo, ca să spun aşa.

Da, meciurile și relațiile conflictuale, în general, sunt între oameni și influențează firma. Dacă fiecare înțelege că importantă este firma și că problemele personale pot să fie rezolvate sub altă formă, ar fi bine. Din fericire, în acest moment, acest lucru a fost înțeles și toată lumea încearcă, nu altceva decât să fie corectă și să tragă la aceeași căruță. Revenind la perioada la care ați spus dumneavoastră, acolo era o dispută practic între două persoane, domnul Goia (fost director SMTT, dar şi STPT în trecut – n.r.) şi domnul Bitea (fost director STPT – n.r.). Nu sunt eu judecător să fac dreptate, dar din experiența pe care am avut-o de când am venit aici, am constatat o grămadă de nereguli făcute de domnul Goia, începând cu baza sportivă. Sincer, nu știu persoana cealaltă, pe domnul Bitea, dar toate problemele au apărut de la Goia. Dânsul a fost şi cel care a creat, cu ghilimele sau nu, acest SMTT și a creat statutul acestui SMTT și mai mult a creat…

El singur, nu şi fosta conducere a Primăriei?

Da, el şi cu cine a fost acolo. Dar ideea este că contractul de delegare, așa cum a fost realizat de domnul Goia, erta să avantajeze această entitate,  SMTT. În ce sens? Și în acest moment există o taxă instituită prin acest contract de 10% din toate vânzările de bilete, abonamente, gratuități. mÎn acest moment, SMTTeste totuși câteva altceva decât era pe vremea domnului Goia. Să spun că și-a redus foarte mult personalul. Există o relație corectă și normală între instituții și așa mai departe. Înțelege să sprijine și s-a văzut, pentru că discutăm de zona metropolitană și a știut să ia măsuri atunci cât unul dintre componenții acesteia nu și-au făcut plățile către SMTT, bani care trebuiau să ajungă la STPT la urma urmei. Deci nu avem problem cu SMTT şi cum am spus contează foarte mult persoanele în orice afacere, în orice relație. Degeaba sunt niște entități juridice care… ele există, dar sunt conduse de persoane.

Transportul public actual este mult sub nivelul de calitate care mi-l doresc

Sunteţi mulţumit de transportul public din Timişoara?

Transportul public actual este mult sub nivelul de calitate cel puțin pe care mi-l doresc eu. Și aici trebuie să discutăm, la fel, din păcate, despre trecut. Acum 15 ani, sau poate 16, s-a pus în funcțiune primul sistem, să zicem, modern, la acea vreme, de ticketing, monitorizare, trafic, afișaj în stații. La acea perioadă a fost foarte bun, dar ne raportăm la o tehnologie 2G, maxim 3G. Tot acel sistem a fost, la fel, licitat și câștigat de anumite firme care au livrat un sistem care te face captiv. Ce înseamnă asta? Nu poți să scoți date din acel sistem, dacă vrei să-l introduci în altul, nu poți să introduce date din alt sistem. Plus de asta, cum am spus, tehnologia s-a schimbat, foarte multe componente, inclusiv validatoarele din acel sistem, nu sunt mai credibile, nici măcar componentele lor. Şi din acest motiv, din 1200 de validatoare care au existat la punerea în funcție al sistemului, mai funcționează 600, și nu există posibilitatea de reparare sau de înlocuire. Se pot, să zicem, înlocui de la aceeași firmă care, v-am spus a creat acest sistem active. Nu pot să îl iau de la o firmă concurentă acesteia, să zicem, la un preț mai mic. Și dacă îl iau de la altă firmă, nu comunică cu sistemul actual, De la firma existentă, un validator costă 1.900 de euro și vine în 9 luni de zi. Dacă faceți un calcul, discutăm la 600 de validatoare de aproximativ două milioane de euro. Acum, Primăria Timișoara împreună cu SMTT-ul și cu consultanța noastră, a contractat realizarea unui caiet de sarcini pentru ticketing, care se reprezintă un sistem viabil, modern, la cerințele actuale și nu numai la cerințele care vor fi peste 10-15 ani. Acest caiet de sarcini se realizează cu o firmă din Taiwan. Vă pot spune că sistemul ăsta va fi unul și la nivel național mult mai modern decât ce există. În momentul ăsta, spuneam că, din punctul meu de vedere, îi înțeleg pe călători,  având foarte puține dispozitive de validare la autobuze. Dar, da, ai o problemă când ieși cu abonamentul, pentru că poți să fii întrebat dacă ți l-ai validat sau nu. Și, din acest motiv, sunt probleme mari. Plus afișajul în stații,

Unele funcționează, unul nu funcționează, am văzut

Pentru că sistemele nu mai colaborează.  Acum noi o să încercăm să venim pe lângă acest sistem de ticketing, cu un sistem nou de afișaj. Este vorba de un LCD de dimensiuni mari, Noi încercăm, prin negocieri, să implementăm, anul următor, până la o sută de astfel de panouri,

În unele zone politice, că tot aţi vorbit despre acest lucru, se speculează că, după Colterm, există posibilitatea ca şi STPT să ajungă în insolvență. E real acest scenariu?

Nici o opțiune. Deci, n-are cum. Și vă explic de ce.

1.Putea să intre în insolvență, anul trecut, dacă nu existau aceste discuții urmate de un contract la ANAF. Deci, da, atunci discutam de 130 de milioane de lei, pentru care ANAF-ul ar fi putut să execute firma. Acum discutăm de acest contract de restructurare cu ANAF, care prevede, printre altele, plata taxelor către stat la timpul potrivit, iar anul acesta s-au achitat absolut la zi toate taxele de la stat. Furnizori. Acum, știți, orice furnizor care are și 50.000 de lei poate să-și ceare insolvența. E un răuvoitor, să zicem. Dar asta nu înseamnă că o obţine Deci, firma ieșind pe plus, nu văd de niciunde să fie motivul respectiv.

2.Tot ce cuprinde contractul de restructurare cu ANAF s-a îndeplinit sau este în curs de îndeplinire, pentru că sunt date niște termeni acolo. Deci, partea de insolvență, sincer, e o ficţiune.

Acum, ca să revenim, să trecem niște concluzii. Toate aceste apariții în presă, spuse sau nu de oameni politici, visate sau nu de unii care se duc în presă, dar în special de oamenii politici. Ar trebui să înțeleagă următorul lucru. Dacă acționarii de la Coca-Cola s-ar apuca să dea în firma Coca-Cola, să spună că este vai și amar de ea și că are un produs prost, cred că în momentul ăsta s-ar numi frutti fresh, sau nici măcar. Deci, lumea ar trebui să înțeleagă un lucru. Cei care sunt în politică și au și atribuții în Consiliul Local, care este acționarul acestei firme, ar trebui să înțeleagă că dacă are ceva de reproşat, mie poate să-mi răproşeze orice, dar când reproşează la adresa STPT, nu fac altceva decât să-și distrugă propria firmă.

 

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

Jill a spus: (decembrie 12th, 2023 at 08:57 )

Și asta în vremuri de criză, când prețurile energiei au crescut! Vă dați seama cât am plătit, noi orașul, taxă pe ultracinste, 10 ani? Eu zic că după ce-am tot încercat competența, din 1945, să le dăm o șansă și „incompetenților”, cum e domnul din imagine. În timp ce alții așteaptă întoarcerea fiului risipitor (cu bugetul). Ceea ce-ar fi o mare afacere: 1 orgoliu satisfăcut investiție: profit niște milioane de euro. Nici în contrabanda cu diamante nu întâlniți asemenea rată a profitului!

Drag de Timisoara a spus: (decembrie 12th, 2023 at 10:18 )

Toate bune si frumoase, un inetrviu util si interesant. Insa daca ne uitam in datele publice vedem ca in ultimii 10 ani STPT a fost mereu pe plus cu exceptia a 3 ani : a avut pierdere in 2016 si in 2020 si 2021. Cum vine treaba asta, ne puteti explica ? https://www.listafirme.ro/societatea-de-transport-public-timisoara-sa-2490570/

@Drag a spus: (decembrie 12th, 2023 at 14:14 )

Societatea nu mai este datoare ANAF-lui și și-a îndepărtat perspectiva insolvenței, ceea ce nu-i puțin lucru.

2 Trackbacks pentru acest articol

directorul STPT afirmă că societatea încheie anul “100% pe plus”, deși 90% din activitate a fost subvenționată de Consiliul Local Timișoara - Ziare locale 24 Says:

[…] Către alți furnizori “a mai rămas o datorie de vreo 700 de mii de lei din trecut… Mai avem restanţe în jur de 10 milioane de lei, nu am toate datele la mine, unele fiind în termen, altele cu termen depăşit, dar şi pentru acestea există înţelegeri de reeşalonare”, a declarat Constantin Cocheci, într-un interviu acordat publicației debanat.ro (După mai bine de un deceniu, STPT termină anul 2023 pe plus. Interviu cu Constantin Cocheci, manag…). […]

directorul STPT afirmă că societatea încheie anul “100% pe plus”, deși 90% din activitate a fost subvenționată de Consiliul Local Timișoara – Stiri locale | Ziare locale online din România Says:

[…] Către alți furnizori “a mai rămas o datorie de vreo 700 de mii de lei din trecut… Mai avem restanţe în jur de 10 milioane de lei, nu am toate datele la mine, unele fiind în termen, altele cu termen depăşit, dar şi pentru acestea există înţelegeri de reeşalonare”, a declarat Constantin Cocheci, într-un interviu acordat publicației debanat.ro (După mai bine de un deceniu, STPT termină anul 2023 pe plus. Interviu cu Constantin Cocheci, manag…). […]

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

Alfred Simonis cere dezbatere cu participarea tuturor părților implicate pe proiectul taxelor și impozitelor locale

Liderul PSD Timiș, Alfred Simonis, cere un dialog politic real pe tema impozitelor și taxelor locale. Trebuie ca reprezentanții tuturor părților să participe la dezbaterea pe această temă. Joi seara, proiectul taxelor și impozitelor locale pe 2025 la Timișoara a picat la votul din Consiliul Local, după ce nu a atras destule sufragii pro pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis cere dezbatere cu participarea tuturor părților implicate pe proiectul taxelor și impozitelor locale
dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

SCM Timișoara, meci de gală la ultima apariție pe parchetul propriu în 2024

SCM winsed.swiss Timișoara întâlnește campioana, U-BT Cluj-Napoca, în ultimul meci al anului 2024, la sala Constantin Jude. Alb-violeții vin după două succese în deplasare. Timișoara s-a impus pe terenul formației Steaua București (70-57), în Liga Națională, și în sala din Giulești, 77-72 cu Rapid București. Acest din urmă meci le-a adus calificarea în turneul final,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM Timișoara, meci de gală la ultima apariție pe parchetul propriu în 2024
isho.ro

Social vezi arhiva Social

TIR în flăcări pe Calea Aradului! Ce s-a întâmplat/FOTO

Imagini care pot provoca un şoc emoţional! Un TIR în flăcări, chiar dacă la ora imortalizării acestor fotografii, în jur de 17.45, în Timişoara plouă torenţial. TIR-ul se află pe strada Grigore Alexandrescu, aproape de Calea Aradului. Cauza probabilă a incendiului este un scurtcircuit şi din fericire nu există victime, şoferul ieşind repede din TIR....
Citeşte tot articolul Citeste articolul TIR în flăcări pe Calea Aradului! Ce s-a întâmplat/FOTO
Muzeul National al Banatului
No More Bad Gifts

Economic vezi arhiva Economic

Prețurile la serviciile de apă și canal rămân neschimbate anul viitor la Timișoara

Tarifele practicate la Timișoara pentru prestarea serviciilor de apă și canal sunt sub media europeană și scumpiri semnificative nu sunt previzionate în următorii ani. De la 1 ianuarie vor intra în vigoare prețuri noi la serviciile Aquatim, dar și așa prețurile nu vor afecta semnificativ bugetul famiiilor. La nivel european, cheltuielile realizate pentru apă și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Prețurile la serviciile de apă și canal rămân neschimbate anul viitor la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Imagini care pot provoca un şoc emoţional! Un TIR în flăcări, chiar dacă la ora imortalizării acestor fotografii, în jur de 17.45, în Timişoara plouă torenţial. TIR-ul se află pe strada Grigore Alexandrescu, aproape de Calea Aradului. Cauza probabilă a incendiului este un scurtcircuit şi din fericire nu există victime, şoferul ieşind repede din TIR....
Citeşte tot articolul Citeste articolul TIR în flăcări pe Calea Aradului! Ce s-a întâmplat/FOTO
Primarul Dominic Fritz a declarat că intenţionează să discute cu toţi liderii politici ai partidelor care sunt reaprezentate în Consiliul Local, pentru a găsi o soluţie la proiectul privind taxele şi impozitele pentru anul 2025. Proiectul va intra din nou pe masa consilierilor locali luni, 23 decembrie, după ce joi a căzut la vot. Proiectul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primarul Fritz vrea să discute cu liderii politici soluţii pentru trecerea proiectului privind noile taxe şi impozite
La momentul nepotrivit în locul nepotrivit. Un bărbat în vârstă de 65 de ani, a condus un autoturism pe DJ 681 dinspre Gladna Montană spre Drăgșinești, iar la un moment dat a pierdut controlul asupra direcției de deplasare și a ieșit înafara părții carosabile, răsturnându-se. În urma impactului a rezultat decesul unui pasager din autoturism,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A murit nevinovat într-un accident pe care nu l-a provocat
Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Timișoara, împreună cu procurorii D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Timișoara, au documentat activitatea infracțională a două persoane, cu vârste de 43 și 70 de ani (membre ale aceleiași familii), pentru săvârșirea infracțiunilor de introducere în țară de droguri de risc și trafic de droguri de risc. Din cercetările efectuate...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Prinși în flagrant cu kilograme de „iarbă” la ei
Liderul PSD Timiș, Alfred Simonis, cere un dialog politic real pe tema impozitelor și taxelor locale. Trebuie ca reprezentanții tuturor părților să participe la dezbaterea pe această temă. Joi seara, proiectul taxelor și impozitelor locale pe 2025 la Timișoara a picat la votul din Consiliul Local, după ce nu a atras destule sufragii pro pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis cere dezbatere cu participarea tuturor părților implicate pe proiectul taxelor și impozitelor locale
Muncitorii clujenilor de la ARL au plecat în concediul de iarnă de pe șantierul noului drum de legătură DN 69 Timișoara – Arad cu autostrada A1. A fost ultima săptămână de muncă din acest an pe șantier, el lasă lucrările la un stadiu de realizare de aproape 40%.  În ciuda umidității ridicate din sezonul de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Șantierul noului drum de legătură Timișoara – A1 se închide în acest an la 40% din total realizat/FOTO
Administrația Bazinală de Apă Banat a avut un an cu numeroase investiții realizate pentru buna gospodărire a apelor din zona de vest a României. Seceta a pus mari probleme în gestionarea resurselor de apă, cele mai mari au fost în acele zone unde nu există legături între zonele cu acumulări care nu sunt legate cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ABA Banat a realizat investiții de multe milioane de lei în gestionarea apelor din zonă și pregătește altele similare în 2025
SCM winsed.swiss Timișoara întâlnește campioana, U-BT Cluj-Napoca, în ultimul meci al anului 2024, la sala Constantin Jude. Alb-violeții vin după două succese în deplasare. Timișoara s-a impus pe terenul formației Steaua București (70-57), în Liga Națională, și în sala din Giulești, 77-72 cu Rapid București. Acest din urmă meci le-a adus calificarea în turneul final,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM Timișoara, meci de gală la ultima apariție pe parchetul propriu în 2024
Rata șomajului se menține în județul Timiș peste unu la sută, fiind în creștere nesemnificativă. Luna noiembrie se încheie cu o rată a șomajului de 1,09% față de 1,06% în octombrie, anunță Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș. La sfârșitul lunii noiembrie, rata șomajului a fost de 1,09%, fiind înregistrat un total de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rata șomajului din Timiș rămâne peste unu la sută
Lugojul va beneficia de 13 milioane de euro, fonduri europene în cea mai mare parte, pentru un parc nou, reabilitarea a alte patru parcuri, dar și infrastructură modernizată. Două noi contracte de finanțare prin Programul Regional Vest 2021-2027 au fost semnate astăzi de reprezentanții Primăriei Lugoj și cei ai ADR Vest. Primul proiect, „Creșterea calității...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Municipalitatea din Lugoj și ADR Vest au semnat două contracte de finanțare cu fonduri europene, în valoare de 13 milioane de euro
Top