Entuziaştii din domeniul istoriei transportului în comun nu se lasă în problema licitaţiei organizate de Societatea de Transport Public Timișoara pe tema casării şi vânzării la licitaţie aunor tramvaie, autobuze sau troleibuze. Asociaţia “Metrou Uşor” spune că anunţul STPT referitor la licitaţie este fals şi că, de fapt, s-ar realiza casarea pentru mijloace de patrimoniu.
Joi, STPT anunţa: „Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc.”.
Aceste informaţii sunt combătute de cei care au contestat aceste informaţii: „Asociația Metrou Ușor contrazice cu vehemență aceste declarații, venind cu dovezi concrete care atestă faptul că mijloacele de transport public care fac obiectul licitației „valorificarea ca deșeuri a mijloacelor de transport și a mijloacelor fixe scoase din uz” sunt de fapt vehicule unicat păstrate pentru muzeu, de patrimoniu național și european. În primul rând, afirmația că aceste vehicule nu sunt de patrimoniu este contrazisă de inscripția regăsită pe mai multe troleibuze și autobuze aflate pe lista de clasare. Această inscripție spune următoarele: “ATENȚIE ! Bun de importanță istorică”. Degradarea, aducerea în stare de neîntrebuințare sau distrugerea din culpă a unui bun cultural mobil propus spre casare, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă. Vă mulțumim pentru înțelegere !”
Reprezentanţii asociaţiei spun că vehiculele „de importanță națională și europeană, aflate într-o stare bună, fiind necesare predominant intervenții estetice, în ciuda condițiilor improprii în care au fost ținute de către STPT. Astfel, Societatea de Transport Public Timișoara este singura care a adus în stare de neîntrebuințare și care acum vrea să distrugă un bun cultural mobil propus spre clasare, această inițiativă riscând să producă un prejudiciu inestimabil istoriei tehnice naționale, în totală contradicție cu aspirațiile Timișoarei de a deveni Capitala europeană a Culturii 2021”.
Asociația „Metrou Ușor” cere, într-o poziţie luată sâmbătă, anularea licitației, clasarea tuturor mijloacelor istorice de transport public deținute de STPT ca patrimoniu național mobil, respectiv „colaborarea cu asociațiile de profil și cu muzeele din țară ca, în cazul nefericit în care un mijloc de transport istoric nu poate fi salvat, acesta să fie donat către o altă entitate, ci sub nicio formă casat, pentru a proteja bunurile de importanță tehnică ale țării”
„Demersul Societății de Transport este unul inacceptabil, în poziție să aducă grave prejudicii patrimoniului cultural și istoric al României și nu se aliniază niciunei valențe europene de conservare și expunere a culturii, istoriei și identității naționale”, se mai spune în poziţia luată.
Comentarii prin facebook