STPT e acuzată că distruge mijloace de transport de patrimoniu, societatea spune că sunt doar vechituri casate

Societatea timişoreană, pe de o parte, respectiv Primăria Timişoara şi compania locală de transport, au ajuns din nou în conflict, după ce STPT a decis să scoată la licitaţie unele mijloace de transport casate şi aflate în stare de degradare. Reprezentanţii mai multor asociaţii spun că se distruge patrimoniul cultural format din mai multe mijloace de transport istorice, unele unicat, de cealaltă parte STPT insistă că nu e vorba despre astfel de piese, ci de tramvaie sau autobuze care nu reprezentau valori istorice.

La începutul acestei săptămâni, Societatea de Transport Local Timişoara a organizat o licitaţie pentru vânzarea unor mijloace de transport casate. Situaţia nu a trecut fără a se atrage atenţia din partea entuziaştilor din domeniu, care consideră că prin această licitaţie au fost trimise la tăiat o serie de piese unice, care ar fi fost necesare Muzeului „Corneliu Miklosi”, dedicat transporturilor timişorene.

„Ieri – 31.3.2020 – STPT a organizat o licitaţie pentru valorificarea ca deşeuri a mijloacelor de transport scoase din uz. Valoarea de piaţă minima estimată de evaluator a tuturor vehiculelor este de 66.752 RON, adică undeva la 13.750 EURO. (tramvaie, autobuze, troleibuze, etc…).Atât costă o parte din istoria transportului în comun din Timişoara. E mai uşor să dai la casat posibile exponate, care culmea, sunt unicat în lume în loc să le reabilitezi şi să le expui în muzeu. Dacă le vindeau la bucată unui alt muzeu sau unui club de pasionaţi, primeau mai mulţi bani şi măcar erau expuse pentru a bucura sufletul pasionaţilor de transport în comun”, spunea, pe Facebook, Tiberiu Simionaş, un entuziast în domeniu.

El spune că s-a preferat această variantă pentru a face loc, în clădirea unde se afla muzeul, la fostul depou  de pe Take Ionescu, pentru proiectul Multiplexity.

„Acum un an, am atras atenția că aceste mijloace de transport în comun fac parte din patrimoniul orașului și din istoria transportului în comun. Încă de anul trecut niște piese de colectie, care nu erau expuse în muzeu au fost lăsate afară în soare, ploaie și zăpadă să ruginească. (…) Acum dau o parte dintre aceste lucruri la fier vechi. Și mai trist pentru oraș este că primul muzeu al Timisoarei din ultimul deceniu, a murit in fașă pentru a face loc – culmea – cladirii Multiplexity. Cei care se ocupa de acest proiect spun ca se va pastra si muzeul transporturilor dar, cum să faci acest lucru fără EXPONATE? Eu știu că nu este cel mai bun moment pentru a încerca să salvezi niște artefacte ale transportului public, dar cu atât mai grav este că se profită de situația de criză pentru a scăpa de ele fără a întâmpina rezistență. Aceste piese din istoria noastră sunt deja foarte rare și vor deveni de 10, 20 de ori mai valoroase pe măsură ce trece timpul. Dar noi le dăm la fier vechi… pentru că”, mai afirmă Simionaş.

 

STPT reacţionează: mijloacele de transport casate nu fac parte din patrimoniu

 

De cealaltă parte, Societatea de Transport Public Timişoara reacţionează şi spune că nu e vorba despre piese de patrimoniu, ci despre mijloace de transport de mult ieşite din uz şi care nu ar fi putut fi reabilitate.

„Societatea de Transport Public Timișoara are un număr semnificativ de bunuri culturale (mijloace de transport în comun și mașini unelte) înregistrate la Ministerul Culturii, care se regăsesc în Muzeul “Corneliu Miklosi”. Dacă e să dăm doar câteva exemple, printre acestea se numără copia fidelă a tramvaiului tras de cai, Gemenele – tramvai fabricat la Timișoara începând cu anul 1927 sau tramvaie Timiș, acestea fabricate la Timișoara începând cu anul 1969. Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile  Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la  Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc. Caietul de sarcini pentru licitație a fost înctocmit 04.03.2020, iar licitația a avut loc în 31 martie.   Mai mult, Societatea de Transport Public Timișoara va transfera, în viitorul apropiat, Muzeului “Corneliu Miklosi” încă patru vagoane de tramvai, pentru acestea urmând să se facă demersurile legale în vederea clasării ca bunuri culturale. În prezent, în cadrul Muzeului “Corneliu Miklosi” se regăsesc 15 mijloace de transport în comun clasate ca bunuri culturale, cele mai multe fiind tramvaie, în condițiile în care Timișoara găzduiește în cadrul muzeului în special mijloace de transport în comun pe șină, orașul nostru fiind primul de pe actualul teritoriu al României în care a circulat tramvaiul, începând cu anul 1869, când a fost inaugurată prima linie de tramvai tras de cai”, se arată în poziţia STPT.

Foto: Forum RATT, STPT

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

8 comentarii pentru acest articol

Tiberiu a spus: (aprilie 2nd, 2020 at 15:55 )

Troleibuzul e un model DAC 117 EA cu număr de parc 71 valoare de piata minima estimata de evaluator 1170 RON în condițiile în care Troleibuzul 71 este un unicat în lume. Este ultimul exemplar (char funcțional – teoretic) din lume, care are cutia de contactori în cupeu, în spatele șoferului.

Acesta e primul model de tramvai Timis (1), produs intre 1970 și 1982. Doua vagoane motor corespund acestui model, cele numerotate acum 252 și 360 și acum sunt scoase la vanzare cu preturi vagonul motor 252 este 2010ron

Salvati Muzeul Miklosi a spus: (aprilie 2nd, 2020 at 16:29 )

STPT nu are in muzeu niciun tramvai Timis model 1969. Ultimele doua de acest fel sunt pe lista de taiere. „Specialistii” care a luat aceasta decizie sunt mai degraba habarnisti ce au alte scopuri. Muzee similare reconstruiesc vehicole recuperate si care sunt cu adevarat in stare proasta (practic se recupereaza bucati de caroserie sau structuri de rezistenta). Nimic nu-i imposibil daca iti doresti cu adevarat.
Copia „fidela” nu-i defel fidela cum sustin aceiasi „specialistii”. Sunt doar minciuni usor de demontat, aruncate de nulitati ce-si spun politicieni catre un public neinformat, pe spatele carora incaseaza bani nemeritati. Asa cum e scris in articol, va bateti joc de Timisoara si de istoria ei. Miklosi ar fi socat sa afle ca un profesoras ajuns primar accepta cu senintatate sa se distruga exponate de muzeu, iar in halele superbe vrea sa expuna lucrari de arta amestecate cu calculatoare Mecipt (asa cum recent a declarat). Culmea, acelasi Miklosi a reusit sa infiinteze sectia de Sudura a Politehnicii, fara ca vre-odata sa se laude cu acest lucru. Nu se poate face comparatie intre cei doi, singurul lucru in comun fiind Politehnica Timisoara. Sunt multe si importante realizarile lui Corneliu Miklosi, dar par lipsite de importanta pentru Primaria care e atat de dornica de a tranti in loc o galerie de arta costisitoare. Rusine mincinosilor!

asfrs a spus: (aprilie 2nd, 2020 at 18:03 )

Ce i poti cere lui Nicolae Bitea. Ce are el comun cu Timisoara?
Nimic.
Ca de altfel Nicolae Robu de Bocsig.
Asta din urma s -a aruncat cu furie proletara asupra ultimelor strazi din Timisoara pavate cu piatra cubica, a taiat copaci seculari, a distrus numai dintr -o ambitie personala prosteasca.
A comandat tramvaie in Turcia .
De ce nu la Arad?

Gigi a spus: (aprilie 2nd, 2020 at 22:17 )

De la primarul tembel pornește totul. Dobitocul ăsta nu înțelege un lucru.:90% din timișoreni nu îl mai înghite.

Timisorean a spus: (aprilie 3rd, 2020 at 00:12 )

Primarul Robu a facut initial cateva chestii bune dar s-a inrobit la Partid si si-a pierdut discernamantul. Acum a distrus Timisoara. Cel mai gri oras dintre orasele civilizate. Nu va recunoaste niciodata si nu mai poate fi indreptat.

E cazul sa plece.

A gresit enorm fata de oameni, natura, oras. Definitiv!

del a spus: (aprilie 4th, 2020 at 12:13 )

Deci, până la urmă cum rămâne ??
Tot mai pălăvrăgiți pe aici ?
De ce nu mergeți peste ei în Tache Ionescu să salvați ce mai e de salvat, sau nu vă lasă portarul ??
Nu înțeleg de ce vă mai plângeți, dacă nu faceți nimic ??
Chiar cred că nu vă pasă !!

del a spus: (aprilie 13th, 2020 at 17:06 )

Pauza de meditatie sau n`aveti ce comenta ??
Entuziastul Tiberiu Simionas, tace ??

del a spus: (iunie 19th, 2020 at 21:15 )

E clar !
Ați comentat doar să dați bine în presă.
Concret, sunteți mână în mână cu acești infractori, degeaba nu ați făcut-o !
Halal „Timișoara 2021- capitală europeană a culturii”, nici măcar poze nu aveți cu tot ce a fost vre-o dată !!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților

Guvernul și-a asumat marţi, în faţa plenului reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor, răspunderea pe reforma pensiilor magistraților. Premierul Ilie Bolojan a afirmat că proiectul este un act de echitate socială pentru românii care muncesc. Ilie Bolojan a declarat, la angajarea răspunderii Guvernului pe pensiile magistraţilor, că nicăieri nu există pensionări în aceste sisteme, la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin

În urmă cu 104 de ani, la 4 decembrie 1921, lua ființă, statutar, Societatea Sportivă Politehnica Timişoara. Pe scurt, SS Poli, “Poli” devenind, de-a lungul anilor, mai mult decât un simbol pentru societatea şi fotbalul timişorean. La început, exista doar secţia de fotbal. Prima conducere a clubului a fost alcătuită din Victor Vlad (preşedinte) şi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Black Friday la Iulius Town Timișoara

Economic vezi arhiva Economic

Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Compania timișoreană de termoficare Colterm a reușit scăderea consumului de cărbune folosit la producția agentului termic, aceasta după ce a avut la dispoziție cel mai bun cărbune folosit în ultimii ani. Acesta aduce un randament crescut la CET Sud, în plus, acum acolo se produce și energie electrică. Cele două cazane aflate în funcție la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Colterm a devenit mai eficientă. Cărbunele de calitate a crescut randamentul cazanelor de căldură
Conflictul dintre fostul operator al gropii de gunoi de la Ghizela și Consiliul Județean Timiș, care deține locația, are astăzi un nou episod. De această dată, motiv de dispută este stația de tratare a levigatului care provine din cele două celule de depozitare deja închise. Pe de o parte, CJT spune că a cerut RETIM...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Războiul RETIM – CJ Timiș continuă. Acum disputa e pe stațiile de tratare a levigatului de la Ghizela
Polițiștii locali au aplicat, de la începutul acestui an, sancțiuni de peste un milion de lei aplicate de conducătorilor auto care parchează pe locurile amenajate pentru persoane cu dizabilități. Astfel de cazuri sunt constatate zilnic de cei din Poliţia Locală. Polițiștii locali continuă verificările și luarea măsurilor legale în ceea ce privește modul în care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Amenzi de peste un milion de euro pentru şoferii care au parcat pe locuri rezervate persoanelor cu dizabilități
Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara
Costul vieții rămâne principala preocupare pentru membrii generației Z, dar și pentru cei din categoria mileniali. De asemenea, tinerii au ca și îngrijorări problemele legate de instabilitatea politică și corupție. Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest Timișoara, analizează situația. Deloitte, companie globală de soluții și servicii, a dat publicitățiim la finalul lui noiembrie, rezultatele celui...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Marilen Pirtea analizează problemele generației Z și a milenialilor: ”Costul vieții de zi cu zi rămâne cea mai mare îngrijorare”
În urmă cu 104 de ani, la 4 decembrie 1921, lua ființă, statutar, Societatea Sportivă Politehnica Timişoara. Pe scurt, SS Poli, “Poli” devenind, de-a lungul anilor, mai mult decât un simbol pentru societatea şi fotbalul timişorean. La început, exista doar secţia de fotbal. Prima conducere a clubului a fost alcătuită din Victor Vlad (preşedinte) şi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul De mai bine de un veac, bănățenii au în vene sânge alb-violet! La mulți ani Poli, 104, cei mai frumoși ani sunt cei care vin
Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) introduce în circulație, în perioada 4 decembrie 2025 – 8 ianuarie 2026, Tramvaiul lui Moș Crăciun. Este vorba de un tramvai nou, de tip Bozankaya, amenajat special pentru sezonul sărbătorilor de iarnă. Vehiculul va opera pe mai multe linii din oraș, conform programării săptămânale. Tramvaiul include elemente tematice specifice...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tramvaiul lui Moș Crăciun va circula în Timișoara începând de joi, 4 decembrie
Inspectoratul Școlar Județean Timiș a fost informat, în cadrul unei discuții desfășurate la sediul instituției, despre existența unor indicii serioase privind o posibilă relație inadecvată între o elevă minoră și un cadru didactic dintr-o unitate de învățământ din Timișoara. Potrivit informațiilor primite, situația ar fi fost semnalată conducerii școlii de către personalul de specialitate, respectiv...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Relație interzisă sau viol la un liceu din Timiș? Cadrul didactic și-a dat demisia, cazul a ajuns la procurori
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.