Societatea timişoreană, pe de o parte, respectiv Primăria Timişoara şi compania locală de transport, au ajuns din nou în conflict, după ce STPT a decis să scoată la licitaţie unele mijloace de transport casate şi aflate în stare de degradare. Reprezentanţii mai multor asociaţii spun că se distruge patrimoniul cultural format din mai multe mijloace de transport istorice, unele unicat, de cealaltă parte STPT insistă că nu e vorba despre astfel de piese, ci de tramvaie sau autobuze care nu reprezentau valori istorice.
La începutul acestei săptămâni, Societatea de Transport Local Timişoara a organizat o licitaţie pentru vânzarea unor mijloace de transport casate. Situaţia nu a trecut fără a se atrage atenţia din partea entuziaştilor din domeniu, care consideră că prin această licitaţie au fost trimise la tăiat o serie de piese unice, care ar fi fost necesare Muzeului „Corneliu Miklosi”, dedicat transporturilor timişorene.
„Ieri – 31.3.2020 – STPT a organizat o licitaţie pentru valorificarea ca deşeuri a mijloacelor de transport scoase din uz. Valoarea de piaţă minima estimată de evaluator a tuturor vehiculelor este de 66.752 RON, adică undeva la 13.750 EURO. (tramvaie, autobuze, troleibuze, etc…).Atât costă o parte din istoria transportului în comun din Timişoara. E mai uşor să dai la casat posibile exponate, care culmea, sunt unicat în lume în loc să le reabilitezi şi să le expui în muzeu. Dacă le vindeau la bucată unui alt muzeu sau unui club de pasionaţi, primeau mai mulţi bani şi măcar erau expuse pentru a bucura sufletul pasionaţilor de transport în comun”, spunea, pe Facebook, Tiberiu Simionaş, un entuziast în domeniu.
El spune că s-a preferat această variantă pentru a face loc, în clădirea unde se afla muzeul, la fostul depou de pe Take Ionescu, pentru proiectul Multiplexity.
„Acum un an, am atras atenția că aceste mijloace de transport în comun fac parte din patrimoniul orașului și din istoria transportului în comun. Încă de anul trecut niște piese de colectie, care nu erau expuse în muzeu au fost lăsate afară în soare, ploaie și zăpadă să ruginească. (…) Acum dau o parte dintre aceste lucruri la fier vechi. Și mai trist pentru oraș este că primul muzeu al Timisoarei din ultimul deceniu, a murit in fașă pentru a face loc – culmea – cladirii Multiplexity. Cei care se ocupa de acest proiect spun ca se va pastra si muzeul transporturilor dar, cum să faci acest lucru fără EXPONATE? Eu știu că nu este cel mai bun moment pentru a încerca să salvezi niște artefacte ale transportului public, dar cu atât mai grav este că se profită de situația de criză pentru a scăpa de ele fără a întâmpina rezistență. Aceste piese din istoria noastră sunt deja foarte rare și vor deveni de 10, 20 de ori mai valoroase pe măsură ce trece timpul. Dar noi le dăm la fier vechi… pentru că”, mai afirmă Simionaş.
STPT reacţionează: mijloacele de transport casate nu fac parte din patrimoniu
De cealaltă parte, Societatea de Transport Public Timişoara reacţionează şi spune că nu e vorba despre piese de patrimoniu, ci despre mijloace de transport de mult ieşite din uz şi care nu ar fi putut fi reabilitate.
„Societatea de Transport Public Timișoara are un număr semnificativ de bunuri culturale (mijloace de transport în comun și mașini unelte) înregistrate la Ministerul Culturii, care se regăsesc în Muzeul “Corneliu Miklosi”. Dacă e să dăm doar câteva exemple, printre acestea se numără copia fidelă a tramvaiului tras de cai, Gemenele – tramvai fabricat la Timișoara începând cu anul 1927 sau tramvaie Timiș, acestea fabricate la Timișoara începând cu anul 1969. Societatea de Transport Public Timișoara a scos la licitație, prin Deciziile Consiliului de Administrație al S.T.P.T. (nr. 82 / 24.09.2020 și nr. 84 / 24.10.2020), mai multe mijloace de transport în comun, toate acestea aflate într-un stadiu avansat de degradare, care nu permite în niciun fel intervenția de reabilitare a acestora. Menționăm că mijloacele de transport în comun la care facem referire nu sunt înregistrate la Ministerul Culturii, nefăcând parte din patrimoniul local, național etc. Caietul de sarcini pentru licitație a fost înctocmit 04.03.2020, iar licitația a avut loc în 31 martie. Mai mult, Societatea de Transport Public Timișoara va transfera, în viitorul apropiat, Muzeului “Corneliu Miklosi” încă patru vagoane de tramvai, pentru acestea urmând să se facă demersurile legale în vederea clasării ca bunuri culturale. În prezent, în cadrul Muzeului “Corneliu Miklosi” se regăsesc 15 mijloace de transport în comun clasate ca bunuri culturale, cele mai multe fiind tramvaie, în condițiile în care Timișoara găzduiește în cadrul muzeului în special mijloace de transport în comun pe șină, orașul nostru fiind primul de pe actualul teritoriu al României în care a circulat tramvaiul, începând cu anul 1869, când a fost inaugurată prima linie de tramvai tras de cai”, se arată în poziţia STPT.
Foto: Forum RATT, STPT
Comentarii prin facebook