Aeroportul Internațional Timișoara se poate mândri că a fost prima destinație comercială a zborurilor realizate cu singurul avion de pasageri cu reacție produs în România, ROMBAC 1-11. Acest zbor a avut loc pe 28 Ianuarie 1983, pe ruta București – Timișoara.
Cu indicativul YR BRA., acest avion a fost primul avion de pasageri cu reacție produs în România. Aparatul de zbor a fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11.
La începutul lunii august în anul 1982 a fost terminat primul avion cu indicativul YR-BRA, acesta fost prezentat presei și oficialităților române la data de 27 august 1982.
Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost operat la data 20 septembrie 1982, pe aeroportul din Băneasa.
Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la data de 28 ianuarie 1983, pe ruta București–Timișoara.
Aparatul de zbor ROMBAC 1-11 era un avion echipat cu două motoare turboreactoare dublu flux cu factor de diluție mic Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, produse sub licență la Turbomecanica București, care produceau o forță de tracțiune de circa 6000 kgf. Avea o greutate maximă de 47.400 kg la decolare și o viteză de croazieră de 870 km/h, putea transporta 119 pasageri pe o distanță maximă de 3.500 km. Conducerea avionului era realizată dintr-un pilot și un copilot.
Primul avion construit în România, ROMBAC 1-11, a zburat pentru ultima data pe 28 noiembrie 1999 pe ruta Karachi-Teheran-Bucuresti, acumulând 27.079 ore de zbor si 18.108 aterizări în peste 17 ani de activitate.
Comentarii prin facebook