E important să ştiţi! Pasagerii au dreptul la compensații financiare pentru zborurile anulate

În ultimii ani, industria aviației civile a cunoscut o creștere semnificativă, însă această dezvoltare a fost însoțită și de o intensificare a problemelor operaționale, printre care anulările de zboruri ocupă un loc important. Lipsa de personal, grevele, problemele tehnice și reorganizările interne sunt doar câteva dintre cauzele frecvente care conduc la anulări, afectând sute de mii de pasageri în fiecare an.

Cazuri precum Tarom zbor anulat demonstrează că nici măcar operatorii tradiționali, cu experiență vastă în domeniul transportului aerian, nu sunt imuni la provocările actuale.

Impactul asupra pasagerilor nu se limitează doar la întârzieri sau inconveniente logistice, ci poate presupune și pierderi financiare directe, precum reprogramări urgente de zboruri sau costuri suplimentare pentru cazare.

În paralel, operatori de talie internațională, cum ar fi Lufthansa, au fost implicați în multiple cazuri de anulare zbor Lufthansa, în contextul unor greve sau dificultăți interne de gestionare a traficului aerian. Aceste exemple evidențiază dimensiunea europeană a problemei și importanța respectării drepturilor pasagerilor.

Ce drepturi au pasagerii în caz de anulare a zborului

Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului este actul normativ care reglementează protecția pasagerilor aerieni în caz de anulare, întârziere prelungită sau refuz la îmbarcare. În situația în care un zbor este anulat cu mai puțin de paisprezece zile înainte de plecare și compania aeriană nu oferă o alternativă rezonabilă care să minimizeze impactul asupra programului de călătorie, pasagerii au dreptul la o compensație financiară.

Valoarea compensației este stabilită în funcție de distanța zborului: 250 de euro pentru zboruri de până la 1.500 km, 400 de euro pentru zboruri intracomunitare de peste 1.500 km și pentru zboruri internaționale între 1.500 km și 3.500 km, respectiv 600 de euro pentru zborurile internaționale de peste 3.500 km.

Pe lângă compensația financiară, pasagerii au dreptul la rambursarea integrală a biletului, la redirecționarea gratuită către destinația finală, la mese și băuturi răcoritoare în timpul așteptării, la cazare gratuită dacă este necesară o ședere peste noapte și la transport între aeroport și hotel.

Când companiile aeriene pot evita plata compensației

Există situații în care operatorii aerieni pot invoca exonerarea de la plata compensației, și anume atunci când anularea zborului este cauzată de circumstanțe extraordinare. Acestea includ condițiile meteorologice extreme, amenințările la adresa securității, instabilitatea politică severă sau alte evenimente care nu puteau fi prevăzute sau evitate, chiar dacă s-au luat toate măsurile rezonabile.

Problemele tehnice obișnuite, lipsa personalului sau defecțiunile cauzate de întreținerea inadecvată a aeronavelor nu sunt considerate circumstanțe extraordinare și nu exonerează companiile de la plata compensației.

În practica judiciară europeană, numeroase cereri au fost soluționate favorabil pasagerilor, atunci când companiile aeriene au încercat să invoce în mod abuziv circumstanțe extraordinare fără a prezenta dovezi suficiente.

Comportamentul operatorilor aerieni față de cererile de compensație zbor anulat

Deși cadrul legal este clar, companiile aeriene nu respectă întotdeauna de bunăvoie drepturile pasagerilor. De multe ori, cererile de compensație sunt întâmpinate cu refuzuri automate, răspunsuri vagi sau tergiversări nejustificate. Pasagerii sunt puși în situația de a naviga prin procese administrative complexe, care descurajează o parte importantă dintre ei să își continue demersurile.

Mai ales în cazuri de anulare zbor, pasagerii raportează adesea dificultăți în a obține despăgubirile cuvenite fără intervenția unei terțe părți sau fără inițierea unor acțiuni formale în instanță.

Companiile aeriene mizează pe faptul că o mare parte a pasagerilor nu își vor cunoaște drepturile sau nu vor avea disponibilitatea să le revendice, preferând să accepte vouchere, reduceri viitoare sau soluții alternative, care nu echivalează cu despăgubirea financiară prevăzută de lege.

Soluții concrete pentru pasagerii afectați de anulări

Pentru a își valorifica drepturile, pasagerii trebuie să acționeze rapid și eficient. În primul rând, este esențial să păstreze toate documentele de călătorie, inclusiv biletul, cartea de îmbarcare și orice comunicare oficială primită de la compania aeriană.

De asemenea, trebuie să formuleze cererea de compensație în scris și să o adreseze operatorului aerian în termene rezonabile. În cazul în care răspunsul nu este favorabil sau nu este primit deloc într-un interval rezonabil, pasagerii pot depune plângeri la organismele naționale competente sau pot iniția proceduri judiciare.

În prezent, există și alternative eficiente pentru evitarea procedurilor complicate. Platforme precum ClaimBee facilitează recuperarea compensațiilor în numele pasagerilor, fără ca aceștia să fie nevoiți să gestioneze personal toate etapele procesului. Alegerea unei astfel de soluții este adesea preferabilă, mai ales în cazurile unde companiile aeriene refuză sistematic colaborarea amiabilă.

Solicitarea compensației prin intermediul unui serviciu specializat permite pasagerilor să economisească timp, să reducă stresul și să își crească șansele de succes în obținerea sumelor datorate.

Concluzie: respectarea drepturilor pasagerilor, o responsabilitate necesară

Anularea unui zbor nu ar trebui să însemne automat pierderea sumelor investite sau suportarea de costuri suplimentare de către pasageri. Drepturile garantate de legislația europeană sunt clare și trebuie respectate fără excepție.

Pentru pasageri, este vital să nu renunțe la solicitarea compensației, indiferent dacă operatorul aerian este o companie low-cost sau un transportator tradițional de talie mondială. Cazurile de anulare confirmă faptul că problemele pot apărea în orice segment al industriei, iar reacția pasagerilor trebuie să fie informată și fermă.

Doar prin exercitarea constantă a drepturilor garantate, pasagerii pot contribui la consolidarea unei culturi a responsabilității în domeniul transportului aerian european.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Jucător de națională, primul transfer la SCM USV Timișoara pentru noul sezon

Un jucător de linia a doua este primul transfer al echipei bănățene de rugby pentru sezonul 2026. Este vorba despre Ștefan Iancu, un jucător în vârstă de 27 de ani. Iancu a jucat la CSM Știința Baia Mare cu începere din 2020, cu excepția unei scurte experiențe la Chinnor, în Anglia. Într-a doua parte a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Jucător de națională, primul transfer la SCM USV Timișoara pentru noul sezon
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Primăria Moşniţa Nouă a câştigat o amplă finanţare pentru un proiect de extindere a sistemului de alimentare cu apa si canalizare

Luni, 22 decembrie, Admnistraţia Fondului de Mediu (AFM) a publicat lista proiectelor aprobate pentru finanțare prin Programul privind sistemele de alimentare cu apă, canalizare și epurare a apelor uzate. Pe al doilea loc la nivel naţional s-a situat obiectivul de investiții “Extinderea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare menajera din comuna Moșnița Nouă, jud....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Moşniţa Nouă a câştigat o amplă finanţare pentru un proiect de extindere a sistemului de alimentare cu apa si canalizare

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

În zona Văii Jiului a fost pus la punct și pornit un sistem de transport public care ar putea fi aplicat și în județul Timiș în perioada următoare. Acolo, este vorba despre Green Line, un sistem de transport integrat care conectează toate orașele Văii Jiului. Proiectul este rezultatul colaborării tuturor administrațiilor locale din Valea Jiului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Valea Jiului o ia înaintea Timișului. A devenit funcțională, cu bani europeni, rețeaua Green Line, de transport public județean
Societatea timișoreană Aquatim este partener în cadrul unui proiect european, ”Incluziune și sustenabilitate în Muzeele Apei” care include mai multe organizații similare, care au muzee ale apei. Cu o finanțare de 60.000 de euro și o durată de 24 de luni, inițiativa reunește parteneri din trei țări europene: Stichting Museum BroekerVeiling (Olanda) – lider de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Muzeul Apei de la Timișoara va oferi expoziții și evenimente mai atractive pentru public, în urma unui proiect european
Luna decembrie aduce speranță și bucurie prin intermediul campaniei „Zâmbete în prag de sărbători”, organizată de Centrul de Suport Oncologic Nu Ești Singur, ajunsă în acest an la cea de-a patra ediție. În cadrul campaniei, 250 de cadouri au fost oferite pacienților care urmează tratamente oncologice la clinica Oncocenter, fiecare dar transformându-se într-un zâmbet și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul „Zâmbete în prag de sărbători” – ediția a IV-a, un gest de solidaritate pentru pacienții oncologici
Municipalitatea timișoreană e cu un pas mai aproape de realizarea unui proiect gândit de ani buni de zile, realizarea unei parcări în vecinătatea clădirii Pieței Iosefin. Acolo a funcționat în urmă cu mulți ani o parte din vechea piață, fiind cunoscută acea zonă pentru comercianții de pești de acvariu sau păsări ”de colivie”. Este un...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria face parcare pe un teren în valoare de jumătate de milion de euro, lângă Piața Iosefin
Moşniţa Nouă va primi de la Administrația Fondului de Mediu (AFM) aproape două milioane de lei, fonduri nerambursabile, pentru îmbunătățirea iluminatului public. De acest proiect vor beneficia un număr de 23 de străzi din comună. Pe lista proiectelor aprobate pentru finanțare, în cadrul Programului privind ”Creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public”, derulat prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 23 de străzi din Moşniţa Nouă vor beneficia de iluminat public modern
Șoferii timișoreni care au autovehicule electrice și folosesc stațiile de alimentare deținute de Primăria Timișoara vor plăti acum mai mulți bani pentru folosirea curentului ”municipal” de la 1,40 de lei pe kilowatt, prețul plătit urcă la 1,90 de lei. Chiar și așa, primăria ne asigură că oferta lansată pentru acest serviciu este sub media prețurilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul S-a scumpit șoferitul ”eco”, alimentat de la stațiile electrice ale Primăriei Timișoara
Comună aflată în continuă dezvoltare, Moşniţa Nouă are nevoie de un nou Plan Urbanistic General (PUG). În acest sens, Primăria Moşniţa Nouă demarează o consultare publică a locuitorilor comunei, pe baza unui chestionar.   Chestionarul face parte din studiile de fundamentare necesare elaborării PUG-ului și este realizat de Bogdan Nadolu, sociolog și profesor în cadrul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pentru elaborarea noului PUG, locuitorii comunei Moşniţa Nouă sunt consultaţi prin intermediul unui chestionar
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.