Aeroportul Cioca este un aerodrom utilitar cu o istorie care datează din perioada interbelică, când a început ca aeroport civil pe ruta București–Timișoara–Arad. În ultimii ani, numele său a fost intens implicat în discuții privind modernizarea, finanțarea, dar și schimbarea destinației terenului. Nu puţine sunt vocile care denunţă un posibil tun imobilioar în zonă. În aceste dezbateri privind viitorul aeroportului s-au distins două voci.
Prima este a preşedintelui CJ Timiş, Alfred Simonis, care vrea să schimbe destinaţia aeroportului, a doua e a liberalului Viorel Coifan, care doreşte dezvoltarea obiectivului în aceeaşi locaţie. În rândurile de mai jos, prezentăm, fără interpretări, argumentele sintetizate ale celor doi.
Argumentele lui Simonis
Nu cu mult timp în urmă, preşedintele CJ Timiş, Alfred Simonis, a confirmat oficial speculaţiile făcute în ultimul timp vizavi de viitorul Aeroportului de la Cioca. Respectiv a vorbit despre desfiinţarea acestuia sau cel mult relocarea lui. Care sunt argumentele sale?
– Aerodromul ocupă 44 ha într-o zonă în expansiune urbană, în care administrarea întregului teren doar pentru câteva avioane private nu este justificată
– CJT trebuie să se întrebe dacă își permite să „țină blocat” atât de mult teren valoros pentru dezvoltare, în beneficiul a doar câţiva proprietari de aeronave private
– Pe amplasamentul existent, ar putea fi amenajat un centru expozițional, după identificarea de finanțări adecvate
– CJT are deja în plan construirea unui heliport, lucru întârziat momentan din cauza unor litigii judiciare și procedural. Heliportul ar urma să completeze centzrul expoziţional
– Propune explorarea construirii unei piste aeriene în afara orașului, într-o zonă mai puțin comercială, care să preia activitățile aeronautice utilitare, sportive și private.
Optimizarea strategică şi repoziţionare au fost cuvintele de ordine ale lui Simonis în această problemă. De asemenea, el a respins ferm supoziţiile că terenul se va transforma într-o afacere imobiliară.
Argumentele lui Coifan
De mai mulţi ani marele avocat al păstrării şi dezvoltării actualei funcţiuni a aeroportului est liberalul Viorel Coifan, fost preşedinte al Consiliului Judeţean în perioada 1992-2000. El a avut mai multe intervenţii pe marginea subiectului, sugerând într-un comentariu că acolo se doreşte o afacere imobiliară: “Adevărul este altul, din categoria secretelor lui Polichinelle!”. Mai jos, sintetizat, câteva dintre argumentele lui Coifan, prezentate de-a lungul timpului.
– Aerodromul este funcțional din 1937 fiind aeroportul civil al Timișoarei până la darea în folosință a Aeroportului Internațional „Traian Vuia”. A fost utilizat ca și aerodrom militar în WWII fiind operat de Luftwaffe, iar apoi succesiv utilizat de către AVIASAN, apoi de Aviația Utilitară. Este în nomenclatorul aerodromurilor de rezervă a MApN. Acum o săptămână s-au efectuat desantări de către parașutiști români și polonezi.
– Coifan consideră că Cioca ar trebui să devină un aerodrom utilitar multifuncțional, cu activități precum: școală de pilotaj, aerotaxi, planorism, SMURD/poliție aeriană și intervenții pentru urgențe. În plus, ar avea potențial pentru a găzdui activități recreative și culturale
– La ora actuală situația infrastructurii aeroportuare este următoarea: pista inerbată este marcată, balizată și se așteaptă recepționarea și autorizarea ei de către Autoritatea Aeriană Civilă Română;
– La ora actuală există doar 4 persoane particulare care dețin avioane ușoare garate în hangarul aerodromului. Plătesc chirie în baza unui contract CJT.
– Dacă aerodromul este certificat, Aeroclubul României va putea deveni operator și va asigura școlarizarea anuală în mod gratuit a 100 de tineri în planorism și zbor cu motor.
– Nimeni nu va aproba mutarea aerodromului în altă parte. Rostul lui acolo este de-a fi aproape de DN6 care duce la PTF Cenad și PTF Beba Veche și complementar cu Aeroportul Traian Vuia.
– Aerodromul există, centrul expozițional este un vis în actuala situație.













































Comentarii prin facebook