Devs, sau Divizia de Dezvoltare, este un miniserial de opt episoade produs de Hulu, adică de Disney, și disponibil la noi pe HBOGO. Genul serialului este Science fiction, dar și Techno-thriller. Regizorul și scenaristul este Alex Garland, cunoscut pentru Annihilation (2018), Ex Machina (2014) sau Dredd (2012). Este un apreciat scenarist și scriitor. În rolurile principale: Sonoya Mizuno (Lily Chan), Nick Offerman (Forest), Stephen McKinley Henderson (Stewart), Zach Grenier (Kenton), Jin Ha (Jamie) și Karl Glusman (Sergei). Sonoyou a mai jucat alături de Alex Garland în Ex Machina și Annihilation. Ea a avut un rol secundar ți în oscarizatul La La Land.
Acțiunea serialului curge lent, pentru a ne oferi timpul necesar înțelegerii părții tehnologice și teoretice a ceea ce vedem. Chiar din primele cadre aflăm că locul de desfășurare a acțiunii este o firmă de IT de înaltă tehnologie, iar când Sergei (iubitul personajului principal Lily) este acceptat în Divizia de Dezvoltare, brusc avem imaginea unei companii ieșite din tipar. Ascunsă în pădure, în miezul unui buncăr de beton, ținut într-un echilibru perfect de uriașe bobine electromagnetice, se află cel mai performant calculator cuantic.
Vezi și: Brazil: sistemul birocratic abolitor de visuri
Ce se urmărește cu acest supercalculator? Ce programe rulează? Care e scopul lui de nici măcar finanțatorii statali nu știu? De ce este ținut în secret? Când Sergei intuiește o mică parte din adevărul din spatele acestor întrebări legitime, viața lui nu mai valoareză nimic și el se sinucide.
Sinuciderea lui Sergei este declanșatorul întregului scenariu. Lily, iubita lui și colegă de servici, se îndoiește de explicațiile oficiale și începe o anchetă pe cont propriu. Nu-i va fi ușor iar pe parcursul serialului vom vedea adevărul din spatele Diviziei de Dezvoltare.
Devs folosește tehnologia de ultimă oră, respectiv calculatorul cuantic, într-un mod oarecum paranormal. Puterea de calcul cuantic este extinsă extrem de mult atât fizic, cât și ca rezultate. Acestea din urmă sunt extrapolate pentru a returna imagini și sunete ale unor evenimente trecute. Rezultatul așteptat nu este atât aflarea unor secrete din trecut, cum a ar fi uciderea lui Kennedy, nici vizualizarea unor scene de sex cu vedete, cât determinarea acțiunilor viitoare.
Dacă putem înțelege trecutul, atunci vom putea vedea viitorul. Iar dacă putem vedea viitorul, atunci îl putem modifica. Un Oracol, asta caută Devs să construiască. Acuma, noi știm din Dune, că Paul Muad’dib, Oracolul uman, putea vedea printre miliarde de evenimente, dar și că preștiența lui avea limite și că schimbarea bruscă poate provoca evenimente cu o mare încărcătură energetică.
Alex Garland este un scenarist foarte bun și știe să țină un suspans ridicat și un interes pe măsură, de la primul episod, până la ultimul. Lăsându-ne, chiar și așa, la final să ne răspundem singuri: există liber arbitru sau totul se supune implacabil determinismului, în care orice eveniment din prezent sau viitor, a fost deja stabilit în trecut, printr-o suită de pași, la rândul lor predeterminați? Sau, cu alte cuvinte, suntem noi oameni liberi sau doar niște păpuși care funcționează pe baza unor altgoritmi momentan neînțeleși? Un rezultat al aceste gândiri e și acela că dacă un lucru urmează să se întâmple, el s-a întâmplat deja și orice am face nu-l mai puteam schimba. La fel cum nu putem schimba nici trecutul, nu putem schimba nici viitorul.
Cronică de film oferită de revista Galaxia 42.
Comentarii prin facebook