Dezastru, dezastru, dar cine e mama dezastrului în transportul public timișorean?

Editorial de Eugen Sasu

Editorial de Eugen Sasu

Un transport în comun într-un mare oraș merge bine ca serviciu public atunci când reușește să servească populația în niște parametrii decenți. Decența vine pe neștiute, căci atunci când nu-ți pui problema să întârzii la serviciu, căci poate nu vine autobuzul sau că o fi prea plin, e, atunci nu-ți mai pui nici întrebarea dacă acel SPTP din Bremen, de pildă, merge bine sau nu merge. Nu trebuie să-l lauzi, ci doar să te servești de el de câte ori ai nevoie, fie că te duci la slujbă, în centrul orașului la un restaurant, la un meci de fotbal sau la un concert seara. Atunci RATT-ul sau SPTP-ul merge bine și habar n-are lumea de ce ar merge rău într-o societatea normală.

Nu cred că și-ar pune foarte des nici angajații problema salariilor. Societatea public respectivă nu trebuie să facă mare profit, dar important este să nu producă pierderi. Dacă chiar le produce din considerente sociale, atunci municipalitatea le acoperă prin subvenții. Prin urmare, conducerea ar putea da salarii bune șoferilor, cu condiția să nu arunce banii pe alte cele, printre care și personalul auxiliar. Dar nu are treabă populația din Bremen cu câți șoferi are RATT-ul lor, câte datorii ar avea la Fisc, cine e în consiliul de administrație, care Helmuth și care Otto și de ce consilierii locali se strofoacă să dea cu ei de pământ din rațiuni financiare, pur și simplu politice, ba chiar electorale.

Și la noi ar trebui să meargă lucrurile în aceeași logică, dar nu e chiar așa. Presa titrează din doi în doi ani despre dezastrul de la SPTP, fie că directorul și membrii CA-ul sunt puși de un partid fost și plecat de la putere, fie dezastrul se întoarce sub altă coloratură politică. Nu poți face mari diferențe între „dezastre”, căci datorii „istorice” avem de la ăia dinainte. Nu știm din ce povestesc politicienii dacă ăștia noi fac dezastrul din ce în ce mai mic, până la linia de plutire, sau dezastrul crește în buna datină a muncii la stat.

Nu suntem noi o comisie de audit să știm dacă noua conducere a SPTP face pe medicul, încearcă „tratamente” dureroase și incomode, dar pacientul e atât de bolnav, încât trebuie să i se taie piciorul. Știm doar că actuala clasă politică locală aranjată în USR ca administrator la primărie și PNL opozant al administratorului userist vede lucrurile doar în logica unui război între bine și rău. Doar știrile vechi de presă te avertizează că dezastru era și în 2018, în vremuri liberale, și în 2022 și, firește, în alte perioade „istorice” ale SPTP, când societatea de transport construia biserici, doar-doar nu vine un dezastru mai mare.

Acum iarăși e dezastru, aflăm de la aleșii PNL. Care trebuie să știe ce înseamnă un dezastru la SPTP, căci e și al lor, ba chiar al lor. Da, o fi dezastru în datele financiare ale firmei, să răspundă șefii de acolo și primarii care i-au susținut, dar pare dezastru și în teren. Șantierele din oraș – bune și ele – au făcut ca noi ăștia mai în vârstă să nu mai recunoașteam traseele de acum două decenii, ani despre care spunem că atunci tramvaiul 4 și autobuzul 33 mergeau bine pe vremea primarului Gheorghe Ciuhandu. Așa o fi, dar dezastrul de atunci a început, a continuat în mandatele lui Nicolae Robu, iar dacă Dominic Fritz nu reușește mare lucru azi e și din vina ălora de dinainte.

Însă dezastru este și în clasa politică care se folosește de acest dezastru pentru a juca altfel ostilitățile electorale la anul. Cea mai vocală este consiliera Pro România Roxana Iliescu. Și eu aș fi vocal în locul dânsei, dacă mi-aș căuta loc în alt partid, dar nu aici aș puncta în locul lui Dominic Fritz. Dacă dezastrul e atât de mare la SPTP și altul mai mare tot n-are cum să vină, primar să fiu aș trage sforile să o numesc pe doamna Iliescu directoare la SPTP. Să facă treabă bună, să scoată societatea din dezastru. Nu merităm noi atât, contribuabilii?

Într-un comunicat PNL ni se atrage atenția că „coaliția USR-PSD”, și „parteneriatul USR-PSD” au făcut ceva rău în consiliu local, blocând o discuție despre starea dezastruoasă a SPTP. OK, te zgârie pe urechi asocierea asta de acronime, dar nu te apucă râsul și apoi plânsul să vezi cine se vaită de onorabilitate în relația cu PSD? Cine vorbește de „mărul bubos” adus la masa puterii? Liberalii? Ce e mai grav? Un parteneriat USR-PSD la municipiul Timișoara sau unul pe vreo șase ani cel puțin peste întreaga țară? O fi bune amândouă?

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

USR a spus: (octombrie 9th, 2023 at 14:02 )

Ce articol de 2 lei. Nu mai trebuie sa spuna nimeni nimic caci si asa merge prost. Care a fost faza cu ,, sa o punem pe domma consilier….? Sunt de 3 ani si ceva la butoane USR-istii… E din ce in ce mai rau. Dupa 3 ani au decis sa se ia de hotii de motorina? 3 ani au stiut si i-au lasat sa fure? Au acoperit furturile 3 ani?

ArpadN a spus: (octombrie 9th, 2023 at 15:46 )

STPT e gestionat sub orice critica nu de ieri de astazi… ci de cel putin 11 ani. Nici pe vremea lui Ciuhandu nu era roz, dar avea timpi de asteptare, aveai tramvaie care circulau la timp… astazi nimic.
PNL si USR administrate Robu si Fritz nu sunt capabile sa aduca oameni competenti sa gestioneze societatile si regiile care adm. Timisoara.

Prostia și fala se plătesc! a spus: (octombrie 10th, 2023 at 08:27 )

1) Până acum societățile și regiile au fost gestionate cu competență! De-aia am ajuns în groapă. Sub oamenii de partide se află sau ar trebui să se afle profesioniștii. Dacă lucrurile se clatină atât de rău, sub toate partidele, înseamnă că fie trebuie operat, fie trebuie să facem rugăciuni.
2) Transportul public e pentru săraci: niște pensionari și niște studenți plus oarece călători ocazionali. Acesta-i adevărul. Mai bine facem abonament la taxi să-l trimitem pe ăla mic la școală decât să facem presiune pentru un transport decent și pentru ca poliția și jandarmeria să fie în stradă și în troleibuze. E mai comod, plus că nu ne amestecăm cu săracii.
3) Pe unele rute, de la 01 septembrie 2013 „s-a uitat” să se schimbe orarul rărit de vară și vacanță. C-așa-i la noi, se uită și se fură. Cine se.

2 Trackbacks pentru acest articol

Revista presei–10.10.2023 – Info Timișoara Says:

[…] Dezastru, dezastru, dar cine e mama dezastrului în transportul public timișorean? […]

Revista presei–10.10.2023 – Info KAM Red Room Says:

[…] Dezastru, dezastru, dar cine e mama dezastrului în transportul public timișorean? […]

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Liga 3. Ghiroda şi-a asigurat locul la baraj

CSC Ghiroda şi Giarmata Vii revine după două sezoane la barajul de promovare în Liga 2. Echipa pregătită de Sorin Bălu s-a impus în anteneultima eatpă din play-off în faţa echipei CSM Deva. Chiar dacă anterioarele patru partide s-au terminat la egalitate, de această dată bănăţeanii au „spart gheaţa”. A fost 3-1 pentru gazde, toate...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Liga 3. Ghiroda şi-a asigurat locul la baraj
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Început de mai solicitant pentru pompierii militari, care au avut sute de intervenţii

În perioada 1-6 mai, pompierii militari din cadrul celor 7 subunități de intervenție ale inspectoratului au acționat în peste 400 misiuni pentru stingerea incendiilor, deblocarea sau salvarea persoanelor din medii ostile vieții și acordarea primului ajutor medical. În perioada 01-06.05.2024, echipajele medicale SMURD au fost solicitate să intervină în 327 misiuni desfășurate pentru acordarea asistenței...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Început de mai solicitant pentru pompierii militari, care au avut sute de intervenţii
dermaskin-orizontal

Economic vezi arhiva Economic

CRAFT

La Timișoara va avea loc, timp de două zile, un important Forum de Afaceri, în organizarea CCIAT

Timp de două zile, în 9 și 10 mai, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș organizează la Centrul Regional de Afaceri din Timișoara, unul din cele cele mai importante evenimente de business din sistemul cameral românesc. Vor participa reprezentanți din 7 țări: Turcia, Germania, Italia, Polonia, Serbia, Bosnia și Herțegovina și România. Derulat sub...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Timișoara va avea loc, timp de două zile, un important Forum de Afaceri, în organizarea CCIAT

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Cu banii asigurați pentru ridicarea unui campus pentru învățământ dual, Primăria Timișoara, împreună cu ceilalți membri ai Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social derulează o campanie de informare cu privire la oportunitățile oferite de învățământul dual. În cadrul campaniei, vor fi organizate sesiuni de informare în școli din Timișoara și județ și vor fi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara și partenerii din programul campusului de învățământ dual se pun pe promovat acest sistem educațional
Institutul Regional de Oncologie Timișoara, care se va ridica pe Calea Torontalului, este cea mai mare investiție din istoria sistemului medical timișean: aproape 250 de milioane de euro, finanțare asigurată prin Programul Național de Redresare și Reziliență.  “Să aducem această mare investiție aici a reprezentat cea mai grea luptă pe care am dus-o pentru că...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis: Lupta pentru Institutul de Oncologie din Timișoara a fost cea mai grea
Începând de joi, 9 mai, Direcția de Drumuri și Poduri Timișoara va relua operațiunea de montare de parapet median pe centura Timișoara, în zona localității Dumbrăvița spre intersecția cu drumul comunal cu localitatea Covaci. Pe durata lucrărilor de montare a prefabricatelor, circulația va fi dirijată de piloți de trafic. Cei de la DRDP nu uită...
Citeşte tot articolul Citeste articolul DRDP Timișoara continuă cu amplasarea de parapet median pe Centura Timișoarei
Echipa Facultății de Drept din cadrul Universității de Vest Timișoara a participat, la Praga, în Cehia, la etapa finală a Central and Eastern European Moot Competition, un prestigios concurs științific studențesc în domeniul dreptului Uniunii Europene. Aflat la a 29-a ediție, organizat de către Juris Angliae Scientia – British Law Centre, în cooperare cu Curtea de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Echipa Facultății de Drept Timișoara a obținut Premiul pentru cele mai bune pledoarii scrise din concursul Moot Competition
Consiliul Județean Timiș a inițiat procesul de transparență decizională asupra proiectului de hotărâre pentru completarea Hotărârii Consiliului Județean Timiș nr. 290 din 19 decembrie 2023, privind aprobarea tarifelor de interes județean și a prețurilor de pornire la licitații pentru anul fiscal 2024. Acesta se referă la propunerile de modificare a tarifelor de pornire a licitațiilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CJ Timiș pregătește modificarea tarifelor de închiriere la Bastionul Theresia și la Palatul Administrativ
Odată lansată ediția din acest an a Bugetului Participativ la Timișoara, primăria lansează apelurile pentru selecția partenerilor campaniei, precum și a membrilor externi ai Comisiei de Buget Participativ. Cetățenii implicați civic sunt invitați să susțină această inițiativă. Termenul limită pentru înscriere, atât pentru membrii comisiei cât și pentru parteneri, este 13 mai 2024, ora 22:00....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria caută parteneri și membri pentru comisia de Buget Participativ
Timp de două zile, în 9 și 10 mai, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș organizează la Centrul Regional de Afaceri din Timișoara, unul din cele cele mai importante evenimente de business din sistemul cameral românesc. Vor participa reprezentanți din 7 țări: Turcia, Germania, Italia, Polonia, Serbia, Bosnia și Herțegovina și România. Derulat sub...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Timișoara va avea loc, timp de două zile, un important Forum de Afaceri, în organizarea CCIAT
Colterm încheie sezonul de iarnă cu zeci de mii de tone de cărbune în stocuri, dar și cu gaze naturale în depozitele proprii. Societatea dorește reducerea, în continuare a cheltuielilor de producție, cu efect în reducerea prețului gigacaloriei. Luni, 29 aprilie 2024, s-a încheiat sezonul de încălzire pentru cei de la Colterm. Conform datelor furnizare...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Colterm trage linia după sezonul de iarnă. Compania dorește reducerea costurilor de producție și a prețului gigacaloriei
CSC Ghiroda şi Giarmata Vii revine după două sezoane la barajul de promovare în Liga 2. Echipa pregătită de Sorin Bălu s-a impus în anteneultima eatpă din play-off în faţa echipei CSM Deva. Chiar dacă anterioarele patru partide s-au terminat la egalitate, de această dată bănăţeanii au „spart gheaţa”. A fost 3-1 pentru gazde, toate...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Liga 3. Ghiroda şi-a asigurat locul la baraj
Top