România a fost condamnată la plata sumei de 48 de milioane de euro către constructorul lotului 2 din autostrada Lugoj – Deva. Decizia, luată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, vine după ce Compania de Drumuri a decis rezilierea parţială a contractului cu firma italiană executantă, pentru porţiunea de zece kilometri care include celebrele „tuneluri pentru urşi”.
Societatea Salini a contestat decizia şi acum a obţinut câştig de cauză, dar şi suma de 50 de milioane de euro ca şi despăgubiri, pe care statul va trebui să le plătească firmei constructoare. Ce e şi mai interesant este că decizia luată de Curtea de la Paris spune că rezilierea nu îşi produce efectul, iar contractul mai este şi acum în vigoare. Deci, italienii se pot apucat de lucru! Dacă România nu se va grăbi să rezolve problema bucăţii cu tuneluri este în pericol să piardă toată finanţarea europeană aferentă autostrăzii Lugoj – Deva. Contractul a fost reziliat parţial pe data de 10 august 2017, în perioada guvernării PSD.
La acel moment, Compania de Drumuri solicitase deja constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri, deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva, pentru ca ulterior să nu mai plătească pentru acest document. Italienii, nemulţumiţi, au atacat decizia la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Iar aceasta a stabilit sentinţa în acest caz. Una severă pentru statul român, care va trebui să plătească italienilor 230 de milioane de lei.
„Declară că Contractul este încă în vigoare;
Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă; Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5; Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei; Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj; Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizie, conform Hotnews.ro.
Ministrul Transporturilor anunţă contestarea deciziei. Angajaţii CNAIR au refuzat să se prezinte în instanţă
După ce vestea a ajuns la urechile actualului ministru al Transportului, Lucian Bode, acesta a declarat, conform Digi 24 că situaţia este una inadmisibilă, dar a acuzat şi personalul CNAIR ar fi refuzat să meargă în instanţă şi să apere interesele Companiei, dar şi ale României. Acum, decizia de la Paris va fi contestată.
„Fostul contract este în vigoare. Asta spune decizia Curţii de Arbitraj de la Paris. Asta presupune că antreprenorul italian trebuie să fie repus în contract să continue lucrările la valorile stabilite în contract şi, bineînţeles, noi să achităm acele despăgubiri. Acest lucru este inadmisibil din punctul meu de vedere. Vorbesc despre a doua instanţă, pentru că în primă instanţă statul român a câştigat. Compania de Drumuri a avut câştig de cauză dintr-un motiv foarte simplu. Constructorul a semnat acel contract de execuţie a lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, acei 28 de kilometri, în 2013, pentru o valoare de 560 de milioane de lei. În 2017, Compania de Drumuri a decis să scoată din contract o secţiune – 10 km – pentru un motiv, cred eu, la fel de simplu şi sustenabil. Şi anume valoarea lotului, a secţiunii era cu 130% mai mare decât valoarea iniţială a contractului. Nu aveai cum să suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu încă 130 de milioane de euro. Aşadar, am câştigat în primă instanţă”, spune Bode, conform sursei citate.
El a adus acuzaţii extrem de dure unor angajaţi ai CNAIR, spunând că aceştia pur şi simplu au refuzat să se prezinte în instanţă pentru a apăra interesele companiei.
„Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru şocant: între prima instanţă şi Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român. Pur şi simplu, angajaţi ai Companiei de Drumuri au refuzat să meargă în instanţă şi să spună adevărul şi să apere interesele statului român. Acest lucru eu mă angajez public că-l voi clarifica”, a mai declarat Bode, la Digi24.
Comentarii prin facebook