Se împlinesc 50 de ani de la debutul producției celebrului tramvai Timiș

Timișoara a fost pionier în domeniul transportului în comun european, dar se poate lăuda și cu cel mai de succes tramvai produs în România, modelul Timiș. Acesta a circulat ani buni de zile pe traseele din oraș, dar și din alte municipii din România, până în anul 2008.

Lunga istorie a tramvaiului timișorean a fost marcată de momente în care dorința de inovație a fost forța care a condus la dezvoltare și evoluție. Între anii 1950 – 1954 a fost realizat primul tramvai românesc pe boghiuri – Gb 2/2, după proiectul început în anul 1946 de către Acad. Corneliu Miklosi. Întreaga serie de tramvaie de acest tip a fost realizată în cadrul atelierelor situate pe actualul Bulevard Take Ionescu, la numărul 56. În acei ani, premiera nu a coincis cu planurile Partidului Comunist care, după realizarea primelor 5 tramvaie de acest tip, a interzis continuarea producției. Contrar acestei decizii, s-au mai produs încă 2 astfel de tramvaie, am aflat de la Silviu Dănescu, designer, entuziast în domeniul transportului public.

Anii au trecut iar posibilitățile de producție ale întreprinderilor bucureștene și craiovene erau sub necesarul de tramvaie din transportul timișorean. Acest lucru a determinat continuarea modernizărilor de tramvaie, prin recarosarea celor produse înainte de 1914 sau modernizate ulterior, lucrări începute odată cu numirea lui Corneliu Miklosi la conducerea societății de tramvaie (Tramvaiele Comunale Timișoara).

Începutul anilor 60 este marcat de apariția tramvaiului de tip T1-62, o altă modernizare a unor tipuri de tramvaie vechi, proiect realizat și coordonat de Gheorghe Bihoi. Proiectul este ulterior continuat, ajungându-se până la primele desene de vagoane motor articulate românești, ne mai spune Silviu Dănescu.

Cu toate că aceste proiecte au rămas la stadiul de desene, ideea nu a fost abandonată, iar în 1969, sub conducerea aceluiași Gheorghe Bihoi, care a coordonat un grup de tehnicieni și ingineri reprezentativi atât din cadrul Întreprinderii de Transport Timișoara, cât și din cadrul Institutului Politehnic “Traian Vuia” Timișoara, se începe proiectarea unui concept nou de tramvai. Acesta era un vagon motor silențios, pe boghiuri, ce reprezenta o variantă adusă la zi a tramvaiului Gb 2/2. Proiectul avea să poarte denumirea internă TM 69 și urma să marcheze o evoluție majoră în privința condițiilor de transport.

Conform lui Bihoi, deși inițial s-a dorit ca noul tramvai sa fie și primul model de tramvai articulat din țară, conducerea I. T. B. (Intreprinderea de Transport Bucuresti) s-a opus, argumentând că “pentru un oraș de mărimea Timișoarei formatul vagon motor + vagon remorcă este suficient”. Rezultatul a dus la modificarea proiectului inițial și adaptarea sa conform aprobărilor. În realitate proiectul tramvaiului articulat timișorean făcea concurență celui început la I. T. B, care copia modelul dublu articulat primit spre testare de la firma Linke Hofmann Busch. Ca și precedentul model de tramvai pe boghiuri, și istoria prototipului tramvaiului Timiș avea să fie scrisă în aceleași ateliere din Blv. Take Ionescu 56. Realizat pe parcursul anului 1970, prototipul tramvaiului Timiș și-a început călătoria pe liniile timișorene la finele acelui an, arată datele culese de Dănescu.

Noul tramvai beneficia de o caroserie cu un design modern, cu zone vitrate mari, salonul fiind iluminat cu lămpi fluorescente. Din punct de vedere tehnic, proiectul timișorean a beneficiat și de sprijinul companiei de utilități Stadtwerke din München, companie ce includea și serviciile de transport în comun. Orașul german se pregătea în acea perioadă de Jocurile Olimpice iar parcul de tramvaie era prea mic pentru a face față afluxului mare de vizitatori. Datorită acestei situații, printr-o înțelegere cu guvernul român, s-a decis trimiterea unui grup de muncitori din cadrul întreprinderii timișorene de transport în Bavaria. Aceștia au contribuit la modernizarea parcului de tramvaie münchenez, întreprinderea timișoreană având, pe lângă avantajele financiare și pe cel de calificare a personalului. Colaborarea cu partenerii germani nu s-a rezumat doar la forța de muncă, aceștia punând la dispoziție diferite proiecte de subansamble sau componente utilizate pentru noul proiect. Tramvaiele Timiș au fost primele care au folosit pantograful asimetric, iar prima serie a acestora a beneficiat de sistem de acționare și control electric furnizat de Kiepe Electric,

Deși autoritățile au sprijinit construcția unui complex de hale industriale noi, destinate atât producției de tramvaie cât și întreținerii facile a acestora, o nouă decizie se ia la nivel central, iar producția de tramvaie se transferă la Întreprinderea Electrometal / Eltim începând cu 1977. Proiectul tramvaiului Timiș își continuă evoluția, astfel încât în anul 1982, pe lângă prototipul tramvaiului simplu articulat apare și cel al unui model îmbunătățit, denumit Timiș 2. Interzicerea în anii 80 a utilizării aluminiului (precum și a altor materiale scumpe) și obligativitatea folosirii componentelor doar din producția națională (pentru evitarea importului) a dus la o scădere a calității acestor tramvaie, ne spunea Silviu Dănescu.

Tramvaiul Timiș a asigurat transportul în comun din numeroase orașe românești precum: Arad, Brăila, Cluj, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Ploiești, Reșița, Sibiu și Timișoara. A fost produs atât în varianta pentru ecartament normal (1435mm) cât și pentru cel metric (1000mm).

Parcul timișorean a însumat un număr total de 133 de vagoane motor, 1 vagon motor articulat și 122 vagoane remorcă. Producția de trenuri tramvai a depășit numărul de 530 de bucăți, acestea fiind realizate între 1971 și 1990. Tramvaiele de acest tip au deservit Timișoara între anii 1970 și 2005. Orașul în care s-au folosit în serviciul de transport ultimele tramvaie Timiș a fost Arad, unde utilizarea lor s-a încheiat în 2008.

În prezent tramvaiele Timiș mai există în câteva orașe din țară și au fost păstrate atât în scop muzeal cât și turistic, cele din Timișoara urmând a fi incluse în colecția Muzeului Corneliu Miklosi.

Nu trebuie să uităm că acest tip de tramvai a fost strâns legat de Revoluția din 1989, unul din momentele memorabile fiind cel al opririi circulației tramvaielor în Piața Maria. La comemorarea a 20 de ani de la Revoluție, tramvaiul Timiș 2 cu numărul 311 a fost transformat într-o expoziție tematică itinerantă, iar la comemorarea a 30 de ani, vagonul motor Timiș 2 cu numărul de parc 343 (vagonul turistic) a găzduit evenimente artistice precum citirea de poezii scrise de Ion Monoran sau punerea în scenă a unei piese de teatru.

Apariția acestui tip de tramvai a schimbat ideea de transport în comun din anii 70, tramvaiul Timiș devenind în acea perioada unul din simbolurile orașului. Prin producția de serie a acestui tip de tramvai s-a continuat tradiția locală industrială, care a dus la dezvoltarea Timișoarei, in ciuda opreliștilor apărute de-a lungul istoriei. Aceasta filă de istorie nu trebuie uitată, iar prezentarea adecvată a vehiculelor existente în cadrul Muzeului Corneliu Miklosi, arată modul  în care ne respectăm identitatea. Din păcate acest an pandemic nu a permis organizarea unui eveniment cu public, însă am speranța că anul 2021 va crea premisele organizării unui astfel de eveniment.

La baza materialului au stat date culese din monografia “130 de ani de activitate 1869 – 1999, Monografie R. A. T. T.”, respectiv documente din Arhivele R. A. T. T.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT

Doar 9 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

ISHO

Sport vezi arhiva Sport

E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Social vezi arhiva Social

Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu
Doar 9 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
Consiliul Local Timișoara nu va mai putea vota propunerea administrației pentru nivelul taxelor și impozitelor pe anul viitor. Aceasta… pe motive de guvernul Bolojan, care a decis deja să pună pe steroizi valoarea cu care ne vor taxa primăriile, nu doar cea din Timișoara, de anul viitor. Cert este că Primăria Timișoara stabilise și publicase...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul dă peste cap planurile Primăriei! Taxele gândite de municipalitate, crescute mai mult după ce au fost majorate de decizia Executivului
Proiectul de instalare a insulelor ecologice digitalizate, celebrele tomberoane inteligente, care preiau gunoaiele de la populație, pe fracții, pe baza unor cartele, a ajuns la finalul implementării finanțării europene din PNRR. Iar cei ce se ocupă de noul sistem au tras concluzii și au găsit și vinovați pentru că nu a mers totul cum trebuie....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cine e vinovat pentru nereușita momentană și parțială a proiectului insulelor ecologice pentru deșeuri: Mașinile parcate lângă acestea și graba locatarilor
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de 90 de zile. Acest lucru s-a întâmplat după ce a fost prins de poliţiştii rutieri conducând maşina peste limita legală de viteză. Începând chiar de astăzi, Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de trei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rămas fără permis, Alin Popoviciu a devenit pieton în timpul liber. La slujbă are şofer
Universitatea Politehnica Timișoara, prin Departamentul de ID/IFR și Educație digitală (DeL) și Centrul Multimedia, în colaborare cu Alianța de Universități Europene E³UDRES², beneficiind de sprijinul IEEE Education Romania și al proiectelor Accelerate Future HEI și Erasmus+ LECTURE a găzduit cea de-a X-a ediție a workshop-ului internațional Competențe Digitale 2025: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență, care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Aproape 1000 de participanți la a X-a ediție a unui workshop internațional important la UPT
Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon
Primarul Timişoarei, Dominic Fritz, a depus joi, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, jurământul de credinţă pentru obţinerea cetăţeniei române. Primul demers în acest sens l-a făcut pe 4 iulie 2024. Pe 13 noiembrie, Dominic Fritz, care este şi cetăţean german, a trecut proba de interviu şi a primit aviz pozitiv pentru obţinerea cetăţeniei române....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dominic Fritz a devenit oficial cetăţean român: “Ce imens privilegiu să-mi fi putut alege iubirea pentru această țară”
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, în calitate de beneficiar, și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș, partener, lansează pentru anul 2026 o nouă serie de cursuri de formare profesională gratuite, oferite prin Proiectul „Rețea de Succes: Stimularea ocupării forței de muncă la nivelul județului Timiș”. Proiectul vizează activarea și îmbunătățirea accesului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CCIAT oferă oportunități de formare profesională prin Proiectul „Rețea de Succes”
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.