Se împlinesc 50 de ani de la debutul producției celebrului tramvai Timiș

Timișoara a fost pionier în domeniul transportului în comun european, dar se poate lăuda și cu cel mai de succes tramvai produs în România, modelul Timiș. Acesta a circulat ani buni de zile pe traseele din oraș, dar și din alte municipii din România, până în anul 2008.

Lunga istorie a tramvaiului timișorean a fost marcată de momente în care dorința de inovație a fost forța care a condus la dezvoltare și evoluție. Între anii 1950 – 1954 a fost realizat primul tramvai românesc pe boghiuri – Gb 2/2, după proiectul început în anul 1946 de către Acad. Corneliu Miklosi. Întreaga serie de tramvaie de acest tip a fost realizată în cadrul atelierelor situate pe actualul Bulevard Take Ionescu, la numărul 56. În acei ani, premiera nu a coincis cu planurile Partidului Comunist care, după realizarea primelor 5 tramvaie de acest tip, a interzis continuarea producției. Contrar acestei decizii, s-au mai produs încă 2 astfel de tramvaie, am aflat de la Silviu Dănescu, designer, entuziast în domeniul transportului public.

Anii au trecut iar posibilitățile de producție ale întreprinderilor bucureștene și craiovene erau sub necesarul de tramvaie din transportul timișorean. Acest lucru a determinat continuarea modernizărilor de tramvaie, prin recarosarea celor produse înainte de 1914 sau modernizate ulterior, lucrări începute odată cu numirea lui Corneliu Miklosi la conducerea societății de tramvaie (Tramvaiele Comunale Timișoara).

Începutul anilor 60 este marcat de apariția tramvaiului de tip T1-62, o altă modernizare a unor tipuri de tramvaie vechi, proiect realizat și coordonat de Gheorghe Bihoi. Proiectul este ulterior continuat, ajungându-se până la primele desene de vagoane motor articulate românești, ne mai spune Silviu Dănescu.

Cu toate că aceste proiecte au rămas la stadiul de desene, ideea nu a fost abandonată, iar în 1969, sub conducerea aceluiași Gheorghe Bihoi, care a coordonat un grup de tehnicieni și ingineri reprezentativi atât din cadrul Întreprinderii de Transport Timișoara, cât și din cadrul Institutului Politehnic “Traian Vuia” Timișoara, se începe proiectarea unui concept nou de tramvai. Acesta era un vagon motor silențios, pe boghiuri, ce reprezenta o variantă adusă la zi a tramvaiului Gb 2/2. Proiectul avea să poarte denumirea internă TM 69 și urma să marcheze o evoluție majoră în privința condițiilor de transport.

Conform lui Bihoi, deși inițial s-a dorit ca noul tramvai sa fie și primul model de tramvai articulat din țară, conducerea I. T. B. (Intreprinderea de Transport Bucuresti) s-a opus, argumentând că “pentru un oraș de mărimea Timișoarei formatul vagon motor + vagon remorcă este suficient”. Rezultatul a dus la modificarea proiectului inițial și adaptarea sa conform aprobărilor. În realitate proiectul tramvaiului articulat timișorean făcea concurență celui început la I. T. B, care copia modelul dublu articulat primit spre testare de la firma Linke Hofmann Busch. Ca și precedentul model de tramvai pe boghiuri, și istoria prototipului tramvaiului Timiș avea să fie scrisă în aceleași ateliere din Blv. Take Ionescu 56. Realizat pe parcursul anului 1970, prototipul tramvaiului Timiș și-a început călătoria pe liniile timișorene la finele acelui an, arată datele culese de Dănescu.

Noul tramvai beneficia de o caroserie cu un design modern, cu zone vitrate mari, salonul fiind iluminat cu lămpi fluorescente. Din punct de vedere tehnic, proiectul timișorean a beneficiat și de sprijinul companiei de utilități Stadtwerke din München, companie ce includea și serviciile de transport în comun. Orașul german se pregătea în acea perioadă de Jocurile Olimpice iar parcul de tramvaie era prea mic pentru a face față afluxului mare de vizitatori. Datorită acestei situații, printr-o înțelegere cu guvernul român, s-a decis trimiterea unui grup de muncitori din cadrul întreprinderii timișorene de transport în Bavaria. Aceștia au contribuit la modernizarea parcului de tramvaie münchenez, întreprinderea timișoreană având, pe lângă avantajele financiare și pe cel de calificare a personalului. Colaborarea cu partenerii germani nu s-a rezumat doar la forța de muncă, aceștia punând la dispoziție diferite proiecte de subansamble sau componente utilizate pentru noul proiect. Tramvaiele Timiș au fost primele care au folosit pantograful asimetric, iar prima serie a acestora a beneficiat de sistem de acționare și control electric furnizat de Kiepe Electric,

Deși autoritățile au sprijinit construcția unui complex de hale industriale noi, destinate atât producției de tramvaie cât și întreținerii facile a acestora, o nouă decizie se ia la nivel central, iar producția de tramvaie se transferă la Întreprinderea Electrometal / Eltim începând cu 1977. Proiectul tramvaiului Timiș își continuă evoluția, astfel încât în anul 1982, pe lângă prototipul tramvaiului simplu articulat apare și cel al unui model îmbunătățit, denumit Timiș 2. Interzicerea în anii 80 a utilizării aluminiului (precum și a altor materiale scumpe) și obligativitatea folosirii componentelor doar din producția națională (pentru evitarea importului) a dus la o scădere a calității acestor tramvaie, ne spunea Silviu Dănescu.

Tramvaiul Timiș a asigurat transportul în comun din numeroase orașe românești precum: Arad, Brăila, Cluj, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Ploiești, Reșița, Sibiu și Timișoara. A fost produs atât în varianta pentru ecartament normal (1435mm) cât și pentru cel metric (1000mm).

Parcul timișorean a însumat un număr total de 133 de vagoane motor, 1 vagon motor articulat și 122 vagoane remorcă. Producția de trenuri tramvai a depășit numărul de 530 de bucăți, acestea fiind realizate între 1971 și 1990. Tramvaiele de acest tip au deservit Timișoara între anii 1970 și 2005. Orașul în care s-au folosit în serviciul de transport ultimele tramvaie Timiș a fost Arad, unde utilizarea lor s-a încheiat în 2008.

În prezent tramvaiele Timiș mai există în câteva orașe din țară și au fost păstrate atât în scop muzeal cât și turistic, cele din Timișoara urmând a fi incluse în colecția Muzeului Corneliu Miklosi.

Nu trebuie să uităm că acest tip de tramvai a fost strâns legat de Revoluția din 1989, unul din momentele memorabile fiind cel al opririi circulației tramvaielor în Piața Maria. La comemorarea a 20 de ani de la Revoluție, tramvaiul Timiș 2 cu numărul 311 a fost transformat într-o expoziție tematică itinerantă, iar la comemorarea a 30 de ani, vagonul motor Timiș 2 cu numărul de parc 343 (vagonul turistic) a găzduit evenimente artistice precum citirea de poezii scrise de Ion Monoran sau punerea în scenă a unei piese de teatru.

Apariția acestui tip de tramvai a schimbat ideea de transport în comun din anii 70, tramvaiul Timiș devenind în acea perioada unul din simbolurile orașului. Prin producția de serie a acestui tip de tramvai s-a continuat tradiția locală industrială, care a dus la dezvoltarea Timișoarei, in ciuda opreliștilor apărute de-a lungul istoriei. Aceasta filă de istorie nu trebuie uitată, iar prezentarea adecvată a vehiculelor existente în cadrul Muzeului Corneliu Miklosi, arată modul  în care ne respectăm identitatea. Din păcate acest an pandemic nu a permis organizarea unui eveniment cu public, însă am speranța că anul 2021 va crea premisele organizării unui astfel de eveniment.

La baza materialului au stat date culese din monografia “130 de ani de activitate 1869 – 1999, Monografie R. A. T. T.”, respectiv documente din Arhivele R. A. T. T.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților

Guvernul și-a asumat marţi, în faţa plenului reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor, răspunderea pe reforma pensiilor magistraților. Premierul Ilie Bolojan a afirmat că proiectul este un act de echitate socială pentru românii care muncesc. Ilie Bolojan a declarat, la angajarea răspunderii Guvernului pe pensiile magistraţilor, că nicăieri nu există pensionări în aceste sisteme, la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul şi-a asumat din nou răspunderea pe reforma pensiilor magistraților
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

Dumbrăvița merge la Voluntari în ultima deplasare din 2025

CSC Dumbrăvița dispută la finalul acestei săptămâni, ultimul joc oficial din deplasare din acest an calendaristic. Sâmbătă, de la ora 11.00, joacă în fieful celor de la FC Voluntari, în cadrul etapei a 16-a din Liga 2. Cele două echipe se întâlnesc pentru a doua oară într-un meci direct. La 14 decembrie 2024, tot pe...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dumbrăvița merge la Voluntari în ultima deplasare din 2025
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș

Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și arhitecturală. Imobilul va fi transformat într-un hub educațional și cultural pentru studenți, deschis pentru întreaga comunitate. • Casa Mühle – o clădire cu o importantă valoare arhitecturală și emoțională pentru Timișoara – este amplasată în vecinătatea campusului Universității Politehnica Timișoara....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș
Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și arhitecturală. Imobilul va fi transformat într-un hub educațional și cultural pentru studenți, deschis pentru întreaga comunitate. • Casa Mühle – o clădire cu o importantă valoare arhitecturală și emoțională pentru Timișoara – este amplasată în vecinătatea campusului Universității Politehnica Timișoara....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș
Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”, De această dată este vorba de  “Turul Timișoara interbelică”, pe care îl puteţi descoperi alături de istoricul Dan Codre. Evenimentul este găzduit de Visit Timişoara şi Timisoara Citz Tours. Perioada dintre cele două războaie mondiale a fost momentul în care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sâmbătă puteţi descoperi “Timișoara interbelică” într-un nou tur ghidat
Bazele de deszăpezire aparținând Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara și cele ale Consiliului Județean Timiș au în stoc destul material antiderapant, iar utilajele pot interveni la nevoie. Prefectul de Timiș. Cornelia Elena Micicoi, a vizitat bazele respective. Au fost vizitate Centrul de întreținere și coordonare Orțișoara, Centrul de întreținere și coordonare Țipari, Bazele de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bazele de deszăpezire din Timiș au în stoc material antiderapant necesar pe vreme de iarnă
Președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, aduce din nou în prim plan ”unirea” Spitalului Județean și a Spitalului Municipal în cadrul unui consorțiu medical. După ce a insistat că spitalele aflate în subordinea instituției pe care o conduce oferă condiții mai bune, el a subliniat că e important ca achizițiile de dotări să se facă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis propune din nou unirea Spitalului Județean cu Spitalul Municipal Timișoara în cadrul unui consorțiu
Pentru o seară, duminică de la ora 18.00, Piața Libertății va deveni un loc în care imaginația se întâlnește cu arta într-un mod unic. Pationoarul din Piața Libertății devine duminică loc de spectactol. Trupa Circus on Ice Savieliev Grand va transforma patinoarul într-un univers magic inspirat din lumea Harry Potter, într-o producție spectaculoasă care îmbină...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Personajele din Harry Potter prind viață pe gheața patinoarului din Piața Libertății
La Serele Horticultura plantele sunt crescute pentru spații care prind viață, iar verdele este mereu în sezon. Aici, plantele sunt crescute cu grijă și pregătite să transforme orice interior într-un spațiu mai primitor și mai aproape de natură. Colecția Horticultura de plante include: Aloe vera Aspidistra Chlorophytum Cyperus Euonymus Ferigă Ficus Lavandă Palmier Trachycarpus Sansevieria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Oferte de iarnă de la Horticultura. Verdele este mereu în sezon/Foto
Iubitorii de colinde sunt invitați duminica aceasta (7 decembrie), de la ora 14:00, departe de aglomerația din Timișoara, la cea de-a treia ediție a „Concertului de Crăciun” din Charlottenburg, singurul sat rotund din România. Concertul va avea loc în Biserica Romano-Catolică din localitate, într-o atmosferă inedită de sărbătoare. Publicul va putea urmări un program muzical...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Recomandare de weekend – Visit Timiș: Concertul de Crăciun din Charlottenburg
Primăria Timișoara și ADR Vest au semnat joi contractul prin care municipalitatea va beneficia de finanțare europeană pentru regenerarea urbană a Pieței Mocioni (Küttel). Revitalizarea cartierului istoric Iosefin va fi susținută prin Programul Regional Vest 2021 – 2027 cu peste 9,1 milioane de euro, iar de la bugetul local cu peste 5,6 milioane de euro....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara primește nouă milioane de euro, fonduri europene, pentru reabilitarea zonei Piața Mocioni
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.