Se împlinesc 50 de ani de la debutul producției celebrului tramvai Timiș

Timișoara a fost pionier în domeniul transportului în comun european, dar se poate lăuda și cu cel mai de succes tramvai produs în România, modelul Timiș. Acesta a circulat ani buni de zile pe traseele din oraș, dar și din alte municipii din România, până în anul 2008.

Lunga istorie a tramvaiului timișorean a fost marcată de momente în care dorința de inovație a fost forța care a condus la dezvoltare și evoluție. Între anii 1950 – 1954 a fost realizat primul tramvai românesc pe boghiuri – Gb 2/2, după proiectul început în anul 1946 de către Acad. Corneliu Miklosi. Întreaga serie de tramvaie de acest tip a fost realizată în cadrul atelierelor situate pe actualul Bulevard Take Ionescu, la numărul 56. În acei ani, premiera nu a coincis cu planurile Partidului Comunist care, după realizarea primelor 5 tramvaie de acest tip, a interzis continuarea producției. Contrar acestei decizii, s-au mai produs încă 2 astfel de tramvaie, am aflat de la Silviu Dănescu, designer, entuziast în domeniul transportului public.

Anii au trecut iar posibilitățile de producție ale întreprinderilor bucureștene și craiovene erau sub necesarul de tramvaie din transportul timișorean. Acest lucru a determinat continuarea modernizărilor de tramvaie, prin recarosarea celor produse înainte de 1914 sau modernizate ulterior, lucrări începute odată cu numirea lui Corneliu Miklosi la conducerea societății de tramvaie (Tramvaiele Comunale Timișoara).

Începutul anilor 60 este marcat de apariția tramvaiului de tip T1-62, o altă modernizare a unor tipuri de tramvaie vechi, proiect realizat și coordonat de Gheorghe Bihoi. Proiectul este ulterior continuat, ajungându-se până la primele desene de vagoane motor articulate românești, ne mai spune Silviu Dănescu.

Cu toate că aceste proiecte au rămas la stadiul de desene, ideea nu a fost abandonată, iar în 1969, sub conducerea aceluiași Gheorghe Bihoi, care a coordonat un grup de tehnicieni și ingineri reprezentativi atât din cadrul Întreprinderii de Transport Timișoara, cât și din cadrul Institutului Politehnic “Traian Vuia” Timișoara, se începe proiectarea unui concept nou de tramvai. Acesta era un vagon motor silențios, pe boghiuri, ce reprezenta o variantă adusă la zi a tramvaiului Gb 2/2. Proiectul avea să poarte denumirea internă TM 69 și urma să marcheze o evoluție majoră în privința condițiilor de transport.

Conform lui Bihoi, deși inițial s-a dorit ca noul tramvai sa fie și primul model de tramvai articulat din țară, conducerea I. T. B. (Intreprinderea de Transport Bucuresti) s-a opus, argumentând că “pentru un oraș de mărimea Timișoarei formatul vagon motor + vagon remorcă este suficient”. Rezultatul a dus la modificarea proiectului inițial și adaptarea sa conform aprobărilor. În realitate proiectul tramvaiului articulat timișorean făcea concurență celui început la I. T. B, care copia modelul dublu articulat primit spre testare de la firma Linke Hofmann Busch. Ca și precedentul model de tramvai pe boghiuri, și istoria prototipului tramvaiului Timiș avea să fie scrisă în aceleași ateliere din Blv. Take Ionescu 56. Realizat pe parcursul anului 1970, prototipul tramvaiului Timiș și-a început călătoria pe liniile timișorene la finele acelui an, arată datele culese de Dănescu.

Noul tramvai beneficia de o caroserie cu un design modern, cu zone vitrate mari, salonul fiind iluminat cu lămpi fluorescente. Din punct de vedere tehnic, proiectul timișorean a beneficiat și de sprijinul companiei de utilități Stadtwerke din München, companie ce includea și serviciile de transport în comun. Orașul german se pregătea în acea perioadă de Jocurile Olimpice iar parcul de tramvaie era prea mic pentru a face față afluxului mare de vizitatori. Datorită acestei situații, printr-o înțelegere cu guvernul român, s-a decis trimiterea unui grup de muncitori din cadrul întreprinderii timișorene de transport în Bavaria. Aceștia au contribuit la modernizarea parcului de tramvaie münchenez, întreprinderea timișoreană având, pe lângă avantajele financiare și pe cel de calificare a personalului. Colaborarea cu partenerii germani nu s-a rezumat doar la forța de muncă, aceștia punând la dispoziție diferite proiecte de subansamble sau componente utilizate pentru noul proiect. Tramvaiele Timiș au fost primele care au folosit pantograful asimetric, iar prima serie a acestora a beneficiat de sistem de acționare și control electric furnizat de Kiepe Electric,

Deși autoritățile au sprijinit construcția unui complex de hale industriale noi, destinate atât producției de tramvaie cât și întreținerii facile a acestora, o nouă decizie se ia la nivel central, iar producția de tramvaie se transferă la Întreprinderea Electrometal / Eltim începând cu 1977. Proiectul tramvaiului Timiș își continuă evoluția, astfel încât în anul 1982, pe lângă prototipul tramvaiului simplu articulat apare și cel al unui model îmbunătățit, denumit Timiș 2. Interzicerea în anii 80 a utilizării aluminiului (precum și a altor materiale scumpe) și obligativitatea folosirii componentelor doar din producția națională (pentru evitarea importului) a dus la o scădere a calității acestor tramvaie, ne spunea Silviu Dănescu.

Tramvaiul Timiș a asigurat transportul în comun din numeroase orașe românești precum: Arad, Brăila, Cluj, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Ploiești, Reșița, Sibiu și Timișoara. A fost produs atât în varianta pentru ecartament normal (1435mm) cât și pentru cel metric (1000mm).

Parcul timișorean a însumat un număr total de 133 de vagoane motor, 1 vagon motor articulat și 122 vagoane remorcă. Producția de trenuri tramvai a depășit numărul de 530 de bucăți, acestea fiind realizate între 1971 și 1990. Tramvaiele de acest tip au deservit Timișoara între anii 1970 și 2005. Orașul în care s-au folosit în serviciul de transport ultimele tramvaie Timiș a fost Arad, unde utilizarea lor s-a încheiat în 2008.

În prezent tramvaiele Timiș mai există în câteva orașe din țară și au fost păstrate atât în scop muzeal cât și turistic, cele din Timișoara urmând a fi incluse în colecția Muzeului Corneliu Miklosi.

Nu trebuie să uităm că acest tip de tramvai a fost strâns legat de Revoluția din 1989, unul din momentele memorabile fiind cel al opririi circulației tramvaielor în Piața Maria. La comemorarea a 20 de ani de la Revoluție, tramvaiul Timiș 2 cu numărul 311 a fost transformat într-o expoziție tematică itinerantă, iar la comemorarea a 30 de ani, vagonul motor Timiș 2 cu numărul de parc 343 (vagonul turistic) a găzduit evenimente artistice precum citirea de poezii scrise de Ion Monoran sau punerea în scenă a unei piese de teatru.

Apariția acestui tip de tramvai a schimbat ideea de transport în comun din anii 70, tramvaiul Timiș devenind în acea perioada unul din simbolurile orașului. Prin producția de serie a acestui tip de tramvai s-a continuat tradiția locală industrială, care a dus la dezvoltarea Timișoarei, in ciuda opreliștilor apărute de-a lungul istoriei. Aceasta filă de istorie nu trebuie uitată, iar prezentarea adecvată a vehiculelor existente în cadrul Muzeului Corneliu Miklosi, arată modul  în care ne respectăm identitatea. Din păcate acest an pandemic nu a permis organizarea unui eveniment cu public, însă am speranța că anul 2021 va crea premisele organizării unui astfel de eveniment.

La baza materialului au stat date culese din monografia “130 de ani de activitate 1869 – 1999, Monografie R. A. T. T.”, respectiv documente din Arhivele R. A. T. T.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

0 comentarii pentru acest articol

1 Trackbacks pentru acest articol

Timișoara a fost pionier în domeniul transportului în comun european - Banat NEWS Says:

[…] Timișoara a fost pionier în domeniul transportului în comun european, dar se poate lăuda și cu cel mai de succes tramvai produs în România, modelul Timiș. Acesta a circulat ani buni de zile pe traseele din oraș, dar și din alte municipii din România, până în anul 2008, conform, debanat.ro. […]

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

isho.ro
isho.ro

Cele mai citite articole


gauss-topografie-timisoara_728x90px

Administratie vezi arhiva Administratie

Timișoara va avea troleibuze noi. Bani pe bandă rulantă, din PNRR, pentru transportul public

Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, a anunțat că proiectul depus de Timișoara pentru achiziționarea de troleibuze cu bani din PNRR a fost declarat câștigător. Capitala Banatului ar urma să primească 12.5 milioane de euro pentru astfel de mijloace de transport în comun. ”Încă 12,5 milioane de euro câștigate pentru înnoirea transportului public. Tocmai am fost anunțați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișoara va avea troleibuze noi. Bani pe bandă rulantă, din PNRR, pentru transportul public
WINTER IN MY TOWN 2022
WINTER IN MY TOWN 2022

Politica vezi arhiva Politica

Filmul bătăliei ”politice” de la Iecea Mare. Șeful PNL Timișoara vorbește și despre modul de comunicare politică de la Timișoara/VIDEO

Au devenit deja virale imaginile cu bătaia dintre primarul din Iecea Mare și doi consăteni ai săi, consilieri locali liberali. După ce circul, mai mult sau mai puțin politic, dar folosit din plin în scop … politic, a avut variantă scrisă, iată că acum aflăm și varianta video a incidentului care, se pare că ar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Filmul bătăliei ”politice” de la Iecea Mare. Șeful PNL Timișoara vorbește și despre modul de comunicare politică de la Timișoara/VIDEO
dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Zile decisive pentru SCM USV Timişoara, care joacă pentru medalii două partide la Bucureşti

SCM USV Timișoara joacă ultimele două meciuri la stadionul Arcul de Triumf din București. Este vorba despre finala mică a Ligii Naționale de Rugby și despre finala Cupei României. Primul meci este programat duminică, 4 decembrie, la ora 11.00, cu Dinamo, iar al doilea peste o săptămână, 11 decembrie, împotriva formației Steaua București. În toată...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Zile decisive pentru SCM USV Timişoara, care joacă pentru medalii două partide la Bucureşti
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

tiberiu gim giurea

Şeful ITPF Timişoara, decorat de preşedintele Klaus Iohannis, directorul STS Timiş, avansat în grad

Ca în fiecare an de Ziua Naţională, pe 1 decembrie preşedintele Klaus Iohannis a conferit mai multe distincţii şi a făcut avansări în grad. Printre cei onoraţi cu această ocazie s-au numărat şi doi timişoreni. Astfel, chestorul Tiberiu Gim Giurea, şeful Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră (ITPF) Timişoara, a primit Ordinul Naţional pentru Merit...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şeful ITPF Timişoara, decorat de preşedintele Klaus Iohannis, directorul STS Timiş, avansat în grad

Economic vezi arhiva Economic

Barajul Surduc va fi modernizat cu bani din PNRR. Pe lacul de acumulare vor fi create insule plutitoare verzi

Barajul de acumulare de la Surduc este parte dintr-un proiect național de modernizare propus de Administrația Națională Apele Române. Acesta include 20 de baraje, iar valoarea lucrărilor este apreciată la 200 de milioane de euro. Finanţarea va fi asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Investiţia este justificată atât de necesitatea adaptării la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Barajul Surduc va fi modernizat cu bani din PNRR. Pe lacul de acumulare vor fi create insule plutitoare verzi

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

De Ziua Națională a României, polițiștii rutieri cărășeni au fost la datorie, pentru siguranța traficului rutier pe drumurile publice. Ieri, peste 30 de polițiști rutieri au acționat pe drumurile publice din județ pentru a preveni producerea de accidente rutiere și a verifica respectarea normelor rutiere. În cadrul acțiunilor, polițiștii au depistat mai mulți conducători auto...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Beţi şi drogaţi la volan de Ziua Naţională
Ca în fiecare an de Ziua Naţională, pe 1 decembrie preşedintele Klaus Iohannis a conferit mai multe distincţii şi a făcut avansări în grad. Printre cei onoraţi cu această ocazie s-au numărat şi doi timişoreni. Astfel, chestorul Tiberiu Gim Giurea, şeful Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră (ITPF) Timişoara, a primit Ordinul Naţional pentru Merit...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şeful ITPF Timişoara, decorat de preşedintele Klaus Iohannis, directorul STS Timiş, avansat în grad
Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, a anunțat că proiectul depus de Timișoara pentru achiziționarea de troleibuze cu bani din PNRR a fost declarat câștigător. Capitala Banatului ar urma să primească 12.5 milioane de euro pentru astfel de mijloace de transport în comun. ”Încă 12,5 milioane de euro câștigate pentru înnoirea transportului public. Tocmai am fost anunțați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișoara va avea troleibuze noi. Bani pe bandă rulantă, din PNRR, pentru transportul public
În fiecare an, luna decembrie vine cu un program special de lucru pentru Primăria Timișoara. Și în acest an, în perioada sărbătorilor de iarnă, Primăria Municipiului Timişoara suspendă anumite servicii cu publicul pentru a putea desfășura, în cadrul departamentelor de specialitate, activităţi specifice de final de an: arhivarea documentelor, întocmirea de rapoarte, revizii ale sistemelor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara a stabilit programul de lucru cu publicul în perioada sărbătorilor de iarnă 2022-2023
SCM USV Timișoara joacă ultimele două meciuri la stadionul Arcul de Triumf din București. Este vorba despre finala mică a Ligii Naționale de Rugby și despre finala Cupei României. Primul meci este programat duminică, 4 decembrie, la ora 11.00, cu Dinamo, iar al doilea peste o săptămână, 11 decembrie, împotriva formației Steaua București. În toată...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Zile decisive pentru SCM USV Timişoara, care joacă pentru medalii două partide la Bucureşti
Cu soliști faimoși, cu colinde și cântece bănățene ce aprind patimi și nostalgii în sufletele iubitorilor de folclor, Ansamblul Profesionist Banatul deschide larg poarta sărbătorilor, la Buziaș. Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, în parteneriat cu Asociația ”Mariana Drăghicescu” , organizează spectacolul Sărbătoarea Crăciunului – In memoriam Marioara Murărescu. Evenimentul se va desfășura...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ansamblul Banatul, spectacol de suflet la Buziaş
Colterm are, în stocuri și contractat, destul cărbune pentru a acoperi întreg sezonul rece, ne anunță reprezentanții companiei de termoficare. La finalul lunii noiembrie, în stoc erau 43.000 de tone, iar întreaga cantitate de 210,000 de tone estimate a fi necesare este contractată. Administratorul special al societății Colterm, Cristian Amza, oferă un nou raport asupra...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Societatea Colterm asigură consumatorii că are cărbune contractat pentru tot sezonul
Top