Timișoara e un adevărat coșmar pentru șoferii care circulă în oraș, arată cel mai nou studiu despre Indexul de Trafic, realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare. Conform acestuia, doar în București e mai rău în traficul urban decât în capitala Banatului.
Concluziile principale ale cercetării arată că față de anul precedent s-a schimbat momentul cel mai aglomerat din traficul rutier, acesta fiind acum la ora prânzului. Cel mai dificil se circulă cu mașina în București, Timișoara, Cluj și Iași. Așadar, prețul progresului investițional și economic aduce mai multe vehicule în circulație, dar și o aglomerație mai mare în trafic. Cel mai bine se circulă în trei orașe unde industria e (cel puțin) deocamdată o dorință puternică: Reșița, Giurgiu și Călărași. Aici, spune analiza, se înregistrează cel mai fluent trafic și cel mai puțin timp petrecut în drum cu mașina proprie.
Indexul de Trafic 2025 prezintă o radiografie a traficului din municipiile reședință de județ și identifică tiparele de mobilitate urbană. Indexul compară cât de mult încetinește circulația în zilele lucrătoare față de un regim liber, pentru cele 41 de municipii reședință și București.
O altă constatare este că că tiparul clasic al „orelor de vârf” s-a schimbat. Orașele nu mai sunt blocate doar când oamenii intră și ies de la muncă, ci și în mijlocul zilei, când activitățile zilnice fragmentate produc congestii rutiere prelungite.
Conform autorilor, datele au fost colectate în perioada martie–iunie 2025, de luni până vineri, între orele 7:00 și 20:00, atunci când oamenii se deplasează cel mai mult prin oraș. Pentru a avea un punct de referință, s-au folosit vitezele de circulație înregistrate duminica dimineața, între orele 07:00 și 08:00. Acesta este intervalul cu cel mai redus trafic la nivel național, ceea ce oferă un etalon comparabil și repetabil pentru toate orașele.
Despre modul în care traficul rutier a fost redus în fiecare oraș, edilii-șefi au viziuni diferite, fiecare adaptată la realitatea sa locală. Ioan Popa, primar la Reșita, vede succesul de a deveni orașul cu cel mai bun trafic rutier din capitalele de județ ca fiind un rezultat al faptului că a repornit circulația tramvaielor în oraș. O scurtă vizită la Timișoara i-ar putea arăta că mulți dintre concetățenii săi ”ajută”, de fapt, Timișoara să fie lider la distrus timpul în trafic. ”Faptul că Reșița se află astăzi pe primul loc în Indexul de Trafic arată că investițiile și deciziile luate în ultimii ani dau rezultate. Finalizarea lucrărilor la linia de tramvai și reluarea circulației acestuia au redus semnificativ presiunea asupra mașinilor personale. Proiectele de modernizare a infrastructurii rutiere au fluidizat traficul pe principalele artere. Toate acestea sunt pași concreți prin care Reșița devine un oraș mai prietenos, mai eficient și mai aproape de standardele europene pe care ni le dorim”, spune Ioan Popa, primarul municipiului Reșița.
Pe de altă parte, primăria din Oradea are altă viziune a succesului. Un oficial din adminsitrația din super-lăudatul oraș bihorean vede succesul legate de realizarea a opt pasaje și de lărgirea unui bulevard. ”Fluidizarea traficului din Oradea este rezultatul unor investiții majore realizate în ultimii doi ani – de la deschiderea a opt pasaje subterane și lărgirea bulevardului Calea Aradului, darea în folosință parțială a sistemului de semaforizare inteligentă până la conectarea centurii la autostrada A3 în zona Biharia și extinderea ei în comunele din jurul orașului”, a declarat Sebastian Marchiș, directorul Direcției Tehnice din Primăria Oradea.
De ce s-a mutat traficul rutier excesiv spre orele prânzului? Explicația autorilor studiului vine din munca flexibilă, programe decalate și o dispersie mai mare a fluxurilor de deplasare pe durata zilei.
”Dacă prânzul este momentul critic, iar drumurile scurte, combinate, spre școli, piețe, spitale sau birouri locale, curieratul și livrările de mâncare, precum și transportul alternativ de tip Uber/Bolt, sunt cele care generează încetiniri, atunci măsurile de mobilitate (benzi pentru transportul public, ferestre pentru livrări, managementul parcărilor, semaforizare adaptivă) trebuie calibrate și pentru intervalul 11:00–14:00, nu doar pentru orele tradiționale de rush hour, și pentru mobilitatea zilnică de proximitate, nu doar fluxurile de intrare–ieșire din oraș.”, a declarat Florian Filat, director executiv Institutul pentru Orașe Vizionare și manager de proiect CITY INDEX.
Indexul compară viteza de deplasare în zilele lucrătoare cu regimul liber de duminică dimineața (07:00–08:00), pentru a surprinde nivelul real al congestiei urbane. Datele au fost colectate în perioada martie – iunie 2025, de luni până vineri, între orele 07:00 și 20:00, exact în intervalele când oamenii se deplasează cel mai mult prin oraș. În total, peste 600.000 de observații în timp real, preluate din Google Maps, surprind situația efectivă din teren, și nu o prognoză.












































Comentarii prin facebook