La trei ani de la momentul în care Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj a primit din partea Primăriei Timișoara un contract pentru a cerceta cum funcționează sistemul școlar preuniversitar din oraș și cum poate fi reformat, viceprimarul Ruben Lațcău a prezentat o serie de concluzii și de idei despre cum ar urma să se modifice activitatea în acest domeniu.
Atrag atenția câteva asemenea hotărâri, Liceul Azur ar urma să fie unit cu Liceul Silvic și mutat cu activitatea la Pădurea Verde, iar în loc să fie adus Liceul Alimentar, de pe Bogdăneștilor pe Calea Martirilor.
Studioșii de la Pădurea Verde ar urma să devină un fel de mici ecologiști, să fie specializați în activitate de mediu și domenii aferente. Despre locația de pe Calea Bogdăneștilor, una chiar generoasă, Lațcău spune că ar urma să se transforme în școală generală pentru copiii din zona respectivă.
Propunerile au fost deja elaborate, desigur e vorba despre mult mai multe astfel de schimbări, și deja propuse spre analiză Inspectoratului Școlar Județean. Lațcău cere schimbări de profile la școlile profesionale sau industriale, pentru că acestea ar pregăti elevi în domenii unde nu mai există cerere din partea economiei, mai propune reorganizări și mutări de la o școală la alta pentru că la unele locații sunt săli goale, iar la altele se învață în beciuri.
”Trăim astăzi în Timișoara câteva realități care sunt de netăgăduit. O realitate este că avem un dezechilibru de folosință a desfășurării activității școlare. Avem școli unde copiii învață în beciuri, în locuri improprii, învață două schimburi, învață în containere, dar în același timp avem școli în care jumătate din școală este goală în timpul zilei sau chiar mai mult. Aceasta este o realitate cu care ne confruntăm. O altă realitate cu care ne confruntăm este aceea că avem școli tehnice, profesionale și duale, care astăzi au profile de activitate care nu mai corespund cu realitatea economică și cu provocările și nevoile economice. Și aceasta este realitatea de la care pornim și pe care trebuie să o corectăm. Avem o altă realitate care ne lovește în fiecare zi, aceea a lipsei de infrastructură școlară în periurbanul Timișoarei și zona care se dezvoltă și de foarte multe ori în aceste zone infrastructura este deficitară. Comunitățile din periurban au reușit în proporție destul de mică să adreseze această nevoie crescândă de școlarizare. Și mai există și o anumită fractură tehnică în zonele astea la marginea orașului, care nu corespund cu nevoile actuale și care au fost construite și gândite într-o epocă care e apusă de mult, rețeaua școlară din Timișoara”, a spus, vineri, Lațcău.
Rețeaua școlară timișoreană a fost pusă la punct în anii 70, nu mai corespunde cu realitatea actuală, iar sistemul de atunci, unul comunist, planificat, nu mai există. Lațcău a făcut și o prezentare despre ce vede primăria că nu e bine în actuala organizare. ”Vă dau niște exemple. Unul dintre cele mai mari spații din Timișoara este Liceul Azur, care are aproximativ 4.200 de metri pătrați de suprafață desfășurată, la un număr de sub 500 de elevi, dacă eliminăm seralul din equație. Pe o suprafață similară sau un pic mai mare, Colegiul Bănățean educă 2.400 de copii. În mod evident, acei copii s-au înghesuit. Și la Generală 30, pe o suprafață similară, sunt 2.500 de copii, dintre care învață în beci. În fiecare zi, în unele școli din Timișoara sunt încăperi care stau goale sau care sunt umplute doar pe hârtie. Propunerea pe care noi avem și pe care o trimitem astăzi oficial către Inspectoratul Școlar Județean este aceea de a face, pe de-o parte, câteva reorganizări de locații de școli, pe de-o parte o relărgire a profilului școlilor economice și a modului în care sunt distribuite specializările”, spune viceprimarul.
Iată și soluțiile gândite
„Propunerile noastre, pe scurt, implică o serie de lucruri. Intenția noastră este să creăm un pol nou de liceu cu specific științe de mediu și naturaliste din Liceul Azur și Liceul Casa Verde, unde să folosim baza foarte mare și foarte frumoasă pe care Casa Verde o are și pe care de doi ani încet–încet o reabilităm și să creăm acolo un pol de expertiză în acest sens. În sensul acesta să putem să eliberăm campusul de la Azur, care este un campus foarte mare ca suprafață, 4200 de metri pătrați. Dar în același timp vrem să relocăm în acea locație Liceul Alimentar, care este un liceu care suferă.
Câtă vreme funcționăm într-o școală în care atelierele sunt vechi de trei decenii, care nu oferă condiții de bază pentru elevi, nu ne putem aștepta ca acei copii să învețe o meserie și să fie competitivi în piața muncii. În locația care se liberează de pe Bogdăneștilor, unde astăzi este Liceul Alimentar, propunerea noastră este să fie transformată o școală generală”, conform lui Lațcău.
El vede soluții și pentru elevii din periurban. Mai precis, crede că elevii din clasele mici din Dumbrăvița și Săcălaz să vină la o școală generală din Timișoara, mai precis pe locația de pe Calea Bogdăneștilor a Liceului Alimentar. Interesant este de spus că mulți copii din Calea Lipovei au ajuns să învețe la Dumbrăvița, acolo calitatea spațiilor de educație fiind una chiar bună.
”Avem o extindere foarte mare în nordul orașului, atât în Timișoara, unde se construiesc mult mai multe blocuri, dar și în zona periurbană, deci la Dumbrăviță, dar și la Săcălaz. Vedem această creștere constantă, care, din păcate, nu este însoțită de creșterea numărului de spații școlare. Atunci, propunerea noastră este ca acest campus de pe Bogdăneștilor să devină o școală generală sub egida Școlii 19, o școală supra-aglomerată și performantă a Timișoarei, și în felul acesta să putem să oferim mai multe opțiuni părinților și copililor care trăiesc în orașul Timișoara”, mai spune acesta.
Lațcău anunță schimbări drastice și pe partea de licee tehnice, dar și ceva schimburi între liceele Shakespeare și Brătianu. ”De asemenea, o altă propunere majoră pe care o avem este redistribuirea specialităților care astăzi funcționează în cadrul Electrotimiș către alte școli cu profil tehnic, de exemplu, către cea mai de succes școală duală la Timișoarei de astăzi, Liceul Ferdinand, către Liceul Auto, care are și el nevoie de o rejuvenare și o restructurare, și către alte școli tehnice, în așa fel încât să nu avem patru școli care să facă aceleași specializări, ci să ducem copiii acolo unde există deja experiență administrativă, colaborare cu mediul privat și unde rezultatele sunt de succes.
Mai avem o propunere pentru ISJ Timiș, aceea de a face un schimb între baza materială de la Liceul William Shakespeare și cel de la Colegiul I.C. Brătianu, pentru că vedem că proiecțiile de creștere diferă foarte mult și că avem o școală care poate să crească și are o cerere foarte mare, dar nu are spații suficiente, iar în celălalt caz este o școală care folosește un spațiu vast, pe care nu îl poate umple și vedem asta de an la an. Propunerea asta va merge chiar astăzi, în scris, către inspectorat”, a mai spus Ruben Lațcău.
El e conștient că astfel de schimbări nu vor fi ușoare, că vor presupune emoții, dar că sunt necesare. De obicei, când primăria a realizat asemenea schimbări ambițioase în acest domeniu al școlarizării nu s-a lăsat deloc cu ”pace”.











































Comentarii prin facebook