Omulețul din perete – literatură, muzică, artă grafică

Omulețul din perete de Marian Coman

Scriitorul Alexandru Lamba prezintă în ultimul număr al revistei de literatură Galaxia 42, volumul de povestiri Omulețul din perete, de Marian Coman, volum apărut la editura Nemira, colecția N’autor, în anul 2019.

 Omulețul din perete de Marian Coman Cu scriitura lui Marian Coman am luat contact prima oară prin intermediul volumului „Testamentul de ciocolată”, o carte care deși evoluează pe terenul fantasticului urban, cu accente horror, este profund ancorată în realitatea românească, pe care o baleiază din perioada comunistă și până-n zilele noastre. Am citit apoi primele două volume din „Haiganu” și am fost transportat într-o lume magică, la hotarul dintre basm și mitologie.

Omulețul din perete, cea mai recentă carte a lui Marian, adună texte de-ale lui din volumele de proză scurtă „Nopți albe, zile negre”, „Degete” și „Testamentul de ciocolată”, dar vine și cu text inedit, realizând un melanj nesperat de unitar în aceste condiții. Așadar, volumul e împărțit în patru calupuri, trei dintre ele strângând povești legate tematic între ele, iar al patrulea, materializat printr-o singură poveste, închegând întregul.

CARTEA ÎNTÂI

Încă din prima parte, ba chiar din prima povestire a volumului, forța scriitoricească a lui Marian Coman se face simțită. Fără menajamente, „Ușa de la baie” introduce atmosfera apăsătoare care ne va însoți pe parcursul întregului volum. Aici, pentru un plus de efect, și cadrul natural contribuie la angoasa personajului narator:

„Era o zi ploioasă, una dintre toamnele acelea târzii în care cerul se scurge alene în șiroaie sâcâitoare pe lângă trotuare ori în canalizări. Și, nu știu de ce, tocmai atunci i-a apucat pe ai mei să se mute.”

Ei, povestea, deși nu o spune, ne lasă să înțelegem care ar fi fost motivul mutării. Știm doar care era factorul care-i făcea pe oameni să „aleagă” să se mute din casele lor în blocuri meschine în perioada comunistă. Însă, deși ne conduce cu gândul spre această pistă, povestea nu marșează pe redarea realității perioadei, ci se folosește doar de atmosferă pentru a introduce elementul fantastic, în becul din baie care nu stă aprins.

„Schimbaseră ai mei șase becuri și chemaseră o duzină de electricieni, dar buda noastră se încăpățâna să rămână cufundată în beznă, iar lumânările pe care le foloseam pentru a desluși măcar capacul veceului mai mult mă speriau și mă aruncau în întuneric.”

Sumbră și tenebroasă, deși scurtă, povestirea reprezintă un început foarte promițător pentru volum, iar finalul ei, deși ar putea fi interpretat drept fericit, nu aduce vreun strop de speranță.

Urmează apoi proza „Degete”, pe care o puteți citi și în paginile virtuale ale revistei noastre – mulțumim, Eli Bădică și Marian Coman! –, o proză de o profunzime impresionantă, despre copilăria în perioada anilor ’80, cu spaimele și închipuirile ei. Dar și cu micile ei bucurii, unele sincere, altele pervertite de timpul bolnav.

„– Portocale! am mai strigat o dată și gurile copiilor s-au umplut de salivă căscându-se hipnotizate spre mine.

Am ridicat cu greu lada plină cu fructe și am lăsat globurile portocalii să alunece, în cascadă, dincolo de balustradă. Pentru o secundă, fețele mucoșilor, care nu-și găsiseră liniștea toată ziua, au înflorit, de parcă alunecaseră brusc într-o lume miraculoasă în care râurile sunt de miere, zăpada din frișcă și plouă cu portocale. Unii dintre ei, cei mai mici, nici nu știau cum arată un asemenea fruct ori îl văzuseră până atunci doar în afișele prinse în piuneze deasupra meselor de bunicile lor. Chiar și așa, timpul părea oprit în loc. Culoarea aprinsă a fructelor le lua mințile. Sferele portocalii mi-au părut pentru o vreme blocate cumva între cer și pământ – neștiind în ce direcție să cadă –, apoi s-au prăbușit, înfundat, în zăpadă. Au mai fost câteva secunde de liniște, după care pițigoii s-au transformat în fiare. Au început să țipe. Să horcăie și să se îmbrâncească. Să-și care pumni, palme și picioare în timp ce scormoneau prin zăpadă. Rânjeau, chiuiau de bucurie și gâfâiau. Nu aveau timp să plângă după ce erau loviți. Căutau mai departe.

– Asta-i a mea!

– Ba-i a mea, boule! Eu am văzut-o primul!”

Ceea ce șochează aici este sentimentul de răutate care transcende vârsta, care există pur și simplu. Negul personificat nu face decât să ofere un punct de materializare a sentimentului aproape omniprezent. Un punct care concentrează cunoașterea răului.

Textul următor este „Alo”, o proză fantastică despre disoluția lumii pornind de la rețeaua de telefonie mobilă. Dar în același timp este și despre copilul crescut la sat care dă pentru prima oară piept cu forfota orașului, despre temerile si regretele lui. E despre locul căruia-i aparții, dar este prea strâmt pentru tine și despre locul căruia nu-i aparții și care te copleșește. Și personajul din precedenta poveste apare și aici, aducând cu sine previziunile despre rău.

„– El este Alfonzo! A făcut bărbatul, la câteva secunde după ce ajunse la noi, arătând o bubă urâtă de pe unul dintre degetele mâinii sale. Mie-mi puteți spune Tom.

Tom a început să ne spună o poveste halucinantă despre sfârșitul lumii, despre diavol și despre cum îți fură necuratul mințile dacă-i auzi vocea, ne-a povățuit să fim foarte atenți, pentru că azi e ziua cea mare și Ăl Rău pândește din toate părțile încercând să-și mărească armat, ne-a vorbit despre altarul pe care cohortele sale îl construiesc în centrul orașului, fel și fel de istorii care mai de care mai incredibile pe care, mormăia el. le știe în mare parte de la Alfonzo, negul lui de pe mâna dreaptă, drăcovenii despre care nu știam ce să cred.”

Finalul acestei povești închide frumos lucrurile, însă referirile din următoarea au darul de a rupe în mod subtil realitatea în două și de a-i da noi valențe.

Iar pe această ruptură, „Sevăn”, textul care încheie Cartea Întâi, introduce și ruptura celui de-al patrulea zid și conștientizarea personajelor că sunt doar fragmente din gândul cuiva, așternute pe hârtie. Violența protagonistului nu joacă un rol în sine în această poveste, poate e menită doar să sublinieze omniprezența răului. Totuși, personajul Sevăn are darul de a surprinde spre sfârșit, când încearcă să-și depășească condiția. Ba chiar când înțelege că el însuși nu e decât un capriciu al unui autor pe care nici nu-l cunoaște:

„– Nu ai știut niciodată cum te cheamă, dobitocule, pentru că autorul nu ți-a dat niciodată vreun nume! urlă Sevăn. Ăsta este și motivul pentru care nu apari în cartea asta afurisită. Dacă nu a un nenorocit de nume, cum dracu să apari în cartea asta? Bine că apar eu. Bine că apare Sevăn…”

Iar finalul acestei povești aduce ieșirea din scenă a personajelor prin aducerea scenei în poveste, scenă de pe care însuși diavolul – sau poate autorul? – își cheamă plăsmuirile la judecată.

Tot articolul poate fi citit online pe site-ul revistei de literatură Galaxia 42.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Medalii obţinute de atleţii de la Poli în competiţii internaţionale

Doi dintre atleții Politehnicii Timișoara s-au remarcat în cadrul unor concursuri de anvergură care au avut loc la sfârșitul săptămânii trecute. Gabriel Voicu a terminat pe locul 2 cursa de 800 de metri de la „Papaflessia International Athletics”, competiție care a avut loc în Kalamata, oraș situat în sudul Greciei. Anita Zaro, aflată la studii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Medalii obţinute de atleţii de la Poli în competiţii internaţionale
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal

Economic vezi arhiva Economic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Proiectul de hotărâre propus de consilierii PSD în Consiliul Județean, de realocare a banilor pentru întreținerea drumurilor din județ, prin care suma alocată era micșorată de la 14 la două milioane de lei a picat la un vot. Acum cei de la PSD acuză conducerea instituției că a manipulate votul, două dintre cele exprimate nu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul PSD Timiș acuză conducerea CJT de “manevre tehnice” pentru a pica proiectul de realocare a banilor pentru drumuri
Dominic Fritz spune ca nu are la îndemână pârghii cu care să facă societatea Retim să respecte contractele de salubrizare semnate. Societatea are contract cu ADID, nu cu primăria, se justifică primarul. Acum, Primăria Timișoara lansează un nou apel spre Retim și ADID, responsabile de colectarea deșeurilor, să ia măsuri eficiente astfel încât echipele să...
Citeşte tot articolul Citeste articolul RETIM, sancţionată de Poliţia Locală cu amenzi totalizând 137.000 de lei
Veşti bune dinspre Universitatea Politehnica Timişoara, celebrul institut de învăţământ cu peste 100 de ani de istorie, remarcându-se într-un top academic internaţional. Cel mai nou clasament mondial care realizează evaluarea activității academice în întreaga lume, ScholarGPS™, cu sediul în California, deținut și operat de Meta Analytics LL, plasează Universitatea Politehnica Timișoara pe poziții remarcabile, atât...
Citeşte tot articolul Citeste articolul UPT, lider naţional în domeniul Engineering and Computer Science, într-un celebru clasament academic internaţional
Comunele și orașele timișene primesc, în sfârșit, bruma de bani provenită din sumele alocate pentru echilibrarea bugetelor locale. Propunerea lansată de consilierii PSD și susținută și de cei de la PNL care nu au votat alături de Alin Nica, plecat între timp de la liberalii de la PNL la liberalii de la Forța Dreptei, a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul S-a rezolvat, vin bani banii pentru echilibrarea bugetelor! Noile alianțe electorale au aprobat o altă hotărâre a CJT, diferită de cea ajunsă în instanță
Deși întârziat semnificativ, la proiectul Pasajului Solventul se lucrează, ne asigură Primăria Timișoara. Se avansează cu lucrări complexe necesare pentru împingerea chesonului pe sub liniile de cale ferată. Executantul pasajului Solventul, care, în această lună, începe construcția structurii în lungime de aproximativ 70 de metri și cu o lățime de 28 de metri, lucrează atât...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Pasajul Solventul se împinge tunelul. Se lucrează la platforma de lansare a chesonului, la zidul de împingere și la pereții mulați/FOTO
După ce a promis solemn că va aduce la Dumbrăviţa toate relele din lume, urmând să deschidă (sic!) Cutia Pandorei, candidata comasată PSD-PNL Alina Sperlea a trecut la un alt nivel de promisiuni. Cică s-a pus să se lupte cu mafia imobiliară din bogata comună lipită de Timişoara. Pe bune, nu-i glumă! “Mafia imobiliară din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Jurnal de campanie (11). Bătălia pentru Dumbrăviţa. Totul pentru comasată, totul pentru comasări (imobiliare). Caz social în locul unui donator PNL de top
Performanţă deosebită pentru învăţământul timişean. Antonia Ioana Balcu, elevă la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” Timișoara, a fost selecționată în lotul internațional care va reprezenta România în China. În weekend, Aradul a fost gazda unei competiţii şcolare inedite: Olimpiada Naţională Interdisciplinară „Ştiinţele Pământului”, la care au participat liceeni ce au făcut dovada performanţei la patru discipline:...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timişoreanca Antonia Ioana Balcu merge în China la Olimpiada interdisciplinară Ştiințele Pământului
Top