Primăria Timişoara și primarul Dominic Fritz vor să afle părerile părților implicate în pregătirea organizării în anul 2023 a titlului de Capitală Europeană a Culturii, iar în acest scop a organizat o dezbatere publică pe această temă. Au fost prezentate noutăți legate de finanțare, oamenii de cultură și-au exprimat opiniile divergente, alții au anunțat că vor bani și că sunt ”la întrecere” cu Capitala. În final, a ieșit din nou la iveală, dacă mai era nevoie, dezbinarea totală din societatea timișoreană pe această temă și haosul total actual din organizarea acestui ”an-eveniment”.
Toată lumea s-a certat Dominic Fritz a încercat să fie blând ca de obicei, iar la lumină au ieșit din nou opiniile total divergente ale diferitelor tabere implicate în proces. Unii sunt ”pro” TM2021, alții ”anti”. Unii artiști timișoreni acuză primăria că aruncă o grămadă de bani pentru Festivalul Berii, al Vinului, sau Timifloralis, iar ei nu primesc acele fonduri. Reprezentanții unor asociații acuză favorizarea organizației TM2021 și că aceasta primește bani discreționar, în timp ce ei nu primesc ”pâinea” cuvenită de la municipalitate, în timp ce alții cer strategie de comunicare pe această temă pentru că timișorenii nu ar avea niciun fel de interes manifestat față de proiect. Cam aceasta a fost atmosfera la dezbaterea organizată online de Primăria Timișoara. Probabil una dintre puținele vești bune apărute în urma întâlnirii este că la municipalitate se înființează un Serviciu de Cultură. De asemenea, concluzia colecivă a fost că am avut noroc pentru că a fost amânată Capitala, în caz contrar ne-am fi făcut de rușine.
Primarul Fritz a amintit că și aici există datorii preluate, mai precis în jur de 900.000 de lei, prin Casa de Cultură, sume neplătite către diferite ONG. ”Foștii” au crezut că vor face mai mulți bani, spune edilul șef.
„Această problemă de cash flow este din cauză că veniturile primăriei au fost mult supraestimate. Începem anul cu un minus de 100 de milioane de lei. S-au angajat cheltuieli peste veniturile primăriei și care se rostogolesc anul acesta”, a spus Fritz.
În acest moment se lucrează la un plan de redresare a proiectului, iar în noua variantă Asociația TM 2021 nu mai este actor principal, chiar dacă rămâne în prim plan. Chiar și așa, Simona Neumann, cea care conduce în continuare asociația, a cerut deja termene pentru efectuarea de plăți, pentru a se putea contracta tot felul de artiști, care trebuie plătiți atunci când sunt chemați la Timișoara.
Interesant, Dominic Fritz preia, într-o anumită măsură, ideile predecesorului său, iar finanțarea proiectelor culturale se va face prin intermediul unui centru de proiecte, așa cum încerca Nicolae Robu printr-un departament special la Casa de Cultură. Legat de conducerea inițiativei, Fritz a subliniat și difuncționalitatea legată de Board-ul proiectului, care în prezent nu mai există, după ce o parte din membri au renunțat la funcții, după scandalul cu Robu.
„Aș vrea să avem un centru în Timișoara prin care să facem toate finanțările nerambursabile puse la dispoziție de primărie, în primul rând de cultură, dar și în alte domenii – sport, educație, mediu. Aș vrea un eco-sistem care să ne ducă mai departe nu doar până în 2023. Timișoara are nevoie de o organizație de management a destinației, de o asociație de promovare a Timișoarei, care se hrănește din taxa de turism, din cotizații, să atragă resurse pentru oraș și sponsorizări”, a mai declarat Fritz.
Primarul admite că ar fi nevoie de mai mulți bani pentru cultură, dar subliniază că bani mai mulți sunt ceruți de timișoreni și pentru mai multă curățenie, drumuri mai bune sau căldură în calorifere. Problema e că acești bani mai mulți nu prea au de unde să vină… Eventual, ar putea veni de la guvern pentru anumite proiecte de infrastructură culturală, a mai subliniat Dominic Fritz.
Comentarii prin facebook