În trimestrul trei al anului în curs, la nivel național, prețul proprietăților rezidențiale din România s-a depreciat cu 1,8% față de cele trei luni anterioare. Totuși, în orașe mari precum Timișoara, Brașov sau Iași prețurile apartamentelor au crescut.
Potrivit datelor centralizate de Imobiliare.ro, ritmul anual de creștere a prețurilor este în continuare mai ridicat decât în aceeași perioadă a anului trecut, diferența la nivelul țării fiind de 9,2%.
“Ultimele trei luni au fost marcate pe de-o parte de o revenire a tranzacțiilor după șocul războiului care a destabilizat considerabil piața rezidențială în trimestrul al 2-lea, iar pe de altă parte de îngrijorările generate de creșterea costului finanțării. Dacă o parte din cumpărători au preferat să își amâne planurile de achiziție, observăm aceeași tendință și în ceea ce îi privește pe unii dezvoltatori – ritmul de construcție și de lansare de noi proiecte, desigur și din cauza obținerii cu întârziere a autorizațiilor de construire în câteva orașe mari, a scăzut. Piața rămâne așadar în echilibru, raportul dintre cerere și ofertă menținându-se la nivelul anului 2021. Cele mai mari piețe rezidențiale din țară, atât după volumul cererii, cât și după cel al ofertei rămân București, Cluj-Napoca și Timișoara”, spune Daniel Crainic, director marketing Imobiliare.ro.
În Timișoara, locuințele din zona centrală și ultracentrală pot fi achiziționate, în medie, cu 1.657 de euro pe metru pătrat util, după un avans de 1,6% la trei luni, și, respectiv, 12,3% la 12 luni. În zonele semicentrale, un apartament este disponibil spre vânzare cu 1.423 de euro pe metru pătrat, după o creștere de 0,8% la trei luni și, respectiv, 7,2% la 12 luni. La periferia orașului, prețul mediu solicitat de vânzători se cifrează la 1.417 euro pe metru pătrat util, în creștere cu 1,5% față de trimestrul anterior și, respectiv, cu 8,3% față de T2 2021.
În ceea ce privește cererea pentru proprietăți rezidențiale în Timișoara, aceasta era, la începutul trimestrului trei din 2022, mult mai scăzută decât în 2021 și 2020 erau consemnate, astfel, aproape 4.280 de potențiali cumpărători în luna iulie, față de aproximativ 6.563 în urmă cu 12 luni. În următoarele două luni ale anului în curs, acest indicator a înregistrat un trend ușor ascendent, apropiindu-se de 4.656 de utilizatori în septembrie.
Comentarii prin facebook