Universitatea de Vest Timișoara a derulat un micro-studiu de percepție dedicate evaluării percepției Inteligenței Artificiale (IA) în viața personală și profesională. Cercetarea s-a desfășurat în perioada noiembrie–decembrie 2026, în cadrul proiectului de Internship/Mentorship Flex–UVT, și a inclus un eșantion de 567 de respondenți.
Obiectivele studiului au urmărit evaluarea confortului, eficienței și încrederii în Inteligența Artificială, compararea încrederii și a pregătirii oamenilor pentru folosirea IA, identificarea percepțiilor privind avantajele și riscurile IA, determinarea competențelor necesare și a pregătirii percepute, dar și compararea confortului, încrederii, eficienței și pregătirii pentru utilizarea Inteligenței Artificiale.
Răspunsurile la întrebările chestionarului aplicat au rămas anonime, completate online pe baza disponibilității și accesibilității respondenților.
Echipa de proiect a fost alcătuită din trei studenți din anul al doilea — Alexandra Kovaci, Alisya Anghel și Raul Franțescu — înscriși la programul de licență Sociologie din cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială a UVT, sub coordonarea mentorilor Flex, Diana Năstase (HR Director/Regional HRBP) și Camelia Corin (HRBP).
Autorii au structurat rezultatele sub forma unui infografic explicativ, pe care îl puteți vedea mai jos.
Din analiza datelor de sondaj se desprind câteva observații relevante: Cea mai importantă competență necesară în utilizarea Inteligenței Artificiale este, în opinia majorității respondenților, înțelegerea eticii și a riscurilor asociate (70%); Utilizarea IA este mai frecventă în rândul tinerilor, care se remarcă drept cei mai active utilizatori ai acestei tehnologii; Nivelul de confort în utilizarea IA este unul moderat, în condițiile în care încrederea exprimată este mai scăzută decât gradul de pregătire perceput; Aproximativ 65% dintre respondenți declară că se simt pregătiți să utilizeze IA; Printre riscurile cel mai des menționate se numără securitatea datelor și posibilitatea pierderii locurilor de muncă; Studenții se percep ca fiind mai bine pregătiți pentru utilizarea IA, în timp ce angajații manifestă un nivel mai ridicat de încredere în această tehnologie; Preferințele și percepțiile privind IA sunt similar atât în rândul respondenților din domeniul IT, cât și al celor din afara acestui domeniu.
Rezultatele subliniază importanța învățării aplicative și a colaborării strânse dintre mediul academic și cel de business, ca factori esențiali pentru dezvoltarea competențelor necesare utilizării responsabile și eficiente a Inteligenței Artificiale, facilitând totodată o mai bună aliniere între pregătirea teoretică și cerințele reale ale pieței muncii.
„Inteligența Artificială nu este doar o temă tehnologică, ci una profund educațională și socială. Prin astfel de proiecte, UVT își asumă rolul de spațiu de reflecție critică și de formare a competențelor relevante pentru viitor, în strânsă legătură cu mediul economic. Parteneriatele cu companii precum Flex ne permit să transformăm învățarea aplicativă într-un instrument real de pregătire a studenților pentru provocările pieței muncii și pentru utilizarea responsabilă a noilor tehnologii.”, spune rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea.
Studiul a fost considerat un excelent mod prin care parteneriatul cu UVT este pus în evidență.











































Comentarii prin facebook