Ordinul Arhitecţilor din România, filiala Timiş, nu se lasă şi insistă în continuare că Primăria Timişoara are nevoie de Biroul PUZ-uri. Acesta a fost desfiinţat prin noua organigramă, aprobată acum o lună, iar funcţiile redistribuite în cadrul unui departament cu funcţii asemănătoare.
Nu avem de ce să plătim un post de şef în plus, spunea primarul Nicolae Robu, atunci când a fost aprobată măsura desfiinţării Biroului Aprobări PUZ-uri. Cei de la OAR au protestat împotriva deciziei şi atunci, dar continuă să protesteze împotriva deciziei şi acum, prin intermediul unei scrisori deschise.
„În urma aprobării Organigramei și Statului de Funcții pentru aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara prin HCL 387/25.07.2019, se constată că Biroul de avizare conformități PUG/PUZ/PUD se desființează. În expunerea de motive precum și în raportul de specialitate nu se regăsește și nu se motivează acest fapt, iar în Organigramă nu este prevăzută o nouă structură cu atribuții similare, capabilă să preia responsabilitatea și atribuțiile acestuia”, spune în această scrisoare organizaţia arhitecţilor.
Ordinul Arhitecților Filiala Teritorială Timiș atrage atenția că desființarea Biroului de avizare conformități PUG/PUZ/PUD prezintă o serie de riscuri. Astfel, Articolul 32 din Legea 350 pct. c prevede „să condiţioneze autorizarea investiţiei de aprobarea de către autoritatea publică competentă a unui plan urbanistic zonal, elaborat şi finanţat prin grija persoanelor fizice şi/sau juridice interesate, numai în baza unui aviz prealabil de oportunitate întocmit de structura specializată condusă de arhitectul-şef şi aprobat, după caz, conform competenţei: – de primarul localităţii; – de primarul general al municipiului Bucureşti; – de preşedintele consiliului judeţean, cu avizul prealabil al primarului localităţilor interesate, doar în cazul în care teritoriul reglementat implică cel puţin două unităţi administrativ – teritoriale”.
De asemenea, aprobarea Planurilor de Urbanism Local (PUZ) și Planurilor de Urbanism de Detaliu (PUD) se poate face, deci, doar in condițiile existenței unei structuri specializate. Inexistența acestei structuri specializate atrage după sine riscul ca documentațiile de tip PUZ/PUD să nu mai poată fi aprobate în cadrul Consiliului Local Timișoara și să treacă în responsabilitatea Consiliului Județean Timiș, mai spun cei de la OAR.
Documentațiile de tip PUZ/ PUD au un grad de complexitate mare și autorizarea lor se face printr-un proces diferit față de documentațiile de Autorizație de Construcție sau Certificat de Urbanism, necesitând existența unei structuri specializate, care să controleze dezvoltarea spațială a orașului (cu atât mai mult cu cât în Timișoara se lucrează pe un PUG prelungit a doua oară). Prin urmare este dificil ca în cadrul aceluiași Serviciu de Certificări și Autorizări să se aplice două tipuri de avizări diferite ca procedură și conținut.
„Având în vedere cele enumerate mai sus, OAR filiala teritorială Timiș consideră că este nevoie de un dialog constructiv, cu toți actorii implicați pe această temă, reînnoind disponibilitatea de a participa la un astfel de dialog, pentru găsirea soluțiilor optime privind dezvoltarea orașului sau punerea la dispoziție de consultanță specializată administrației publice locale”, se mai spune în scrisoarea OAR.
Comentarii prin facebook