Asociaţia de Transport Metropolitan Timişoara a rămas fără o grămadă de bani. Studiul de oportunitate, votat cu un amendament decisiv

Autobuz Asociatia de Transport Metropolitan

Autobuz Asociatia de Transport Metropolitan

Consilierii locali din Timişoara au fost la un pas să acorde Societatăţii Metropolitane de Transport Timișoara o grămadă de bani, aproximativ un milion de lei lunar, spune Adrian Orza, deşi nu face decât să învârtă hârtii şi să facă studii şi documentări, nu şi investiţii. Aceasta, în cadrul unei şedinţe de plen „de îndată”, în care primarul a încercat să explice că acea prevedere era prevăzută în cadrul studiului aprobat în statutul asociaţiei care trebuie să se ocupe de transportul metropolitan din jurul Timişoarei.

Bine ascunsă, la pagina 38 din 47 al Studiului de Oportunitate privind delegarea serviciului de transport public local în localităţile din zona metropolitană Timişoara, o prevedere care urma să fie votată de consilierii locali timişoreni dădea 10% din toate veniturile Societăţii de Transport Public Timişoara, către asociaţia amintită. Aceasta deşi organizaţia nu se ocupă cu investiţii, nu cumpără autobuze, ci doar se ocupă cu hârtiile.

Aleşii locali timişoreni au fost convocaţi, de extremă urgenţă, la o şedinţă de îndată, pentru a vota un Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate pentru delegarea serviciului de transport persoane prin curse regulate de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Societatea Metropolitană de Transport Timişoara”.

Consilierul independent Adrian Orza a reuşit să citească mai atent acel Studiu şi a descoperit puhoiul de bani care ar fi urmat să se revarse peste asociaţia care se va ocupa cu pusul la un loc a opiniilor primăriilor din localităţile periurbane pentru a face un transport metropolitan funcţional. Este vorba de un procent de zece la sută din încasări, inclusiv subvenţiile plătite de primărie, care să se adauge unei redevenţe de trei procente, care ajungea oricum la aceeaşi asociaţie. Aproape un milion de lei lunar, spunea Orza!

Nicolae Robu a încercat să justifice această situaţie iniţial, motivând graba cu care trebuie adoptat Studiul, dar şi faptul că acea prevedere ar fi inclusă în statutul asociaţiei şi că aşa trebuie adoptat documemntul şi că ulterior se pot face modificări. Ceea ce nu a oferit prea multă încredere, odată adoptat în forma respectivă Studiul nu era sigur că va fi modificat. Ulterior, primarul a admis că, de fapt, nu prea ar fi OK, ca grămada aceasta de bani să se ducă la învârtit hârtii, la o asociaţie care nu face investiţii în mijloace fixe.

„Trebuie să facem lucrul acesta rapid, pentru că trebuie să obținem și pentru pasul următor – atribuirea către STPT a sarcinii de transport public – avizul de la Consiliul Concurenței. Banii se obțin ca procent, 10% din încasările pe care le face STPT-ul, din plățile ce se fac către STPT,  dar nu din plățile integrate, cuprinzând și gratuitățile și tot ce asigurăm noi la Timișoara și asigură și colegii primari și consiliile locale din localitățile membre ale societății metropolitane. Prin absurd, dacă noi am decide gratuitate pentru transportul public sau o comună ar decide asta, atunci societatea ar lua procent zero din încasările pe care le face de la călători. Și vom avea timp să asigurăm un alt mecanism care să garanteze anumite venituri care vor fi sub controlul CL care să acopere cheltuielile de funcționare: cheltuieli de personal, cu angajații pe care societatea îi are și îi va avea. Apoi, societatea metropolitană trebuie să facă studii – să vadă ce se potrivește, să creeze linii de transport, să monitorizeze situația reală și să propună soluții”, a încercat să argumenteze Nicolae Robu graba păroiectului.

Orza a făcut „greşeala” să citească mai bine, rând cu rând, Studiul şi nu a putut să treacă peste ce a descoperit.

„Cu toții știm care e situația STPT din punct de vedere financiar. Sigur că se fac eforturi pentru ca lucrurile să meargă bine și chiar nu am niciun fel de problemă cu conducerea actuală. STPT e elefantul care duce greul în toată chestiunea cu transportul public. Părerea mea este că pe lângă redevența pe care o dă STPT către asociația metropolitană de transport, care în momentul de față este de fapt o formă prin care putem să îi punem în colaborare pe cei de la STPT cu comunele periurbane pentru asigurarea transportului public metropolitan, procentul de 10% din cifra de afaceri mi se pare foarte mare”, a anunţat Orza, în plenul electronic de pe Zoom.

Cu „şmecheria” ieşită la suprafaţă nu a mai fost nimic de făcut şi suma a fost drastic scăzută, după ce Orza a propus un amendament, care să prevadă aplicarea procentului de 10% doar la o parte din bani, din care să fie elimintate „facilităţile” acordate de consiliile locale participante, deci a subvenţiilor băgate la STPT pentru ca preţurile biletelor să nu fie prea mare, iar unele categorii sociale să beneficieze de transport gratuit, de exemplu. Amendamentul propus a fost inclus în hotărârea de consiliu adoptată.

Supărat pe Bitea

În timpul şedinţei, primarul Robu s-a războit cu colegul său de partid, şeful STPT, Nicolae Bitea, pe care l-a dojenit că ar fi „comentat” undeva, pe bună dreptate, că rămâne fără o grămadă de bani, deşi situaţia de la societate nu e deloc roză

„Directorul STPT constat că s-a panicat, şi sunt deranjat că văd că nu s-a mulțumit să aibă o discuție cu mine, ci vrea să pregătească altceva. Ori e un gest total incorect care mă supără foarte tare. Deci așa se poate acum, nu cum vrea el și nu el își asigură veniturile ci i le asigurăm noi. Dacă are cineva motive să fie neliniștit, nu el e, ci eu”, a spus Robu.

Nu ştim ce ar fi vrut să pregătească Bitea, dar sigur discuţiile cu „tătucul” Robu nu se vor opri aici. Până la urmă, proiectul catre cuprinde şi amendamentul respectiv, care taie puternic din punguţa cu galbeni a SMTT, a fost aprobată de cei 17 votanţi prezenţi în sala de plen virtuală de pe Zoom.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho timisoara

Cele mai citite articole


Aconnect - Digitalizam Romania

Administratie vezi arhiva Administratie

gauss-topografie-timisoara_728x90px

Politica vezi arhiva Politica

Iulius Town
Iulius Town

Sport vezi arhiva Sport

Echipele din Timiș ce doresc să joace în Liga a 3-a merg direct în turul II al barajelor

Ultimele două clasate în fiecare din cele 10 grupe ale Ligii a III-a nu retrogradează direct și vor juca baraj. Acolo ajung și campionele județene, adică echipele care s-au impus în județele lor din Liga a 4-a. Cum nu fiecare județ a avut campionat, sunt șanse ca multe dintre grupările ce au evoluat în eșalonul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Echipele din Timiș ce doresc să joace în Liga a 3-a merg direct în turul II al barajelor
dermaskin-orizontal

Social vezi arhiva Social

Ziua Independenței, Ziua Victoriei și Ziua Europei, sărbătorite în cadrul aceluiași eveniment, la Timișoara/FOTO

La Timișoara s-au sărbătorit, duminică, 9 mai, în paralel trei evenimente: Ziua Independenței, Ziua Victoriei și Ziua Europei. Câte un pic pentru fiecare, cu momente festiviste, întreceri de alergare pentru copii, premieri pentru câinii Jandarmeriei, prezentări ale tehnicii de luptă. Momentele festive, cu un ceremonial militar și religios, dar și discursurile conducătorilor zilei, au debutat...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ziua Independenței, Ziua Victoriei și Ziua Europei, sărbătorite în cadrul aceluiași eveniment, la Timișoara/FOTO
Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

radar

Viitoarele automobile ieșite pe piață vor avea senzori – radar concepuți la Timișoara

Echipele de specialiști ale unei importante companii germane cu mii de angajați de la Timișoara lucrează în acest moment la cea de a șasea generație de senzori de tip radar, care vor echipa noile autovehicule. În orașul de pe Bega cercetarea se îndreaptă spre partea de Hardware și Mechanical Design. Performanță în detectarea obiectelor datorită...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Viitoarele automobile ieșite pe piață vor avea senzori – radar concepuți la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

La Timișoara s-au sărbătorit, duminică, 9 mai, în paralel trei evenimente: Ziua Independenței, Ziua Victoriei și Ziua Europei. Câte un pic pentru fiecare, cu momente festiviste, întreceri de alergare pentru copii, premieri pentru câinii Jandarmeriei, prezentări ale tehnicii de luptă. Momentele festive, cu un ceremonial militar și religios, dar și discursurile conducătorilor zilei, au debutat...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ziua Independenței, Ziua Victoriei și Ziua Europei, sărbătorite în cadrul aceluiași eveniment, la Timișoara/FOTO
De la ultima raportare, la nivel naţional au fost infectate cu Sars-Cov-2 alte 857 persoane, fiind efectuate 14.654 de teste RT-PCR şi 5.809 de teste rapide. În secţiile de Terapie Intensivă sunt internaţi 984 pacienţi. Până astăzi, 9 mai, pe teritoriul României, au fost confirmate 1.066.111 cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19). 1.013.666...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sub nouă sute de persoane infectate cu coronavirus, în ultimele 24 de ore. Şi numărul pacienţilor internaţi la ATI a scăzut sub o mie
Președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, nu scapă oportunitatea oferită de plata de către Guvern a certificatelor verzi pentru societatea Colterm și îl ”împunge” din nou pe primarul Timișoarei, Dominic Fritz. Cel puțin în problema societății de termoficare, Nica spune că Fritz nu a făcut nimic diferit față de vechea administrație. Alin Nica îi răspunde...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica îl trage de mânecă pe primarul Dominic Fritz, în problema Colterm: Nu mă aștept la miracole peste noapte, dar vreau să înțeleg ce face diferit
Echipele de specialiști ale unei importante companii germane cu mii de angajați de la Timișoara lucrează în acest moment la cea de a șasea generație de senzori de tip radar, care vor echipa noile autovehicule. În orașul de pe Bega cercetarea se îndreaptă spre partea de Hardware și Mechanical Design. Performanță în detectarea obiectelor datorită...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Viitoarele automobile ieșite pe piață vor avea senzori – radar concepuți la Timișoara
Perioada  otomană nu a fost una în care Timișoara a fost lipsită de educație. Desigur, influența religioasă, islamică în acea perioadă, s-a făcut simțită, iar învățământul acelor ani a urmat în mare această influență. Cei de la Muzeul Național al Banatului Timișoara ne prezintă câteva date legate de școlarizarea din perioada otomană, dintre1552 și 1716....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Educația din Timișoara, în perioada otomană. Cum se desfășura și cine erau ”profesorii”/FOTO
Opera Națională Română din Timișoara întâmpină publicul cu o premieră la o săptămână de la redeschiderea sălilor de spectacol. Opera Națională Română din Timișoara invită publicul la premiera operei bufe „La serva padrona”, de Giovanni Battista Pergolesi, sâmbătă, 15 mai, de la ora 19, în Sala Operei Naționale Române din Timișoara. Regia artistică este semnată...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Premieră la redeschiderea Operei Naționale Române din Timișoara
Top