Lista lungă de poduri pe care administrația Robu le tot ”face” de ceva ani peste Bega se completează cu un nou proiect care, cel puțin deocamdată, e unul plin de fantezie. Încă de la parcurgerea denumirii proiectului remarci aceasta: Construire pasarelă pietonală – zona Universitatea de Vest „Tunelul Luminii”. Proiectul a fost aprobat de Consiliul Local ”vechi”, într-o nouă ședință convocată brusc cu o oră înainte, de primarul încă în exercițiu.
Nicolae Robu nu se lasă și își impune viziunea și atunci când e cu mai mult de un picior debarcat de pe scaunul de primar. El a propus și a obținut aprobarea consilierilor locali pentru un proiect cu denumire demnă de filme: ”Tunelul Luminii”. De fapt, e vorba de o banală pasarelă pietonală, care va traversa Bega, în zona unde este Universitatea de Vest, mai precis o mică parcare pe un intrând care duce spre Bega. Acesta ar asigura o conexiune între cele două maluri, pentru pietoni și biciclete.
”Între zona centrală a Municipiului Timişoara şi zona universitară nu există un scenariu care să facă posibilă deplasarea directă, acestea fiind separate de canalul Bega. Singurele alternative de traversare ale acestui canal sunt prin intermediul podului Michelangelo (la est) sau a podului Mihai Viteazu (la vest), distanţa dintre cele două poduri fiind de aproximativ 900 m. Lipsa unor traversări mai dese ale canalului Bega, atât pentru autovehicule cât şi pentru pietoni şi biciclişti, este o problemă majoră deoarece centrul oraşului este accesibil doar prin câteva puncte, ceea ce duce la crearea de aglomeraţii în punctele cheie şi implicit la creşterea emisiilor de dioxid de carbon provenite de la autovehiculele din trafic. (…) Prin realizarea acestei pasarele se vizează asigurarea unui spaţiu urban de calitate, prietenos şi dinamic, într-un mediu natural sănătos. În acest mod, se pot diminua semnificativ traficul rutier precum şi emisiile de echivalent CO2”, se spune în hotărârea adoptată.
Noul pod are chiar și sursă de inspirație.
”În cadrul studiului s-a propus amplasarea unui pod pietonal ( în două scenarii constructive) care să asigure o legătură pietonală și pentru cicliști între Bulevardul Vasile Pârvan și splaiul Spiru Haret. Realizarea podului pietonal se dorește o antologie la actualul «Pod de Fier» amplasat in aval. Podul de Fier este o construcție istorică începută in anul 1870. Fiind proiectat de ing. Robert Toth, podul este format dintr-o grindă cu zăbrele, simplu rezemată, din oțel, cu laterale parabolice și calea de rulare jos. Tablierul are nouă grinzi. Elementele sunt asamblate prin nituire. Lungimea totală a podului este de 40 m, cu o deschidere de 32.80 m. Lățimea părții carosabile este de 7 m. Tema arhitecturală a podului este «tunelul luminii», și integrarea celor două aspecte intr-un concept arhitectural modern. Realizarea unei structuri metalice zvelte care să reflecte elemente ale vechiului pod de fier, intr-un ansamblu cu boltă cu calea de rulare jos. Structura de rezistentă a podului va fi acoperită, iar calea de rulare va avea dispuse arce (în formă de clotoidă simetrică) care vor îngloba calea intr-o simulație a unui tunel. Alternativ arcelor se vor amplasa semiarce parțiale ce vor îndesi la nivelul căi de rulare dispunerea arcelor. În lungul podului se propune amplasarea a trei arce longitudinale care să cadreze calea de rulare, arcele longitudinale au rol de rigidizare a dispunerii arcelor transversale. Pe arcele si semiarce s-a proiectat un ansamblu de lumini ce vor completa efectul de tunel, și vor asigura iluminarea întregului ansamblu pe timp de noapte. Iluminarea se va realiza și pe partea inferioară a căi de rulare”, este rezumat proiectul ”Tunelului Luminii”.
Tunelul lui Robu ar urma să coste 4,8 milioane de lei.
Robu și cele patru poduri noi
Pentru a prezenta noul proiect, Nicolae Robu a făcut o prezentare specială. El revine din nou cu ideea celor patru poduri noi, construite alături de două existente deja. Desigur, el vorbește despre extinderea celor două poduri din zona Dragalina și a Pieții Iosefin.
”Iată de ce am construit cele 4 poduri, câte două, unul în amonte, altul în aval, lipite de fiecare dintre vechile poduri Dragalina și Eroilor, făcând, astfel, ca acestea să devină de trei ori mai late decât erau, iată de ce am avut în portofoliu construirea a patru noi poduri, Jiul și Isho, pe inelul 2 -ambele cu studiile de fezabilitate și proiectele tehnice cu detalii de execuție gata, deci gata de lansarea licitațiilor pentru execuție-, Solventul și Bobâlna pe inelul 4. Evident, toate aceste poduri asigură creșterea substanțială a conectivității Nord – Sud nu numai pentru mașini, ci și pentru pietoni și bicicliști. Acestora, însă, le-am acordat o atenție specială: pentru ei am gândit și o trecere dedicată, într-o zonă de maxim interes pentru studenți și lucrătorii din domeniul universitar și anume, în dreptul UVT. Este vorba de o pasarelă superbă, numită de
proiectanți “Tunelul Luminii”. În 2021, era prevăzut să o facem efectiv”, a anunțat Robu.
Vă reamintim că niciunul dintre cele două poduri nu a fost nici acum finalizate.
Comentarii prin facebook