Întârzierea finalizării licitației prin intermediul căreia Timișoara urma să primească câteva zeci de autobuze electrice a fost întârziată ani de zile pentru că la Ministerul Dezvoltării a existat o echipă incompetentă care s-a ocupat de această operațiune. Fostul secretar de stat, Cătălin Iapă, a admis că cei care s-au ocupat de subiect, în cadrul ministerului unde a activat, nu se prea pricepeau la ceea ce fac și au avut nevoie de doi ani să învețe.
Speranța moare ultima, cam aceasta ar fi concluzia dacă analizăm situația licitației pentru achiziția de autobuze electrice pentru Timișoara.
Venirea noilor autobuze electrice la Timișoara, din fonduri europene, pe un program realizat de Ministerul Dezvoltării, ar putea fi finalizată în curând, posibil că funcționarii care s-au ocupat de licitație au învățat ceva si despre domeniul transportului în comun și vor putea duce la bun sfârșit licitația și pentru orașul de pe Bega. Semne bune există, câteva licitații de acest fel au reușit să fie finalizate. Cătălin Iapă, secretarul de stat trimis de Nicolae Robu la Ministerul Dezvoltării, a descoperit acolo un departament care nu se prea pricepea la ceea ce face. Dar, în timp, adică vreo doi ani, aceștia au reușit să învețe ceva pe domeniul transportului public. A fost ceva consultanță acordată de JASPERS, un instrument de asistenţă tehnică pentru cele douăsprezece ţări care au aderat la UE în 2004 şi 2007, prin care statelor membre în cauză li se oferă sprijinul de care au nevoie pentru a pregăti proiecte importante de înaltă calitate, care urmează a fi cofinanţate din fonduri ale UE, dar numai la început.
”Echipa care a preluat proiectul acesta nu a fost la început specializată pe transport în comun. Începutul a fost destul de greu, ei au avut consultanță dela JASPERS, dar consultanța nu a fost decât la început. Deci, începutul acestui proiect nu a fost unul foarte bun. Nu vorbesc aici numai de Timișoara, ci de toate achizițiile făcute de minister, pentru 25 de orașe s-a făcut centralizat. Acum la doi ani de la început, echipa este una bine familiarizată cu subiectul acesta. În ultima perioadă multe licitații s-a finalizat cu succes, sper să fie și la Timișoara”, a declarat Cătălin Iapă.
Licitația pentru autobuzele Timișoarei a mai avut loc o dată, dar a fost anulată pentru că documentația era atât de prost întocmită încât procedura nu a mai putut continua, după ce în prealabil fusese prelungită de mai multe ori. La respectiva licitație fuseseră depuse trei oferte New Kopel Car Import/ Shlomo Motors LTD (terț) – importatori israelieni ai autobuzelor BYD din China, Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr A. Ș. din Turcia și Solaris Bus & Coach din Polonia.
Licitația, finalizată în februarie?
Clarificările permanente solicitate de cei de la minister au făcut efectiv imposibilă finalizarea licitației.
”În final au rămas doi ofertanți în licitația publică. Autoritatea cerea tot timpul tot mai multe clarificări de la ofertanți. Cei doi ofertanți declarau, pe propria răspundere, că pot îndeplini condițiile, o condiție de îndeplinit era ca încărcarea autobuzelor să se facă foarte rapid, în timp de șase ore, în timpul serii. De la zero la sută la sută. Ofertanții declarau pe propria răspundere că pot oferi aceasta. Dar nu era îndeajuns aceasta, ci era nevoie și de un document care să demonstreze că au capacitatea asta. Ofertanții au adus un document care spunea că se pot încărca în șapte ore și jumătate, de exemplu, și nu în șase ore. Și de aceasta nu s-a putut finaliza licitația. Am decis, împreună cu domnul ministru, să simplificăm procedura, să poată participa un număr mare de ofertanți și să nu impunem restricții de ordin tehnic”, a mai spus Iapă.
Acum, și legislația s-a schimbat, procedura nu poate fi tărăgănată la nesfârșit de funcționari, deci, Iapă are speranțe ca în februarie să avem un câștigător. Un număr de 9 firme au fost interesate de procedură, la final în competiție rămânând cinci.
”Eu zic că va fi o licitație care se va încheia cu succes, au fost deja 9 ofertanți care au depus oferta inițial. Din aceștia sunt cinci care sunt în evaluare tehnică. În momentul acesta licitația s-a modificat și nu se mai poate prelungi la infinit evaluarea tehnică. La precedenta licitație, analiza tehnică a durat un an și jumătate. În momentul de față legislația achizițiilor permite maxim 60 de zile pentru a se decide câștigătorul, care se poate prelungi cu maxim 80 de zile. În februarie ar trebui să avem un răspuns, dacă nu se prelungește licitația cu 80 de zile”, a mai menționat Iapă.
Comentarii prin facebook