Pasagerii cursei aeriene Lufthansa, Munchen – Timișoara, au fost primii pasageri care au folosit serviciile puse la dispoziție de noul terminal de sosiri externe al Aeroportului Internațional Timișoara. Lucrările au fost finalizate, toate aprobările primite, iar acum pasagerii care sosesc la Timișoara pot beneficia de servicii la cel mai înalt nivel, finanțarea investiției fiind făcută, în mare parte din fonduri europene nerambursabile.
Noul terminal pentru sosirea pasagerilor de pe cursele externe este, de joi, official funcțional. Acesta oferă acum, în condiţii funcţionale optime, operarea unui flux de 540 de pasageri concomitent, respectiv 3 curse aeriene. De asemenea, va permite o creştere viitoare a traficului aerian regional la aproximativ 3 milioane de pasageri pe an.
Construcţia are o suprafaţă desfăşurată de 4.383 mp, are 10 filtre de control la intrarea în ţară ale Poliţiei de Frontieră şi un sistem optimizat de control vamal.
Valoarea totală a contractului de finanţare (inclusiv TVA) este de 30,349 milioane de lei, din care 13,273 milioane de lei au fost fonduri europene nerambursabile, 2,342 milioane lei au fost asigurate prin bugetul de stat, iar suma de 14,733 mil. lei s-a asigurat din fonduri proprii ale aeroportului, am aflat de la Dorel Grădinaru, directorul Aeroportului Internațional Timișoara.
Proiectul de investiţii ,.Construire Terminal – Sosiri Curse Externe Pasageri” a fost primul proiect la nivel național aprobat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014- 2020, axa prioritară 2 Dezvoltarea unui sistem multimodal, de calitate, durabil şi eficient, Prioritatea de investiţii 7c — Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport care respectă mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus şi care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare şi a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale şi infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional şi local Obiectivul Specific 2.3. Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor.
Despre cum a devenit realitate, pe scurt, acest proiect, ne-a povestit Daniel Dinu, directorul de investiții al AIT.
”Nu pot să nu îi prezint pe acești funcționari din ministerul transporturilor și fără de care nu am fi putut duce mai departe acest proiect. Ideea unul nou terminal sosiri externe a fost generat în 2016, când se estima o creștere foarte mare de pasageri, exponențială practic, a numărului de pasageri pe cursele externe. Noi am avut la un moment dat o creștere de 42 la sută, aproape 50% de la un an la altul. Noul terminal a fost gândit să se realizeze din banii proprii, cu zece milioane de lei. Ne-am dat seama, la un moment dat, că acest lucru nu este posibil, și atunci am lucrat intens pentru a obține fonduri europene nerambursabile. Este singurul program care face investiții pe aviația civilă. Deci dacă noi nu vom folosi acești bani pe acest ciclu de finanțare, alții nu se vor mai aloca”, a spus Daniel Dinu.
Acum viitorul va presupune o investiție mult mai mare, ne referim la un nou terminal pentru plecările de pasageri curse externe, o investiție de câteva zeci de milioane de lei, cu mult peste ce a însemnat terminalul sosiri. Oficialii AIT apreciază că acesta ar putea fi gata chiar în 2023.
Comentarii prin facebook