Pe 15 noiembrie, Timișoara sărbătorește una dintre numeroasele premiere care au marcat viața orașului. În 1942, în orașul de pe Bega pornea la drum primul firobuz de pe teritoriul actual al României, numele fiind cel cunoscut de toți timișorenii, numit troleibuz de restul țării, dar și de cei veniți aici din alte zone, să o ducă mai bine aici.
Povestea „firobuzului” în Timișoara a început acum 79 de ani, aflăm de la Societatea de Transport Public Timișoara. În 15 noiembrie 1942, Timișoara devenea primul oraș de pe actualul teritoriu al României în care a fost introdus troleibuzul ca sistem nou de transport public în comun. Era un model produs sub sigla Fiat Marelli, iar despre primul model de troleibuz adus în orașul nostru, presa vremii spunea că excelează la capitolele viteză de deplasare, consum scăzut și silențiozitate, în comparație cu deja clasicul tramvai electric, care circula în Timișoara încă de la sfărșitul secolului XIX (1899).
Prima linie de „troleu” a legat Gara de Nord de cartierele Iosefin și Elisabetin (Piața Nicolae Bălcescu), măsura aproape 3,5 kilometri, iar traseul a fost: Gara de Nord — bulevardul Republicii — bulevardul Regele Ferdinand I — bulevardul Mihai Viteazul — strada Ciprian Porumbescu şi retur.
Omnibuzul a fost precursorul troleibuzului, Sibiu fiind primul oraș din România în care acesta a circulat, începând cu anul 1904. 1939 este anul în care a fost introdus troleibuzul în Cernăuți, în prezent localitate de pe actualul teritoriu al Ucrainei, la vremea respectivă important oraș al României.
Comentarii prin facebook