Doar ce a trecut o săptămână de la rezolvarea diferendului cu primăria Timișoara pe tema parcelei de 580 de metri pătrați și circul legat de viitoarea parcare supraetajată a Consiliului Județean, care se va ridica în centrul Timișoarei, și problema se inflamează din nou. Cum să se facă, cine să o construiască, cum, pe ce bani, sume necesare, cine și ce câștigă, deja se dezbate, se presupun conspirații economice.
Până când se va face măcar ceva concret, timișorenii caută în continuare un loc de parcare în zona zero a orașului. Primul care a avut inițiativa dezbaterii pe tema parcării a fost consilierul județean USR, Raul Olajos. El cere părerea plebei și se întreabă cine să facă parcarea, CJT direct, din banii instituției, sau o firmă privată. Oricare ar fi răspunsul, această parcare va deveni realitate.
„După cum știți, telenovela parcelei de teren de 584 mp de pe str. Paris nr. 2/a, care aparține PMT, a luat sfârșit printr-un schimb acceptat de Primăria Municipiului Timișoara. Astfel că CJT poate demara mult dorita parcare supraetajată pe o suprafață de 5.429 mp. Ceea ce mai puțină lume știe putem regăsi în HCJ nr. 211, emis în 20.07.2022, care are în vedere aprobarea studiului de fundamentare și demararea procedurii de concesiune de lucrări… pentru realizarea mult doritei parcări supraetajate. O găsiți aici, căutând după numărul 211. Este un studiu elaborat de PUBLIC RESEARCH SRL care se întinde pe mai mult de 60 de pagini și care include detalii tehnice, indicatori financiari, analiza SWOT și chiar un cost comparativ. Cifrele sunt interesante, simplificând avem următoarele: 1. O investiție de aproximativ 20 milioane euro realizată de o firmă terță. 2. O concesiune a exploatării acesteia pentru 49 de ani. 3. Venituri estimate a se obține de firma care o gestionează de aproximativ 2 milioane de euro/an. 4. Redevența pentru CJT de 6% din venitul brut (aproximativ 120.000 euro/an). Ce ați prefera: A – O parcare realizată de către o firmă terță și concesionată pe 49 de ani și un beneficiu direct pentru CJT de 120.000 euro/an? B – O parcare realizată de către CJT de aproximativ 20 milioane euro și o recuperare a investiției în 10-12 ani, cu un beneficiu ulterior de 2 milioane euro/an? În ambele variante AVEM PARCAREA DORITĂ”, este opinia lui Raul Olajos.
Cel care s-a ocupat de subiect din partea conducerii CJT, care s-a luptat cu primăria și alți membri ai societății care nu păreau pro parcare, vicepreședintele administrației județene, Alexandru Proteasa, îi răspunde colegului de administrație chiar pe Facebook, cu un răspuns la postarea inițială.
„În varianta în care parcarea va fi construită de CJT, va trebui să avem proceduri de achiziții publice pentru elaborare PUZ, apoi pentru SF+PT, apoi pentru construire. Toate aceste demersuri însemnând o prelungire a termenilor de realizare cu minimum 3 ani, în situația de a nu avea contestații pentru oricare din cele 3 proceduri. Tot simplificând, ne putem întreba: Dorim parcarea în 3-4 ani? Dorim parcarea în 7-8 ani ? Tot simplificând, nu mai vorbim de riscurile investiționale și cele de exploatare… După 20 de ani de discuții și blocaje între cele două instituții, ne bucurăm că acest proiect s-a deblocat, cel puțin declarativ. Așteptăm cu nerăbdare plenul CLT de săptămâna viitoare.”, este răspunsul lui Alexandru Proteasa.
În discuția virtuală, care s-a precipitat, intervin și alte persoane care sunt, cumva implicate în subiect. Ioan Sorincău, consilier județean PSD, vorbește despre activitatea ”de dinainte” a lui Proteasa, când acesta era consilier local la Moșnița, unde Sorincău era primar. Fostul edil șef vorbește despre un subiect din trecut, care nu prea are să aibă legătură cu actualul, un teren care ar fi fost acordat în comuna timișeană în concesiune unei asociații pentru a face o construcție acolo și care nu ar fi pornit această construcție.
Interesantă este poziția extremist ”antiautomobil” a eco-consilierei locale timișorene, Aida Szilaghy care crede că o asemenea parcare nu ar fi oportună o asemenea parcare în același loc. Contravine teoriei mobilității urbane, spune consiliera.
”După părerea mea nu este oportună o parcare in inima orașului, asta înseamnă să încurajezi cetățenii sa vina cu mașina, ceea ce cotravine oricărei teorii asupra mobilității urbane durabile. As mai întreba câți timișoreni sunt dispuși să plătească pentru a parca in acea parcare. In ceea ce priveste realizarea ei, parteneriatul public privat ar fi de preferat ”, spune Szilaghy.
Comentarii prin facebook