Timișul a obținut acordul județelor componente ale Regiunii Vest pentru a prioritiza reabilitarea integrală a drumului județean 691, până la limita județului cu Aradul. Acordul a fost obținut miercuri, la Timișoara, unde a avut loc ședința Consiliului pentru Dezvoltare Regională. Totodată, a fost aprobată realizarea unui nou nod pe autostrada A1 și a unui racord direct spre Aeroportul Internațional Timișoara.
Strategia de dezvoltare și de alocare a banilor primiți de Regiunea de Vest în cadrul Programului Operațional Regional, pe noul ciclu de finanțare, a fost stabilită clar și aprobată în cadrul ședinței CDR. Sunt 1,18 miliarde de euro, bani disponibili doar pentru cele patru județe componente, Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș. Șefii consiliilor județene din cele patru județe s-au înțeles asupra modului de cheltuire a banilor europene, dar și asupra prioritizării unor anumite proiecte, care vor beneficia de finanțare.
În cadrul întâlnirii, Alin Nica a preluat conducerea organizației de la președintele CJ Caraș, Romeo Dunca. Timișul va conduce organizația consultativă regională pe perioada anului 2023, când Timișoara va deveni Capitală Europeană a Culturii.
Cel mai important, decizia legată de bani se va lua acum la nivel regional și nu la București, ceea ce permite o eficientizare majoră a alocării și a cheltuirii banilor.
În această idee a fost reușită și prioritizarea unui proiect de infrastructură major pentru zona de vest și a Timișului. Este vorba despre reabilitarea DJ 691, drumul care leagă Timișoara de Lipova, pe porțiunea din Timiș. Poate și mai importantă este obținerea acordului pentru ca pe autostrada A1 să fie realizat un nou nod de descărcare, de unde să se asigure o conexiune directă până la Aeroportul Internațional Timișoara.
”Consiliul Județean Timiș a schimbat finanțarea, astfel ca în noul exercițiu de finanțare să fie integral reabilitate DJ 691 până la granița cu județul Arad. De asemenea, a fost decisă realizarea pentru o nouă conexiune cu Aeroportul Internațional Timișoara, cu o coborâre de pe autostradă”, a declarat Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș.
O astfel de conexiune nouă era extrem de necesară, aceasta în condițiile în care un alt drum de legîtură A1 – AIT, centura Remetea Mare, este blocată.
În noul exercițiu de finanțare se va insista asupra eliminării diferențelor economice dintre județele regiunii.
„1,18 miliarde de lei e o bază financiară pentru dezvoltare, am stabilit o serie de soluții ca să compensăm diferențele între județe. Cei care stau mai bine în anumite domenii, au fost de acord ca pe anumite segmente finanțările să fie accesate mai ușor de județele cu rezultate mai slabe”a spus și Romeo Dunca, șeful CJ Caraș-Severin.
Astfel, în proiectele de dezvoltare economică s-a decis ca Aradul și Timișul, mai dezvoltate economic, să aibă impusă o cofinanțare de 25%, față de 10% pentru Hunedoara și Caraș-Severin, care vor avea solicitată o cofinanțare de numai 10%.
Liderul CJ Arad, Iustin Cionca, spune că este mulțumit că va putea realiza reabilitarea drumurilor județene spre Bihor, după ce cele spre Timiș au fost aproape integral rezolvate. Despre noua legătură cu AIT spune că era necesară, având în vedere că aeroportul are un rol regional.
„Am votat proiectele strategice și lista suplimentară cu drumuri județene, noi la Arad avem un proiect strategic pe nord. Este vorba de legăturile spre Bihor. E pregătit proiectul, am terminat legăturile cu Timișul, mă bucur că am reușit să suplimentăm lista cu proiectul Timișoara spre Lipova. Legătura autostrăzii cu aeroportul, deservește și arădenii. Să ieșim din egoismul care ne caracterizează să ajutăm Carașul și Hunedoara”, a spus Cionca.
În mare parte artizanul trecerii administrării POR la nivel regional, eful Agenției pentru Dezvoltare Regională, Sorin Maxim, s-a declarat ”foarte mulțumit” de modul în care președinții de consilii județene au discutat în cadrul ședinței și de rezultatele obținute.
”Sper să avem înțelegere, am dovedit că putem să atragem bani. E triplu față de 2007 – 2013. Insistăm pe dezvoltare economică, consistent pe inovare, dezvoltare, digitalizare, smart city. Pe drumuri, cererile de finanțare sunt depuse de consiliile județene individual, dar și în parteneriat. Drumul pe la Remetea e blocat, compensează o nouă coborâre de pe A1 spre aeroport. Ne propunem să abordăm și realizarea de transport public cu autobuze electrice. Vor fi câteva linii pilot care să deservească unele localități, dar și transportul spre stațiunile turistice. De asemenea, pe POR ne dorim scăderea timpilor de reacție la trei luni, cu o evaluare în o singură fază, Climatul de lucru e important pentru a se obține cele mai bune soluții. Sunt foarte mulțumit de discuțiile avute”, a spus Maxim.
Tot ca o noutate, s-a decis ca din alocările ce vor fi realizate pentru marile municipii din zonă Timișoara să beneficieze de 91 de milioane din cele 260 de milioane disponibile pe această categorie.
Comentarii prin facebook