Programul Rabla pentru oameni n-are succes în România

Editorial de Eugen Sasu

Editorial de Eugen Sasu

Ne place să credem că într-o democrație puternică politicianul este preocupat de ce își dorește alegătorul său să i se întâmple. Firește, până la un punct, iar acel punct este sustenabilitatea unor măsuri din punct de vedere economic, în primul rând. Însă fără a afecta bugetele naționale prin propuneri legislative populiste, politicianul asta ar trebui să facă: să ia pulsul alegătorului și să ducă mai departe dorința acestuia, pe cât este posibil. Cum află el ce vrea alegătorul este o altă discuție. Există sondaje de opinie și alte instrumente, inclusiv cabinetul parlamentar în care persoanele direct sau asociațiile pot încerca să-și apere interesele.

Nu, nu voi zăbovi asupra refuzului Austriei de a ne primi în Schengen, deși poate că aceste măsurători sociologice asupra electoratului austriac i-au determinat pe politicienii de la Viena să decidă împotriva României, cu toate păcatele și meritele noastre. De data asta va fi păcatul lor și, poate, se vor spăla cândva pe cap cu el. Nu în ultimul rând, organismele internaționale de tip ONU, consilii de securitate, comisii europene ar trebui să-și regândească mecanismele de decizie, abandonând bătrânul veto într-o situație în care războiul hibrid, spionajul economic și corupția pur și simplu îți poate ține captiv un astfel de organism internațional. Dar să revenim la o altă Austrie.

Știrea că în Austria se dorește o lege mai aspră pentru circulația pe drumurile publice te poate duce la gândul că ceva nu este în regulă. La ei sau la noi. Austriecii vor să confiște mașinile celor care depășesc limita legală de viteză. Atenție, nu doar acele mașini cu care se comit infracțiuni, trafic de droguri, răpiri și alte crime, ci și pentru viteză prea mare. În logica relației politician-alegător, te poți întreba de ce se întâmplă așa ceva în Austria. Acolo asta își dorește omul de rând, să rămână fără mașină dacă apasă pedala prea tare sau politicianul a luat-o razna și nu mai ține cont de acest binom bine sudat de interese?

Dar poate că întrebarea nu este despre cetățeanul alegător care și-ar dori masochist confiscarea mașinii, ci dacă acesta își mai dorește ca mașina unuia sau altuia mai puțin adaptat social să continue să fie arma crimei în atâtea accidente. În această cheie, România nu dă semne să funcționeze înspre protejarea celor mai multi, cei cu o educație civică și supunere în fața regulilor și legilor. Preocuparea legislatorului român duce cu totul altundeva.

Înainte să numere morții de pe șosele, politicianul român nu se întreabă ce-ar vrea cel care respectă legile, ci doar ce reacție electorală ar avea cel ce dovedește lipsă de respect pentru ceilalți. Când vorbim despre o regulă care să stipuleze pragurile de viteză, depistarea și sancționarea celor ce nu le respectă, dezbaterea publică duce spre grija politicianului pentru cel care agresează, nu spre dreptul la viață și decență a celui agresat.

De pildă, se vorbește până la epuizare în parlament și în mediul online de ce mașina de poliție trebuie inscripționată, să vadă tot omul că e pericol de amendă. Sau, de partea cealaltă, pe bună dreptate alții se întreabă de ce autovehicolul poliției n-ar fi mai bine unul neinscripționat, pentru a suprinde inconștientul rutier în starea sa naturală pură de nesupunere. Părerile sunt amestecate, dar parcă ne pasă mai mult de fofilare, de porțițe în lege, de avantajarea șmecherului, nu de grija pentru potențialele victime de pe străzi.

Nu socotim că nu e treaba mea să-mi pese de cum va duce nelegiuitul o povară financiară pusă pe capul lui ca amendă, ci condamnăm cuantumul mare al amenzilor și găsim scuza că, fiind mare, oricum nu va fi plătită. Poate așa înțelegem și gestul legislativ dur al austriecilor. Cine știe, poate că au ajuns la concluzia că altfel nu mai merge, că lumea va înțelege doar din teama de aspră sancțiune, când îl arde tare la buzunar, că apelul la bun simț nu mai are efect nici în țări altădată model de civism și respect față de lege.

Autor
Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

liviu a spus: (decembrie 10th, 2022 at 09:15 )

sunt un pensionar in varsya de 73 de ani.
am un passat pe care il conduc din 2001 .
am facut numai lucrarile de mentenanta la timp si la acelasi mecanic.
masina asta ma duce din punctul A la punctul B confortabil si pina nu demult ieftin si sigur.
DECE JIGNITI MASINA MEA CU NUMELE DE RABLA ?
TOTI SAMSARII DE PE PIATA CER PE MASINILE LOR ZBURATOARE MII SI ZECI DE MII DE EURO. DE EX dealerul totdorut a umplut tot internetul ca
vinde chinezaria VOLVO CU ZECI DE MII DE EURO.. NICI MACAR ASTA NU A VAZUT TODORUT CA NICIUN TIGAN NU CIRCULA PRIN LUME CU VOLVO.
Dle SASU fiti sigur ca niciun alegator normal la cap nu da atitia bani pe un VOLVO sau pe una electrica. Am lucrat in fabrica.Transportul uzinal se facea cu electrocarul.=o pltforma simpla cu 6-8 baterii. Noaptea se incarcau ziua se foloseau la transport. un electrocar costa acolo cativa bani care se amortizau repede.
Aceasta inventie MASINA ELECTRICA ESTE DE FAPT ELECTROCARUL PT TRANSPORT UZINAL. DAR ESTE O DIFERENTA PRETUL ENORM CERUT DE DEALERUL LACOM SI HAPSAN CARE MINA IN MANA CU STATUL CERE BANII F MULTI PT ELECTROCAR PE MOTIV DE POLUARE.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Știri de ultimă oră

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

Ovidiu Drăgănescu îl acuză pe primarul Fritz de prezentări false în lupta cu clanuri imaginare

Subprefectul PNL de Timiș, Ovidiu Drăgănescu, îl acuză pe primarul Dominic Fritz, că dezinformează, realizând prezentări false despre strada Cezar, cea despre care primarul spune că a recuperat-o pentru oraș de la clanuri imobiliare. Nu e niciun clan, actuala configurație există din anii 50 și a fost făcută de Miliție, care deținea imobilele în administrare,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ovidiu Drăgănescu îl acuză pe primarul Fritz de prezentări false în lupta cu clanuri imaginare
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Victorie dramatică, dar atât de necesară. Lugojul, la un pas de cupele europene

Prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj a câştigat dramatic prima partidă pentru locul 5 în fața celor de la CSM București. S-a păstrat tradiția scorului din meciurile disputate în sezonul regulat: 3-2! CSM București a trecut peste o mare șansă. A condus cu 1-0 și 2-1 la seturi, iar apoi în decisiv a avut 10-5...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Victorie dramatică, dar atât de necesară. Lugojul, la un pas de cupele europene
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Se pregătește o nouă ediție a Salonului Industriei Ușoare, dedicată sărbătorilor pascale

La Timișoara se va desfășura o nouă ediție a Salonului Industrie Ușoare, una dedicată sărbătorilor pascale. Organizatorii au decis susținerea acestei ediții având în vedere succesul de care se bucură evenimentul în rândul publicului timișorean și la solicitarea expozanților tradiționali, urmând să aibă loc în perioada 24 – 28 aprilie, în organizarea Camerei de Comerț,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se pregătește o nouă ediție a Salonului Industriei Ușoare, dedicată sărbătorilor pascale

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Subprefectul PNL de Timiș, Ovidiu Drăgănescu, îl acuză pe primarul Dominic Fritz, că dezinformează, realizând prezentări false despre strada Cezar, cea despre care primarul spune că a recuperat-o pentru oraș de la clanuri imobiliare. Nu e niciun clan, actuala configurație există din anii 50 și a fost făcută de Miliție, care deținea imobilele în administrare,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ovidiu Drăgănescu îl acuză pe primarul Fritz de prezentări false în lupta cu clanuri imaginare
Proiectul de realizare a studiului de fezabilitate pentru campusul de învățământ dual care se va ridica la Timișoara a fost semnat de primărie cu societatea timișoreană care a câștigat contractul. Investiția este făcută cu finanțare prin PNRR. Primăria pune la dispoziție un teren de trei hectare în Calea Buziașului, va realiza construcția și va asigura...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A fost semnat contractul de proiectare faza SF pentru viitorul campus pentru învățământ dual Timișoara
Preşedintele CJ Timiş, Alin Nica, a decis să-i retragă lui Cristian Moş toate atribuțiile pe care le are în funcția de vicepreședinte al Consiliului Judeţean. Reacţia vine după ce Moş a anunţat că va candida la Primăria Timişoara, atacând totodată tandemul Aliana Dreapta Unită, Dominic Fritz – Alin Nica. Candidat pentru un nou mandat la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica i-a retras lui Cristian Moş toate atribuțiile pe care le are în funcția de vicepreședinte al CJ Timiş
Viitorul stadion care ar urma să fie ridicat la Timișoara, de Compania Națională de Investiții (CNI), ar urma să aibă indicatorii tehnico-economici aprobați în următoarea ședință de guvern. Mai mult, dorința liderilor locali politici este ca această ședință să aibă loc chiar la Timișoara, într-un gest simbolic. Conform celor de la PSD Timiș, Hotărârea de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ședința guvernului, susținută la Timișoara? Se aprobă indicatorii tehnico-economici pentru noul stadion al Timișoarei
Primăria Timișoara anunță că a recuperat o stradă care asigura o legătură între bulevardul Loga și Parcul Copiilor. Aceasta ar fi fost acaparată de proprietarii a două vile din zona respectivă, care ar fi ridicat acolo garduri și construcții ilegale. Acum, au fost emise documentele necesare pentru a demola construcțiile respective. Respectiva stradă ar avea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul O stradă pietonală din zona centrală a Timișoarei, închisă accesului public de clanuri imobiliare, va fi redată circulației publice/Foto
Dominic Fritz afirmă că fostul preşedinte al USR Timiş, Cristian Moş, a fost sedus sau chiar şantajat de PSD şi Nicolae Robu pentru a se înscrie în lupta pentru scaunul de primar al Timişoarei. Primarul Timişoarei mai spune că singura misiune a lui Cristian Moș este să saboteze proiectul de continuitate europeană a Timișoarei. Dominic...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dominic Fritz despre candidatura lui Cristian Moş la Primăria Timişoara: “În realitate a fost șantajat sau sedus de tandemul PSD-Robu”
Misterul candidaturii lui Cristian Moș s-a elucidat joi, iar la decizia luată de cel care a reprezentat, timp de patru ani, USR Timiș în funcția de vicepreședinte al Consiliului Județean Timiș este de a candida ca și independent la funcția de primar al Timișoarei. Moș spune că decizia a luat-o exact după ce a văzut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cristian Moș spune că s-a simțit nevoit să candideze la Primăria Timișoara: ”Cred în continuare în proiectul USR, nu mai cred în proiectul USR Timiș”,
Top