Proiectul reabilitării bulevardului Cetății din Timișoara cu bani europeni a devenit primul din România care a fost contractat, respectiv primul care a fost integral plătit. Mai mult, proiectul este primul din Europa care a fost încheiat pe această axă de finanțare în Europa.
Aceasta a fost posibilă pentru că primăria a finanțat și dus la bun sfârșit lucrările din fondurile Timișoarei, pentru a primi ulterior banii, rambursați prin noul Program Regional Vest. Primarul Dominic Fritz a subliniat că Primăria Timișoara are forța de a realiza asemenea operațiuni. De altfel, o parte din marile lucrări nu sunt realizate cu bani europeni ci din bugetul orașului.
”Noi am început proiectul înainte de a exista această linie de finanțare. Primăria a plătit din fonduri proprii lucrarea. Ne permitem sa împingem anumite proiecte și sa recuperam. De altfel, în acest moment, 70% finanțările pentru proiectele orașulu isunt realizate din fonduri europene restul din fonduri proprii. Propriul nostru buget ne permite sa înaintăm aceste lucrări pe banii noștri. Vreau sa subliniez ca prosperitatea Timișoarei, depinde de Bruxelles, de banii europeni. Banii pe care ii primim în acest ciclu, dacă vor mai exista acești bani, contează foarte mult”, a declarat Dominic Fritz la conferința de închidere a proiectului de reabilitare a bulevardului Cetății.
El a subliniat că efectele acestei modernizări sunt evidente.
”În perioada de funcționare de la terminarea lucrărilor, un număr de 6,5 milioane de pasageri au folosit liniile de tramvai care circulă pe acolo, adică oameni care nu mai folosesc mașina. Sunt oameni care merg la lucru, la școală”, a mai subliniat Fritz.
O altă constatatre a primarului este că s-a îmbunătățit semnificativ calitatea aerului. Mai precis, în zonă sunt instalați mai mulți senzori de tip URAD, iar de la finalizarea lucrărilor indicatorii măsurați de acești senzori au trecut pe verde.
Succesul proiectului a fost remarcat și de către Sorin Maxim, conducătorul Agenției de Dezvoltare Regională Vest. Totuși, el a insistat și a cerut primăriei să se ocupe de mentenanța corespunzătoare a proiectului. Este una dintre marile probleme din România, lipsa întreținerii a ceea ce se face în domeniul infrastructurii, deci și a proiectelor pe fonduri europene.
”Ma bucur de finalizarea acestui proiect, dar și pentru cele ce urmează. A fost prima plată efectuată pe Programul regional Vest, am arătat că acest sistem funcționează. Eu vad pe lângă infrastructura care aduce calitate vieții, poluarea, zgomotul au scăzut, au fost realizate rampele de acces la stațiile de tramvai, la nivel. Ce mi-aș dori eu să văd mai multă preocupare, este pe zona de întreținere. Lipsesc două capitole importante în activitatea din ultimii ani din România: cultură mentenanței și cultură colaborării”, a declarat Maxim.
Primăria Municipiul Timişoara, în calitate de beneficiar, şi Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest în calitate de Autoritate de Management, au anunțat, joi, finalizarea lucrărilor din cadrul proiectului Reabilitare linii de tramvai şi modernizarea tramei stradale în Municipiul Timişoara, Traseul 4 – Bulevardul Cetăţii”.
Valoarea totală a proiectului este de 110.805.689 lei, din care 66.631.207 lei reprezintă cofinanţarea Uniunii Europene, din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Regional Vest. Programul este gestionat de ADR Vest în calitate de Autoritate de Management.
În cadrul proiectului, au fost modernizate linia de tramvai şi partea carosabilă, pe o lungime totală de 3,5 km şi au fost amenajate piste de biciclete, pe ambele părţi ale bulevardului, pe o distanţă totală de 2,88 km, nouă staţii moderne pentru transportul public, cinci sisteme noi de bike-sharing și trei sisteme de management al traficului. Acestea implică şi patru tipuri de măsuri de accesibilizare pentru persoanele cu dizabilităţi: locuri speciale de parcare, marcaj tactil, rampe de acces şi sisteme acustice a instalaţiilor de semaforizare.
Obiectivele generale ale proiectului sunt: creşterea vitezei medii de circulaţie, reducerea cheltuielilor de exploatare, întreţinere şi reparaţii, îmbunătăţirea siguranţei în circulaţie, a confortului pentru călători şi a parametrilor de mediu afectaţi de transportul public, precum şi reducerea duratei şi a costului transportului de călători.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt reabilitarea liniei de tramvai, amenajarea de trotuare, piste pentru biciclete şi zone verzi, dar şi creşterea confortului şi siguranţei circulaţiei.
Comentarii prin facebook