Testul cu drugtestul

Editorial de Eugen Sasu

Editorial de Eugen Sasu

Niște înalți funcționari din guvern s-au gândit zilele trecute să schimbe legislația rutieră în sensul reglementării chestiunii ăsteia cu consumul de droguri la volan. Nu se știe care dintre înalții funcționari publici din guvern s-au apucat de așa ceva, cei care vor întărirea acțiunii statului în viața noastră de zi cu zi sau cei care se plictiseau pe la Palatul Victoria, dar gestul lor a supărat atât consumatorul de droguri, cât și zona civică militantă pentru apărarea drepturilor și libertăților cetățenești.

Ideea era în felul următor în noul cadru legal: dacă te oprește poliția și ochiul organului crede că ești „consumat”, atunci el te pune să sufli în fiola care detectează substanța ingerată. Numai că tu, cetățean informat și prevăzător, ai auzit că acele teste dau multe rateuri și este posibil să apari „consumat” fără să fi tras ceva în realitate. Asta te supune suspendării carnetului, poate și dosar penal pentru consum, dar și rușinii publice. În acest caz, nu vei fi de acord să sufli în drugtest. Noua legislație zice că până finalizarea analizelor din laboratoarele medicinei legale, pentru așa ceva vei rămâne fără carnet 72 de ore.

Cei care știu că mai bine lași necondamnat un vinovat, decât să condamni un nevinovat au sărit cu o petiție, cerând să se modifice modificarea: să nu ți se ridice permisul până la lămurirea cu analize sanguine, uitând și de alte zicale despre cât valorează o viață de om. Doar în acești termeni s-a purtat dezbaterea: ce facem cu nevinovatul? Da, așa este, ce facem cu el? A luat antiinflamatoare, a luat medicamente de hipertensiune, ce a luat altceva decât drogul pe nas? Dar mai bine nu mai pedepsim pe nimeni, părea să vină soluția, căci știm cu toții că aici s-ar fi ajuns dacă nu se aprindea lupta politică în guvern.

Câteva nopți n-am dormit la gândul că un nevinovat va fi pedepsit pe nedrept de polițistul cu testul, dar nu ne-am fi gândit o clipă ce face românul șmecher și drogat dacă i se dă ocazia să facă, acoperit de lege. El va refuza testul, va cere analiza la IML, dar după cele 72, 96 sau 168 de ore în care i se fac analizele în laboratoarele IML poate mai moare cineva în trafic. Oricum, statul instrumentează puțin sau aproape deloc infracțiuni legate de droguri. De la intrarea mărfii în țară și până la micul consum, parchetele nu prea produc dosare cu finalitate în condamnări pe acest lanț, unde mai pui că orice înăsprire a legislației vine contestată, timorată și castrată de reacția societății.

Statul a consumat atâția bani în sănătate cât am fi putut avea infrastructura pe care să ne bazăm niște legi normale, dar ne trezim acum că nu putem aplica legi din cauza lipsei… infrastructurii. Cu banii ăia puteai cumpăra atâtea laboratoare la IML cât să dai răspunsul în 48 ore, dacă asta e chestiunea ce supără în acest moment, timpul. Cumpără statul român prin casa de sănătate, spitale și alte instituții medicale cât nu pot monta tehnicienii. RMN-uri, computere tomografe, aparate performante pentru tot felul de imagistică, iar dacă le cauți prin beciurile spitalelor acolo le găsești, nedesfăcute. Ca să nu mai vorbim de concediile medicale date ca unul de odihnă când ai nevoie de câteva zile libere…

Până la urmă hotărârea asta de guvern cu suspendarea permisului pentru trei zile dacă refuzi testarea e mai mult decât nimic. Atât. Vocea societății ce s-a făcut auzită putea să se impună prin renunțarea cu totul la ordonanță, ca de atâtea ori în România. Trei zile cu carnetul suspendat, apoi alte nu se știe câte cu el revalidat până la terminarea analizelor de sânge nu lasă fenomenul nesupravegheat 100%, dar nici nu va diminua din el. Victime nevinovate nu sunt doar cei care suflă în drugtest după un nurofen și primesc un rezultat fals pozitiv, ci sunt și morții sau răniții de pe șosele pentru care ne facem că legiferăm, ne facem că aplicăm legi și pedepse, de regulă sub presiunea unor tragedii cum a fost cea cauzată de tânărul Pascu.

Suntem mulți care muncim câte puțin, milimetric și micronic la aranjarea mai normală a acestei societăți și suntem în faza în care trebuie să fim vigilenți în fața posibilelor abuzuri, dar nu bucurându-i prin asta pe șmecherii acestei țări. Avem destui care ne consideră pe noi ceilalți niște fraieri nedescurcăreți. Că ei se descurcă în viață și cu școală, și fără școală, și cu educație de acasă, și fără ea, și cu meritocrație, și cu impostură până la vârful statului. Ar fi cazul să-i mai întristăm puțin, chiar dacă ar fi să plătim noi ăștialalți un mic preț pentru asta.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

nea ion a spus: (iulie 15th, 2024 at 08:55 )

Total pe lângă subiect sunteți cu editorialul.asta. Nu ati făcut nicio minima documentare. Doar ca idee in România in 2023 au fost in jur de 4500 de accidente, 7 cauzate din cauza consumului de droguri și intr-un top al cauzelor accidentelor consumul de droguri e pe locul.28 pe primul.fiind viteza. Evident ca nu trebuia sa se întâmple niciun accident din această cauza, dar sa suspenzi mii de permise aiurea pt asta e de noaptea mintii
Dacă se vrea scaderea numaruluo de victime atunci tb radare fixe peste tot și abia atunci vom putea considera ca se vrea a face ceva, pana atunci se face și politia ca lucrează stand prin boscheți xu radarele când își aduc aminte. De alcool sa nu mai zic.

Daniel a spus: (iulie 15th, 2024 at 10:30 )

Dupa anumite incidente intens mediatizate s-a pus presiune pe politic care de fapt nu prea are ce face fara a deranja si persoanele cinstite, depistate fals pozitiv. Astfel s-a conceput o ordonanta care sa mute presiunea in cealalta directie. Pana la urma ar trebui introduse niste teste care sa evalueze pe loc daca conducatorul auto este capabil sa conduca sau nu, cum este cazul in US.
Problema majora cu aceasta modificare propusa este ca deschide larg calea spre abuzuri si oportuniutati ale organului de a solicita „sporuri”. Oprind persoane care se deplaseaza spre o destinatie de concediu acestia vor putea decide daca testeaza sau nu coducatorul auto cu aparatul respectiv. Dupa cum arata situatia cu aceste aparate, risca cineva sa isi iroseasca concediul si o sumedenie de neplaceri pentru o suma minora in comparatie?

Xxx a spus: (iulie 15th, 2024 at 13:12 )

Din păcate articolul legitimează (chiar dacă nu asta a fost intenția) mutarea responsabilității statului pe umerii cetățenilor. În ultimă instanță, de ce mai avem / plătim taxe ? Pentru vilele din Marbella ?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


Vessmary

Administratie vezi arhiva Administratie

Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal

Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind identificate modalitățile prin care ar putea fi finanțată legal o echipă de fotbal, de catre autorități, la Timișoara. Soluțiile au fost găsite după discuții purtate cu Răzvan Burleanu. “Întâlnirea de săptămâna trecută cu rectorul Universității Politehnica, Florin Drăgan, si cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal
L'architect du beaute

Politica vezi arhiva Politica

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

După victoria din Giuleşti, Lugojul vrea puncte şi în meciul cu CSM Constanţa

La foc automat. Ca în fiecare toamnă, prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj nu prea are timp să reespire. Pe mai multe fronturi, jucătoarele de la CSM ţin steagul Banatului sus. Miercuri, de la ora obişnuită, 18.30, trupa de pe malul Timişului are un meci interesant pe teren propriu, contra CSM Constanţa, în prima ligă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul După victoria din Giuleşti, Lugojul vrea puncte şi în meciul cu CSM Constanţa
dermaskin-orizontal

Social vezi arhiva Social

Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare și cercetare de la UVT, în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects Psihologie, în intervalul 401-500 la nivel mondial. Anunțul oficial despre includerea în premieră a domeniului Psihologie de la UVT în top Shanghai (ARWU) este un rezultat meritoriu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie
isho.ro
Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

Conducerile ADR Vest și ale CJ Timiș s-au întâlnit pentru a stabili colaborările viitoare

Palatul Administrativ din Timișoara a găzduit o întâlnire la care au participat liderii ADR Vest și al Consiliului Județean Timiș. Subiectul dezbătut a vizat noile oportunități de finanțare disponibile în perioada următoare. Au fost prezenți președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, și directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest, Sorin Maxim. Alături de conducerea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Conducerile ADR Vest și ale CJ Timiș s-au întâlnit pentru a stabili colaborările viitoare

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare și cercetare de la UVT, în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects Psihologie, în intervalul 401-500 la nivel mondial. Anunțul oficial despre includerea în premieră a domeniului Psihologie de la UVT în top Shanghai (ARWU) este un rezultat meritoriu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie
Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima ședință de plen de la instaurarea oficială a noului primar și a consilierilor locali, el a primit voturile necesare pentru a rămâne pe funcție. Plen cu ”piper”, marți seara, la Consiliul Local Timișoara. Cu ocazia întâlnirii, conducerea administrativă a primăriei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișoara are primul viceprimar votat, Ruben Lațcău
Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi o continuare a stilului de președinte-împărat pe modelul Klaus Iohannis din uiltimii zece ani. În urma dezbaterii de luni seara de la Digi24, senatorul Raoul Trifan a ajuns la câteva concluzii privindu-l pe candidatul Mircea Geoană. “Poți scoate omul din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Raoul Trifan despre Mircea Geoană: “Poți scoate omul din PSD, dar nu poți scoate PSD-ul din om”
G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată de Nordis, cu destinația Nisa, îi transporta pe liderii PSD Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu și Laura Vicol, împreună cu copiii lor, pentru a vedea Marele Premiu de Formula 1 de la Monaco. În același avion s-a aflat și Afred Simonis,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Liderii PSD Ciolacu, Grindeanu și Simonis au mințit. Au fost la Nisa cu avionul plătit de Nordis
Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind identificate modalitățile prin care ar putea fi finanțată legal o echipă de fotbal, de catre autorități, la Timișoara. Soluțiile au fost găsite după discuții purtate cu Răzvan Burleanu. “Întâlnirea de săptămâna trecută cu rectorul Universității Politehnica, Florin Drăgan, si cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal
Palatul Administrativ din Timișoara a găzduit o întâlnire la care au participat liderii ADR Vest și al Consiliului Județean Timiș. Subiectul dezbătut a vizat noile oportunități de finanțare disponibile în perioada următoare. Au fost prezenți președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, și directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest, Sorin Maxim. Alături de conducerea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Conducerile ADR Vest și ale CJ Timiș s-au întâlnit pentru a stabili colaborările viitoare
Jumătate dintre utilajele care vor lucra la forarea tunelurilor care vor fi realizate pe porțiunea lipsă din autostrada Lugoj – Deva, între Margina și Holdea, au ajuns deja pe șantier. Cel mai important, în luna decembrie ar urma să înceapă forarea efectivă. Informațiile au fost furnizate de Irinel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul În decembrie începe primul foraj la tunelurile de la Margina – Holdea și se va lucra pe opt fronturi în paralel/FOTO
În urma unei investiții a Administrației Bazinale de Apă Banat (ABA Banat), la Oravița au fost finalizate lucrările de reabilitare a barajul Oravița Mică (județ Caraș-Severin) și cele de amenajare a albiei râului Oravița în intravilanul localității amintite. Încă din anii 80, barajul Oravița Mică, realizat în secolul al XVIII-lea, datorită duratei mari de funcționare,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ABA Banat a reabilitat integral barajul și albia râului de la Oravița
Lansat în 2013 în România, VESSMARY este un concept dedicat evidențierii feminității în toate formele sale, rezultat din pasiunea și dorința unor designeri cu experiență. Aceștia și-au propus să creeze ținute care să celebreze frumusețea și delicatețea femeii moderne, fie ea visătoare și romantică sau puternică și realistă. Produsele VESSMARY sunt concepute pentru a răspunde...
Citeşte tot articolul Citeste articolul <b>VESSMARY: De 11 ani, redefinind eleganța feminină în România</b>
Top