Canalul Dunăre – Marea Neagră a început la… Timișoara! Povestea mai puțin cunoscută a lui Aurel Bărglăzan

Anul Alumni, când Universitatea Politehnica Timișoara sărbătorește 100 de ani de la absolvirea primei promoții de ingineri, reprezintă un bun prilej de a ne aminti de unii dintre mai străluciți absolvenți ai Școlii Politehnice timișorene, o parte din ei ajunși ulterior profesori de calibru în instituția care i-a format, adevărați creatori de școală în domeniul lor de activitate.

Unul dintre aceștia este Aurel Bărglăzan, absolvent al Politehnicii, promoția 1928, profesor universitar, membru corespondent al Academiei Române, considerat ca fiind întemeietorul școlii românești de mașini hidraulice. Lucrarea sa de licență, realizată în colaborare cu colegul său Octavian Smighelschi, a avut ca subiect „Studiul unui canal navigabil Cernavodă – Constanța”, exact pe locul pe care avea să se construiască, ulterior, celebrul canal Dunăre – Marea Neagră și, un fapt mai puțin cunoscut, subliniază necesitatea unei amenajări hidrotehnice în zona Porților de Fier, atât pentru îmbunătățirea navigației pe Dunăre, cât și pentru producția de energie electrică.

Aurel Bărglăzan, s-a născut în 27 martie 1905 în comuna Porumbacu de Sus din județul Sibiu, în familia preotului Nicolae Bărglăzan. A urmat școala primară în comuna natală, apoi gimnaziul și liceul la Blaj și la Brașov, fiind în final absolvent al Liceului „Gheorghe Lazăr” din Sibiu. În anul 1923 și-a început studiile la Școala Politehnică din Timișoara, pe care a absolvit-o în 1928.

Lucrarea de diplomă, elaborată în 1928, avea titlul „Studiul unui canal navigabil Dunăre-Marea Neagră”, vastitatea temei şi modul ştiinţific de abordare recomandându-l pentru cariera universitară. Ideea de a construi un canal care să scurteze drumul de la Dunăre la Marea Neagră a apărut din secolul XIX. Încă de la realipirea Dobrogei la România, în 1878, a început să fie vehiculată posibilitatea de a realiza un al patrulea braț al Dunării, de data aceasta artificial, care să scurteze drumul către Marea Neagră. Condițiile tehnice ale epocii făceau ca o astfel de realizare să fie extrem de dificilă și costisitoare, așa încât regele Carol I, realist, a refuzat să se implice în acest proiect.

Ideea însă nu a fost abandonată, în 1928 viitorul profesor și inginer Aurel Bărglăzan, împreună cu Octavian Smigelschi, studenți ai Universității Politehnica Timișoara, aveau să realizeze un studiu care a definit practic actualul traseu al canalului. A fost lucrarea de diplomă a celor doi absolvenți. La doar 24 de ani, cei doi tineri ingineri au propus un traseu al canalului, studiul lor, de peste 130 de pagini, fiind cea mai importantă și detaliată lucrare din anii interbelici despre acest subiect care stârnise atât de mult interes.

Ei au demonstrat, prin riguroase calcule inginerești, posibilitățile de realizare a canalului și avantajele economice ale acestuia. Cei doi autori au susținut, de asemenea, că în afara câtorva mașini-unelte, lucrările pot fi executate în totalitate cu tehnicieni români, cu mână de lucru românească și cu material românesc. Ei au ales această temă argumentând că respectivele lucrări ar asigura o perfectă navigabilitate pe Dunăre și problema ieșirii la Marea Neagră.

„Tendința tuturor statelor mari și în special a celor riverane în toate timpurile de a pune stăpânire sau o quasi-stăpânire pe gurile Dunării ne-a condus în mod fatal la crearea diferitelor comisiuni internaționale, cari au fost și sunt într’o anumită măsură jenante pentru comerțul nostru. Toate aceste dificultăți vor fi înlăturate prin crearea unei noi ieșiri la Marea Neagră, impusă în special de condițiile tecnice tot mai rele de navigabilitate pe gurile actuale, a căror menținere ar necesita sume tot mai mari și, în același timp, nu ar duce la rezolvirea în mod favorabil pentru noi a complexului de probleme politico-economice”, se menționează în introducerea lucrării celor doi proaspeți absolvenți.

Demn de remarcat este faptul că lucrarea, pe lângă soluțiile tehnice pe care le propune pentru realizarea canalului, vine și cu calcule de rentabilitate economică, precizându-se faptul că, deși costul inițial este mare (400 de milioane de lei aur sau 14 miliarde de lei hârtie), care l-ar face să fie pus alături de construcțiile hidrotehnice cele mai mari din lume, în timp ar putea aduce beneficii importante, mai ales că proiectul avea în vedere și amenajarea, pe canalul Dunăre – Marea Neagră, a unei centrale hidroelectrice care să alimenteze toate cele patru județe existente atunci în Dobrogea, luând în calcul și o dezvoltare industrială accelerată a întregii zone.

Autorii studiului, Aurel Bărglăzan și Octavian Smighelschi, atrag însă atenția că o lucrare de acest gen nu se va putea executa decât în cadrul unui program complet al îmbunătățirii navigației pe Dunăre pe un parcurs mai lung, în special la Porțile de Fier, unde se impune o amenajare hidrotehnică, atât pentru îmbunătățirea navigației pe Dunăre, cât și pentru producția de energie electrică, potențialul zonei fiind uriaș.

Proiectul de construire a canalului avea însă să fie început abia în 1949, din ordinul lui Stalin, după model sovietic, și timp de patru ani a fost un adevărat lagăr de exterminare pentru mii de deținuți politici. Lucrările au fost redeschise în 1975, canalul fiind inaugurat nouă ani mai târziu. Unul din traseele sale, cel care avea ieșire la Capul Midia, era cel propus în lucrarea celor doi absolvenți ai Politehnicii timișorene.

Imediat după susținerea diplomei de licență, Aurel Bărglăzan a rămas asistent la catedra de Electrotehnică și la cea de Mașini Hidraulice din cadrul Politehnicii timișorene, fiind și profesor de hidrotehnică la Școala Superioară de Tehnicieni Hidro. După susținerea, în 1940, a tezei de doctorat cu tema „Transformatorul hidraulic. Studiu teoretic și experimental”, prima teză de doctorat în domeniul hidraulic din România, i s-a decernat titlul de doctor inginer, al doilea acordat de Politehnica timișoreană (primul fiind Ștefan Nădășan), iar pentru tema tratată în teza sa i s-a conferit, datorită originalității ei, brevet de inventator.

În anul următor, la doar 36 de ani, a dobândit titlul de profesor universitar, între 1941 și 1943 a fost profesor de centrale hidraulice la Facultatea de Construcții și profesor de rețele, instalații și mașini hidropneumatice la Facultatea de Mecanică, iar în 1947 a devenit șeful catedrei de mașini hidraulice, funcție pe care a ocupat-o până la sfârșitul vieții. Ca urmare a deosebitelor performanțe profesionale, a fost numit decan al facultăților de Electromecanică și apoi de Mecanică din cadrul Politehnicii.

În întreaga sa carieră didactică, Aurel Bărglăzan a reușit să creeze la Politehnica timișoreană o adevărată școală în domeniul hidraulic. Încă din primii ani de activitate a făcut mai multe vizite de documentare la uzine și laboratoare ale unor universități tehnice din mari orașe europene, iar din 1931 a preluat laboratorul de mașini hidraulice înființat în urmă cu trei ani de profesorul Pompiliu Nicolau. Aici au fost încercate rotoare pentru mașini hidraulice executate la Atelierele CFR Timișoara, iar pe baza rezultatelor obținute au fost proiectate pompe și turbine hidraulice realizate la Uzinele Reșița. Aurel Bărglăzan este considerat întemeietorul școlii românești de mașini hidraulice și deschizător de drumuri pentru producerea echipamentelor necesare hidrocentralelor românești, după cel de-al doilea război mondial.

Din 1935, Aurel Bărglăzan a început efectuarea unor studii asupra cavitației, creând cu timpul, împreună cu colaboratorii săi, o adevărată școală în domeniu și apoi o bază de cercetare la filiala timișoreană a Academiei Române. Încă din timpul vieții sale, în „Buletinul științific” al Politehnicii, au fost publicate lucrări importante despre rezultatele cercetărilor. Pe lângă activitatea didactică, s-a remarcat și printr-o prodigioasă activitate științifică. Este autorul a peste o sută de cursuri, tratate și lucrări științifice despre mașini hidraulice, turbine și pompe rotitoare, fenomenul de cavitație și rețelele de profile aerohidrodinamice, a contribuit la realizarea a numeroase obiective industriale din întreaga țară.
În 1939 a proiectat o pompă pentru furnale denumită „pompa Bărglăzan”.
Ulterior, a proiectat, împreună cu colaboratorii săi, turbinele Pelton (P=3000 kw) şi Francis (P=1100 kw) de la Văliug Crăinicel (1949–1951), turbinele Kaplan de la Târgu Mureș (1952)

Pentru activitatea sa științifică și rezultatele muncii sale a fost recompensat cu Premiul de Stat clasa a II-a (1953) și Ordinul Muncii clasa a III-a (1954) și clasa a II-a (1959). În iulie 1955 a devenit membru corespondent al Academiei Române, în 1959 a primit premiul I al Ministrului Învățământului și Culturii pentru lucrările publicate și a fost distins cu Medalia pentru Pace.

S-a stins din viață în octombrie 1960, la doar 55 de ani, la Timișoara, orașul în care și-a petrecut cea mai mare parte a vieții. Un bust al inginerului și profesorului Aurel Bărglăzan se află în fața Facultății de Mecanică din Timișoara, iar laboratorul de mașini hidraulice și o stradă din oraș îi poartă numele.

Etichete ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

liviu a spus: (august 31st, 2024 at 08:19 )

Cand este vorba de laude, PELTON, FRANCISC,KAPLAN au fost niste incepatori in turbine. in comparatie cu marele Barglazan. Despre Octavian Smighelschi nu stim nimic doar l-ai pomenit de trei ori. Aurel nu a avut ezitari,nici scapari,nici defecte , numai si numai calitati.A luat premii in vremea lui Dej care a bagat spaima in burghezi si mai ales in profesorii nemti, unguri ,sarbi si jidani de la politehnica, care au facut studii adevarate la Viena si Budapesta.
Acestia trebuiau inlocuiti cu Barglazanii scoliti la poli Timisoara Asa a inceput decaderea scolii .Anton , Desabata ,Cartis, Robu si altii au dus-o la nivel de scoala profesionala.

Corectu din BOCSIG a spus: (septembrie 1st, 2024 at 07:06 )

. Din fericire, dl Liviu, l_a uitat pe unul Chirila și este ff bine..!!!
… Este extrem de mult adevăr în scriere, DIN PACATE

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


Vessmary

Administratie vezi arhiva Administratie

L'architect du beaute

Politica vezi arhiva Politica

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Dumbrăvița găzduiește Cupa României pentru tineret și seniori la tenis de masă

Iubitorii tenisului de masă din Dumbrăvița vor avea parte de un adevărat regal în această săptămână. Sala Polivalentă găzduiește Cupa României, la categoriile tineret și seniori, iar clubul bănățean va fi reprezentat, acasă, de cinci sportivi. Marți, 12 noiembrie, va avea loc întrecerea la categoria tineret. Grupele preliminare se vor desfășura în reuniunea de dimineață,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dumbrăvița găzduiește Cupa României pentru tineret și seniori la tenis de masă
dermaskin-orizontal

Social vezi arhiva Social

UVT a fost inclusă în topul ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a fost inclusă în ediția 2024 a prestigiosului clasament internațional realizat de Universitatea Jiao Tong din Shanghai, China. În acest clasament, UVT se evidențiază prin două domenii de predare și cercetare. Astfel, UVT se remarcă în domeniile economie (locul III la nivel național) și psihologie (locul II la nivel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul UVT a fost inclusă în topul ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects
isho.ro
Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

Evoluție spectaculoasă a dezvoltării Regiunii Vest. Intrarea în Uniunea Europeană a fost decisivă

Regiunea Vest a avut în ultimii ani una dintre cele mai bune evoluții din economia României. Salariile au crescut spectaculos, produsul intern brut la fel, problema cea mai mare este declinul demografic. Intrarea României în Uniunea Europeană a contribuit decisiv la succesul economic și dezvoltarea țării. Iar Regiunea Vest a beneficiat cel mai mult, alte...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Evoluție spectaculoasă a dezvoltării Regiunii Vest. Intrarea în Uniunea Europeană a fost decisivă

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Ionuț Moșteanu, liderul deputaților USR, solicită PNL și candidatului PNL Nicolae Ciucă să înceteze de urgență să promoveze clipuri false împotriva Elenei Lasconi. Recent, mai mulți reprezentanți PNL, printre care și Tănase Stamule, au distribuit un clip falsificat cu scopul de a o denigra pe Elena Lasconi. Clipul, creat prin scoaterea din context a unor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul USR denunță campania murdară a PNL împotriva Elenei Lasconi: „Campania de fake news trebuie să înceteze!”
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a fost inclusă în ediția 2024 a prestigiosului clasament internațional realizat de Universitatea Jiao Tong din Shanghai, China. În acest clasament, UVT se evidențiază prin două domenii de predare și cercetare. Astfel, UVT se remarcă în domeniile economie (locul III la nivel național) și psihologie (locul II la nivel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul UVT a fost inclusă în topul ShanghaiRanking’s Global Ranking of Academic Subjects
Simona Neumann, fosta directoare a Asociaţiei Timişoara – Capitală Culturală Europeană, va intra în echipa lui Alfred Simonis de la Consiliul Judeţean. Ea va fi primi o poziţie de consilier personal al preşedintelui CJ Timiş sau o funcţie de director în cadrul instituţiei, au declarat surse politice pentru deBanat. Potrivit surselor, Alfred Simonis i-a făcut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Simona Neumann va fi cooptată în echipa lui Alfred Simonis de la Consiliul Judeţean
După faptă, iaca răsplata! La data de 8 noiembrie, polițiștii Orașului Sânnicolau Mare au reținut un tânăr, de 22 de ani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de contrabandă cu țigarete, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fără permis de conducere, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat și conducerea pe drumurile publice a unui...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Contrabandist, record la legi încălcate, arestat preventiv
Municipalitatea timișoreană a descoperit un teren despre care spune că face parte din domeniul public și era folosit ilegal de persoane private. Situat în zona Dâmbovița, acesta a avut parte, luni, de o nouă operațiune de demolare în forță. În cauză ar fi un teren de sute de metri pătrați din zona Dâmbovița, ocupat ilegal,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Municipalitatea timișoreană a lansat o nouă acțiune de demolare, acum în zona Dâmbovița /FOTO
Preşedintele PNL Timişoara, deputatul Marilen Pirtea, a anunţat că liberalii au demarat procedurile pentru înfiinţarea unei comisii parlamentare privind investigarea “tunului imobiliar Nordis-PSD”. PNL are nevoie de 117 voturi în parlament pentru înfiinţarea comisiei.   Dacă în Timiş guvernează împreună, la nivel naţional PSD şi PNL sunt într-un continuu război sau cel puţin mimează foarte...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Aliaţi în Timiş, adversari la Bucureşti. Marilen Pirtea anunţă demararea procedurii pentru înfiinţarea Comisiei Nordis
Fostul primar al Timişoarei, Nicolae Robu, reclamă faptul că a fost furată pagina de Facebook „Like Timişoara”, principalul său organ de propagandă din ultimii ani. El spune că nu acuză pe nimeni, dar arată hotărât cu degetul spre Dominic Fritz. Cazul a ajuns la DIICOT.  Consilier personal al preşedintelui CJ Timiş, Alfred Simonis, şi doctor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Nicolae Robu a fost prădat! Nu acuză pe nimeni, dar arată cu degetul spre Dominic Fritz
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) continuă Extinderea sediului Facultății de Arte si Design și a Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara prin Programul Regional Vest 2021-2027. Proiectul a demarat în ianuarie 2018, fiind finanțat în Etapa I prin Regio – Programul Operaţional Regional 2014-2020.  Începând cu anul 2024, Universitatea de Vest din Timișoara...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sediul Facultății de Arte si Design și al Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara va fi extins prin Programul Regional Vest 2021-2027
Azi, 11 noiembrie 2024, se împlinesc 104 ani de la înființarea Universității Politehnica Timișoara. Dacă anul trecut s-au aniversat 100 de ani de la crearea Campusului Universitar Timișoara, anul acesta au fost sărbătoriți cei cărora le-a fost destinat acest campus, studenți și ulterior absolvenți ai Politehnicii timișorene. Este într-un fel, finalul unui ciclu. Dacă în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea Politehnica Timișoara, la ceas aniversar pe 11 noiembrie
Top