Canalul Dunăre – Marea Neagră a început la… Timișoara! Povestea mai puțin cunoscută a lui Aurel Bărglăzan

Anul Alumni, când Universitatea Politehnica Timișoara sărbătorește 100 de ani de la absolvirea primei promoții de ingineri, reprezintă un bun prilej de a ne aminti de unii dintre mai străluciți absolvenți ai Școlii Politehnice timișorene, o parte din ei ajunși ulterior profesori de calibru în instituția care i-a format, adevărați creatori de școală în domeniul lor de activitate.

Unul dintre aceștia este Aurel Bărglăzan, absolvent al Politehnicii, promoția 1928, profesor universitar, membru corespondent al Academiei Române, considerat ca fiind întemeietorul școlii românești de mașini hidraulice. Lucrarea sa de licență, realizată în colaborare cu colegul său Octavian Smighelschi, a avut ca subiect „Studiul unui canal navigabil Cernavodă – Constanța”, exact pe locul pe care avea să se construiască, ulterior, celebrul canal Dunăre – Marea Neagră și, un fapt mai puțin cunoscut, subliniază necesitatea unei amenajări hidrotehnice în zona Porților de Fier, atât pentru îmbunătățirea navigației pe Dunăre, cât și pentru producția de energie electrică.

Aurel Bărglăzan, s-a născut în 27 martie 1905 în comuna Porumbacu de Sus din județul Sibiu, în familia preotului Nicolae Bărglăzan. A urmat școala primară în comuna natală, apoi gimnaziul și liceul la Blaj și la Brașov, fiind în final absolvent al Liceului „Gheorghe Lazăr” din Sibiu. În anul 1923 și-a început studiile la Școala Politehnică din Timișoara, pe care a absolvit-o în 1928.

Lucrarea de diplomă, elaborată în 1928, avea titlul „Studiul unui canal navigabil Dunăre-Marea Neagră”, vastitatea temei şi modul ştiinţific de abordare recomandându-l pentru cariera universitară. Ideea de a construi un canal care să scurteze drumul de la Dunăre la Marea Neagră a apărut din secolul XIX. Încă de la realipirea Dobrogei la România, în 1878, a început să fie vehiculată posibilitatea de a realiza un al patrulea braț al Dunării, de data aceasta artificial, care să scurteze drumul către Marea Neagră. Condițiile tehnice ale epocii făceau ca o astfel de realizare să fie extrem de dificilă și costisitoare, așa încât regele Carol I, realist, a refuzat să se implice în acest proiect.

Ideea însă nu a fost abandonată, în 1928 viitorul profesor și inginer Aurel Bărglăzan, împreună cu Octavian Smigelschi, studenți ai Universității Politehnica Timișoara, aveau să realizeze un studiu care a definit practic actualul traseu al canalului. A fost lucrarea de diplomă a celor doi absolvenți. La doar 24 de ani, cei doi tineri ingineri au propus un traseu al canalului, studiul lor, de peste 130 de pagini, fiind cea mai importantă și detaliată lucrare din anii interbelici despre acest subiect care stârnise atât de mult interes.

Ei au demonstrat, prin riguroase calcule inginerești, posibilitățile de realizare a canalului și avantajele economice ale acestuia. Cei doi autori au susținut, de asemenea, că în afara câtorva mașini-unelte, lucrările pot fi executate în totalitate cu tehnicieni români, cu mână de lucru românească și cu material românesc. Ei au ales această temă argumentând că respectivele lucrări ar asigura o perfectă navigabilitate pe Dunăre și problema ieșirii la Marea Neagră.

„Tendința tuturor statelor mari și în special a celor riverane în toate timpurile de a pune stăpânire sau o quasi-stăpânire pe gurile Dunării ne-a condus în mod fatal la crearea diferitelor comisiuni internaționale, cari au fost și sunt într’o anumită măsură jenante pentru comerțul nostru. Toate aceste dificultăți vor fi înlăturate prin crearea unei noi ieșiri la Marea Neagră, impusă în special de condițiile tecnice tot mai rele de navigabilitate pe gurile actuale, a căror menținere ar necesita sume tot mai mari și, în același timp, nu ar duce la rezolvirea în mod favorabil pentru noi a complexului de probleme politico-economice”, se menționează în introducerea lucrării celor doi proaspeți absolvenți.

Demn de remarcat este faptul că lucrarea, pe lângă soluțiile tehnice pe care le propune pentru realizarea canalului, vine și cu calcule de rentabilitate economică, precizându-se faptul că, deși costul inițial este mare (400 de milioane de lei aur sau 14 miliarde de lei hârtie), care l-ar face să fie pus alături de construcțiile hidrotehnice cele mai mari din lume, în timp ar putea aduce beneficii importante, mai ales că proiectul avea în vedere și amenajarea, pe canalul Dunăre – Marea Neagră, a unei centrale hidroelectrice care să alimenteze toate cele patru județe existente atunci în Dobrogea, luând în calcul și o dezvoltare industrială accelerată a întregii zone.

Autorii studiului, Aurel Bărglăzan și Octavian Smighelschi, atrag însă atenția că o lucrare de acest gen nu se va putea executa decât în cadrul unui program complet al îmbunătățirii navigației pe Dunăre pe un parcurs mai lung, în special la Porțile de Fier, unde se impune o amenajare hidrotehnică, atât pentru îmbunătățirea navigației pe Dunăre, cât și pentru producția de energie electrică, potențialul zonei fiind uriaș.

Proiectul de construire a canalului avea însă să fie început abia în 1949, din ordinul lui Stalin, după model sovietic, și timp de patru ani a fost un adevărat lagăr de exterminare pentru mii de deținuți politici. Lucrările au fost redeschise în 1975, canalul fiind inaugurat nouă ani mai târziu. Unul din traseele sale, cel care avea ieșire la Capul Midia, era cel propus în lucrarea celor doi absolvenți ai Politehnicii timișorene.

Imediat după susținerea diplomei de licență, Aurel Bărglăzan a rămas asistent la catedra de Electrotehnică și la cea de Mașini Hidraulice din cadrul Politehnicii timișorene, fiind și profesor de hidrotehnică la Școala Superioară de Tehnicieni Hidro. După susținerea, în 1940, a tezei de doctorat cu tema „Transformatorul hidraulic. Studiu teoretic și experimental”, prima teză de doctorat în domeniul hidraulic din România, i s-a decernat titlul de doctor inginer, al doilea acordat de Politehnica timișoreană (primul fiind Ștefan Nădășan), iar pentru tema tratată în teza sa i s-a conferit, datorită originalității ei, brevet de inventator.

În anul următor, la doar 36 de ani, a dobândit titlul de profesor universitar, între 1941 și 1943 a fost profesor de centrale hidraulice la Facultatea de Construcții și profesor de rețele, instalații și mașini hidropneumatice la Facultatea de Mecanică, iar în 1947 a devenit șeful catedrei de mașini hidraulice, funcție pe care a ocupat-o până la sfârșitul vieții. Ca urmare a deosebitelor performanțe profesionale, a fost numit decan al facultăților de Electromecanică și apoi de Mecanică din cadrul Politehnicii.

În întreaga sa carieră didactică, Aurel Bărglăzan a reușit să creeze la Politehnica timișoreană o adevărată școală în domeniul hidraulic. Încă din primii ani de activitate a făcut mai multe vizite de documentare la uzine și laboratoare ale unor universități tehnice din mari orașe europene, iar din 1931 a preluat laboratorul de mașini hidraulice înființat în urmă cu trei ani de profesorul Pompiliu Nicolau. Aici au fost încercate rotoare pentru mașini hidraulice executate la Atelierele CFR Timișoara, iar pe baza rezultatelor obținute au fost proiectate pompe și turbine hidraulice realizate la Uzinele Reșița. Aurel Bărglăzan este considerat întemeietorul școlii românești de mașini hidraulice și deschizător de drumuri pentru producerea echipamentelor necesare hidrocentralelor românești, după cel de-al doilea război mondial.

Din 1935, Aurel Bărglăzan a început efectuarea unor studii asupra cavitației, creând cu timpul, împreună cu colaboratorii săi, o adevărată școală în domeniu și apoi o bază de cercetare la filiala timișoreană a Academiei Române. Încă din timpul vieții sale, în „Buletinul științific” al Politehnicii, au fost publicate lucrări importante despre rezultatele cercetărilor. Pe lângă activitatea didactică, s-a remarcat și printr-o prodigioasă activitate științifică. Este autorul a peste o sută de cursuri, tratate și lucrări științifice despre mașini hidraulice, turbine și pompe rotitoare, fenomenul de cavitație și rețelele de profile aerohidrodinamice, a contribuit la realizarea a numeroase obiective industriale din întreaga țară.
În 1939 a proiectat o pompă pentru furnale denumită „pompa Bărglăzan”.
Ulterior, a proiectat, împreună cu colaboratorii săi, turbinele Pelton (P=3000 kw) şi Francis (P=1100 kw) de la Văliug Crăinicel (1949–1951), turbinele Kaplan de la Târgu Mureș (1952)

Pentru activitatea sa științifică și rezultatele muncii sale a fost recompensat cu Premiul de Stat clasa a II-a (1953) și Ordinul Muncii clasa a III-a (1954) și clasa a II-a (1959). În iulie 1955 a devenit membru corespondent al Academiei Române, în 1959 a primit premiul I al Ministrului Învățământului și Culturii pentru lucrările publicate și a fost distins cu Medalia pentru Pace.

S-a stins din viață în octombrie 1960, la doar 55 de ani, la Timișoara, orașul în care și-a petrecut cea mai mare parte a vieții. Un bust al inginerului și profesorului Aurel Bărglăzan se află în fața Facultății de Mecanică din Timișoara, iar laboratorul de mașini hidraulice și o stradă din oraș îi poartă numele.

Etichete ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

liviu a spus: (august 31st, 2024 at 08:19 )

Cand este vorba de laude, PELTON, FRANCISC,KAPLAN au fost niste incepatori in turbine. in comparatie cu marele Barglazan. Despre Octavian Smighelschi nu stim nimic doar l-ai pomenit de trei ori. Aurel nu a avut ezitari,nici scapari,nici defecte , numai si numai calitati.A luat premii in vremea lui Dej care a bagat spaima in burghezi si mai ales in profesorii nemti, unguri ,sarbi si jidani de la politehnica, care au facut studii adevarate la Viena si Budapesta.
Acestia trebuiau inlocuiti cu Barglazanii scoliti la poli Timisoara Asa a inceput decaderea scolii .Anton , Desabata ,Cartis, Robu si altii au dus-o la nivel de scoala profesionala.

Corectu din BOCSIG a spus: (septembrie 1st, 2024 at 07:06 )

. Din fericire, dl Liviu, l_a uitat pe unul Chirila și este ff bine..!!!
… Este extrem de mult adevăr în scriere, DIN PACATE

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

iuliustown-primark

Politica vezi arhiva Politica

PNL Timiș și-a stabilit candidații pentru alegerile parlamentare. Pirtea și Blaga deschid listele, Bușoi, trimis pe trei

Ziua de miercuri a adus definitivarea listelor de candidați cu care PNL Timiș se va prezenta în toamnă la alegerile pentru Parlamentului României. Nu fără surprize, dar cu candidații așteptați pe primele poziții. Așadar, Vasile Blaga, interimarul pus în fruntea filialei județene PNL Timiș, după demisia lui Alin Nica, care a reprezentat PNL până în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul PNL Timiș și-a stabilit candidații pentru alegerile parlamentare. Pirtea și Blaga deschid listele, Bușoi, trimis pe trei
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

SCM Poli întâlneşte Bacăul la matineu în Sala UVT

SCM Politehnica Timișoara întâlnește CSM Bacău, sâmbătă, la ora 11.00, la sala UVT. Partida contează pentru etapa a III-a din Liga Națională de handbal. Cele două formații au oferit meciuri echilibrate în ultimii ani. Trei din cele mai recente cinci meciuri SCM Poli – CSM Bacău s-au încheiat la egalitate: 25 noiembrie 2022, Timișoara –...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM Poli întâlneşte Bacăul la matineu în Sala UVT
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal

Economic vezi arhiva Economic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Procesul de stabilire a proiectelor propuse de cetățeni pentru a beneficia de bani de la buget, ediția din acest an, se apropie de final. Timișorenii mai au la dispoziție 10 zile pentru a alege prin vot proiecte propuse de alți timișoreni și care vor fi implementate de Primăria Municipiului Timișoara. Primăria Timișoara ne transmite că...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se apropie termenul final pentru votul acordat de cetățeni în cadrul Bugetului Participativ
La data de 13 septembrie, în jurul orei 13:17, polițiștii au fost sesizați cu privire la faptul că în localitatea Giroc, o femeie ar fi fost surprinsă și accidentată de un tren, care se deplasa pe ruta Buziaș-Timișoara Nord. Polițiștii s-au deplasat de urgență la fața locului, stabilind faptul că cele sesizate se confirmă, fiind...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Vineri, 13, ultima zi pentru o femeie de 64 de ani, care a trecut calea ferată fără să se asigure
Odată cu deschiderea MINA Pop-up Timișoara în Iulius Town, pe 3 octombrie 2024, va avea loc în premieră și spectacolul de dans imersiv [IN BETWEEN]. O reprezentație fascinantă vizual și o experiență multimedia colectivă, spectacolul combină dansul contemporan, acrobațiile și noile media într-un basm hi-tech. MINA Pop Up va avea loc la Timișoara între 3...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Premieră la MINA Pop-Up Timișoara, pe 3 octombrie: spectacol imersiv de dans IN BETWEEN, cu dansatori și acrobați
SCM Politehnica Timișoara întâlnește CSM Bacău, sâmbătă, la ora 11.00, la sala UVT. Partida contează pentru etapa a III-a din Liga Națională de handbal. Cele două formații au oferit meciuri echilibrate în ultimii ani. Trei din cele mai recente cinci meciuri SCM Poli – CSM Bacău s-au încheiat la egalitate: 25 noiembrie 2022, Timișoara –...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM Poli întâlneşte Bacăul la matineu în Sala UVT
Expoziţie de neratat! Începând cu data de 19 septembrie, de la ora 18.00, publicul timișorean este invitat la vernisajul expoziției de pictură Aripi, eveniment găzduit de Galeria Pod a Centrului de Cultură și Artă Timiș, care îi aduce în atenția iubitorilor de arte plastice pe trei dintre cei mai inovatori artiști contemporani: Ammar Alnahhas, Gafar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Galeria POD a Centrului de Cultură și Artă Timiș găzduiește expoziția de pictură „Aripi”/FOTO
Datele oficiale prezentate de Direcția Regională de Statistică Timiș arată că salariul mediu net a crescut în județ ajungând la valoarea de 5840 de lei, în creștere față de luna precedentă. Totuși, nu este cea mai mare valoare înregistrată în acest an.                           ...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Crește salariul mediu net din Timiș
A fost făcut un nou pas mare pentru realizarea proiectului noului stadion al Timișoarei, care va fi ridicat cu bani de la bugetul național, în locul actualei arene Dan Păltinișanu. Consiliul Județean Timiș a lansat pe SEAP licitația în vederea desemnării firmei care se va ocupa de demolarea actualului stadion. Demersul este posibil în urma...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Administrația județeană a lansat licitația pentru demolarea actualului stadion Dan Păltinișanu
În 28 septembrie, Universitatea Politehnica Timișoara deschide peste 60 de laboratoare, expoziții, instalații de artă și ateliere, toate în cadrul evenimentului ”Noaptea Campusului Deschis.” Arta, știința & cercetarea, interacțiunea & conectarea își dau întâlnire la Noaptea Campusului Deschis – Universitatea Politehnica Timișoara, începând cu ora 18:00, printr-o serie de laboratoare, expoziții, instalații de artă și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Noapte memorabilă la UPT: Campusul îşi deschide porţile pe 28 septembrie, pentru un proiect unic. Intrarea este liberă
Top