Poate v-ați întrebat zilele trecute ce s-a întâmplat cu atâta hărnicie pe capul poliției rutiere din România. La intrările în Timișoara cel puțin dinspre Arad am văzut echipaje cu aparat radar de tip pistol montat pe trepied, iar asta nu poate fi indiferent conducătorului auto. Există tremurul ăla când treci prin fața „pistolului” fără să fi fost avertizat cu flash de alți participanți la trafic. Oare ai mers cu cât trebuie? Cât mai e viteza legală între Selgros și Mahle? A rămas la 50 sau s-a revenit la 70 km/h? Apoi te calmezi și te plasezi combativ în una dintre tabere.
Te bucuri să vezi că autoritatea statului verifică respectarea legii de poporul conducător auto sau te enervează treaba asta? Îți vin în minte scenele alea în care descreierați conduc atât de periculos încât pot provoca nenorociri pe șosele, iar tocmai atunci nu vezi picior de polițist în zonă, sau te gândești furios că statul ăsta nu mai știe din ce să facă bani, astfel că a trimis poliția la „pescuit” de amenzi? Te indignează că egalitatea asta în fața legii e doar o poezie dintr-o carte depășită numită Constituție sau că în calitate de descurcăreț în viață te încurcă poliția tocmai când te grăbești mai tare?
A fost vorba de acțiunea Roadpol-Speed a polițiilor din Europa, ocazie cu care și cea română a instalat mai multe dispozitive radar performante, suntem informați de presă, pe mai multe artere din țară pentru a preveni și sancționa depășirea vitezei legale. Foarte bine, mi-am zis. Să fie primit! Doar că o știre atât de bună nu se poate să nu fâsâie la final: „Între 5 august și 11 august, în cadrul Programului Operațiunilor Europene 2024 al Organizației Polițiilor Rutiere din Europa (ROADPOL), s-a desfășurat acțiunea „Speed”, destinată verificării respectării vitezei legale și prevenirii accidentelor cauzate de viteza excesivă”.
Ce este bun durează puțin. Din 12 august putem reveni la obiceiurile cu viteze foarte mari, depășiri periculoase, căci programul „Speed” s-a terminat. Noi ca noi, dar polițiștii ăia chinuiți cu mâna pe pistolul cu radar ce-o să facă acum? Sigur că da, vor face procese verbale toată luna, vor trimite statistici la minister, vor raporta succesul acțiunii Roadpol și se pregătesc, pesemne de alte acțiuni ale polițiilor europene, mărțișorul de 1 martie și floricica, o săptămână mai târziu.
Poate așa vom avea parte de o săptămână pe an în care poliția va dirija circulația în interesecții unde de abia se mai poate circula la orele de vârf. Ne vom tare bucura și de acea acțiune, cum poate prin toamnă vor fi tematici cu drogurile și băutura la volan, cu parcările neregulamentare, preocupări normale pentru poliție, la urma urmelor. Ce-ar fi dacă controlorii de trafic aerian ar fi mult mai atenți între 5 și 11 august, iar în restul anului vor fi doar atenți?
Dar nu trebuie să ne mirăm, căci ne-am obișnuit ca lucruri să meargă bine în România când suntem obligați de afară să facem ceva anume. E ca și cum ne-a mers anticorupția cât timp Uniunea Europeană ne-a ținut sub mecanismul de verificare și control (MCV). Ne grăbim acum să satisfacem cererile de siguranță la frontieră, cât ne presează Austria și Olanda cu subiectul ăsta. Cu deficitul comercial și inflația oare cum le vom ține sub control? Dacă le ținem, căci ne bucurăm că ne furăm căciula, ca și cum am fura-o altora să ne țină nouă de cald.
Da, doar dacă Europa ne-ar obliga cu ceva, dacă ne-ar avea cu ceva la mână, atitudine de impunere tot mai puțin prezentă pe timp de război în Ucraina și cu potențarea poziției noastre strategice. Aceste acțiuni durează o săptămână pe an. Dar să vedeți ce procese verbale de calitate și ce statistici bune ies apoi din mâinile polițiștilor români!
Comentarii prin facebook