Soluţii reale de revoluţionare a transportului în comun, găsite de o echipă de cercetare UPT

Un proiect inovativ realizat de o echipă de cercetare din Universitatea Politehnica Timișoara, care ar putea revoluționa transportul în comun, prin folosirea supercondensatoarelor în mijloacele de transport în comun, cu posibilitatea încărcării rapide, în câteva secunde, în stații, a fost recent premiat în cadrul competiției „NETZEROCITIES 2023”, ediţia I.

Aceasta a fost organizată de Centrul Naţional de Competenţe și Soluţii pentru dezvoltarea orașelor inteligente neutre climatic de pe lângă Universitatea Politehnica din București.

Competiţia a presupus trimiterea de proiecte pe pe următoarele tematici:
1. Climate-Neutral Governance
2. Sustainable Energy and Environment
3. Smart and Sustainable Buildings
4. Smart Mobility and Infrastructures
5. Smart Campus and Digital Twins

Universitatea Politehnica Timișoara s-a înscris la concurs în cadrul tematicii 4 cu proiectul „Supercapacitor City Minibus Propulsion System”, elaborată în cadrul Centrului de Cercetare „Intelligent Control of Energy Conversion and Storage”, integrat în Institutul de Cercetări pentru Energii Regenerabile (ICER), coordonat știinţific de căţre Departamentul de Inginerie Electrică al UPT. Lucrarea a fost clasată, la general, pe locul al II-lea.

Echipa care a depus proiectul a fost formată din cei mai tineri reprezentanți ai Departamentului de Inginerie Electrică: ș.l.dr.ing. Dan Hulea (coordonator), as.dr.ing. Adrian Martin, as.drd.ing. Dănuţ Vitan, as.drd. ing. Mihăiţă Gireadă și stud. Florian Baboș.

Lucrarea tratează, pe de-o parte, un concept modern de stocare a energiei electrice în mijloacele de transport în comun, utilizând supercondensatoare, cu posibilitatea de încărcare rapidă în stații și care permit un număr mult mai mare de cicluri de încărcare-descărcare (durată de viaţă net superioară) față de bateriile clasice. Pe de altă parte, pentru tracțiunea electrică, a fost propus un motor inovativ, care utilizează cantităţi reduse de materiale deficitare (magneți permanenți din „pământuri rare”).

Caracteristicile tehnice avute în vedere pentru mijlocul de transport: greutate totală 7t, capacitate de transport de 28 pasageri, putere motor electric 100kW, 8,5kWh capacitate de stocare în supercondensatoare, timp de încarcare (25-100%) – 1min. Simularea funcţionării (la scara 1:1) a fost realizată luând în considerare linia 16 de troleibuz din Timișoara, pe o distanţă de 4,2 km, cu 7 staţii, încărcarea supercondensatoarelor fiind necesară doar la capetele de traseu.

Integrarea s-a realizat într-un stand experimental de laborator, la scara 1:20, cuprinzând toate componentele necesare: sistemul de stocare, motorul electric, electronica de putere cu o configurație specială, controlul acționării și managementul sistemului, cu ajutorul cărora au fost simulate diferite scenarii din transportul urban, utilizând microbuze cu tracțiune electrică.

Rezultatele obținute au confirmat viabilitatea propunerii, proiectul dorind să fie și un mijloc de diseminare a rezultatelor obținute către autoritățile locale, o alternativă la actualele tendințe de electrificare a transportului în comun urban.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

Wanda89 a spus: (februarie 16th, 2024 at 12:47 )

Na, în curtea lui Robu s-a inventat un condensator de renume mondial. UPT rulez!!! https://youtu.be/JJuo-cXzYws?si=-3aiT7h7dyzNQwLg

Dan A. a spus: (februarie 16th, 2024 at 18:01 )

Interesant din punct de vedere stiintific si didactic, dar…. ma indoiesc ca reprezinta „soluţii reale de revoluţionare a transportului în comun”. Cercetarea trebuie facuta in colaborare cu un fabricant de autovehicole, si in acest caz nu este.
Sa nu uitam ca in 2020 Politehnica lucra la constructia unor ventilatoare pentru bolnavii de Covid, nu am mai auzit de ele. De prin 1980 se cerceteaza vehicole pe sustentatie magnetica sub conducerea profesorului Boldea. Suntem in 2024, Romania nu are nici un mijloc de transport cu sustentatie magnetica.
Revenind la obiectul articolului, mentionez aici caracteristicile troleibuzului TV-2E fabricat in Romania in anul 1958, ca sa vedem cat am progresat in 66 de ani:
– Motor de 74kW
– Greutate 7,5 tone
– Capacitate 70 calatori

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

Academia de Advocacy cere partidelor pro-europene responsabilitate politică și stabilitate guvernamentală

În contextul crizei politice actuale, Academia de Advocacy face un apel ferm către partidele politice pro-europene să constituie o coaliție stabilă și să formeze un guvern cu o majoritate parlamentară solidă. Potrivit Academiei de Advocacy, există trei mari priorităţi pentru ţara nostră în acest moment. “Este imperativ ca liderii politici să prioritizeze dialogul, să depășească...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Academia de Advocacy cere partidelor pro-europene responsabilitate politică și stabilitate guvernamentală
dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Întăriri pe linia de treisferturi! Doi internaționali vin la SCM USV Timișoara

Lotul pentru următorul sezon al campioanei naționalei de rugby se completează cu alți doi jucători din circuitul Stejarilor. Cele două transferuri se adăugă mutării făcute la începutul acestei săptămâni, când talonerul Tudor Butnariu s-a alăturat SCM USV Timișoara, la fel ca David Trăușan, care revine la Timișoara. „De data aceasta este vorba despre transferul a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Întăriri pe linia de treisferturi! Doi internaționali vin la SCM USV Timișoara
isho.ro

Social vezi arhiva Social

Muzeul National al Banatului
No More Bad Gifts

Economic vezi arhiva Economic

E gata fântâna arteziană din piațeta Gării de Nord Timișoara/FOTO

Proiectul de reabilitare a Gării de Nord Timișoara a ajuns într-un nou stadiu, piațeta din fața acesteia are acum o fântână arteziană finalizată. Aceasta a fost deja testată, oferă un spectacol de apă și lumini. CFR Infrastructură Timișoara a anunțat că fântâna arteziană amplasată în piațeta nou amenajată în fața Gării de Nord din orașul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E gata fântâna arteziană din piațeta Gării de Nord Timișoara/FOTO

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Proiectul de reabilitare a Gării de Nord Timișoara a ajuns într-un nou stadiu, piațeta din fața acesteia are acum o fântână arteziană finalizată. Aceasta a fost deja testată, oferă un spectacol de apă și lumini. CFR Infrastructură Timișoara a anunțat că fântâna arteziană amplasată în piațeta nou amenajată în fața Gării de Nord din orașul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E gata fântâna arteziană din piațeta Gării de Nord Timișoara/FOTO
Mult disputatul proiect al taxelor și impozitelor la nivel maxim permis de legislația fiscală, pentru anul 2025, a picat la limită în Consiliul Local Timișoara. Amendamentul primarului Dominic Fritz, prin care a propus reducerea impozitării clădirilor nerezidențiale, de la 1,9% la 1,8%, la care se adaugă reducerea de 10% pentru plata până în luna martie...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Proiectul taxelor și impozitelor pe 2025 a picat la votul din Consiliul Local!
În contextul crizei politice actuale, Academia de Advocacy face un apel ferm către partidele politice pro-europene să constituie o coaliție stabilă și să formeze un guvern cu o majoritate parlamentară solidă. Potrivit Academiei de Advocacy, există trei mari priorităţi pentru ţara nostră în acest moment. “Este imperativ ca liderii politici să prioritizeze dialogul, să depășească...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Academia de Advocacy cere partidelor pro-europene responsabilitate politică și stabilitate guvernamentală
Pe lângă Portalul Libertății, la 19 școli din oraș Primăria Timișoara a montat instalații luminoase care reprezintă semnul victoriei, deja consacrat ca identitate vizuală pentru Revoluție. De asemenea, continuă acțiunile speciale dedicate Revoluției, cu Gala Libertății în prim plan. Mâine, 20.12.2024, la 35 de ani de când Timișoara devenea primul oraș liber de comunism, Primăria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pe fațadele a 19 școli din oraș e instalatsemnul victoriei, simbol al Revoluției
O discuție mai veche legată de spațiile educaționale din Timișoara și-a găsit rezolvare. În ședința de miercuri a Guvernului României, a fost aprobată trecerea din domeniul public al Municipiului Timișoara, în domeniul public al Statului și trecerea în administrarea Ministerului Educației, pentru Universitatea de Vest Timişoara în vederea mutării acolo a activității Facultatății de Educație...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest primește fostul Liceu Leonida din Timișoara pentru a găzdui acolo Facultatea de Educație Fizică și Sport și un campus de cercetare
Expoziția „Luminile lui Caravaggio. Începutul modernității în pictura europeană, capodopere din colecția Roberto Longhi” se dovedește un succes de casă. Organizată de Muzeul Național de Artă Timișoara, a reușit să aducă, miercuri, 18 decembrie, o premieră pentru MNArT. 735 de elevi din toate colțurile țării, alături de studenți ai Facultății de Arte și Design din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Expoziția “Luminile lui Caravaggio” a atras un număr record de elevi și studenți vizitatori într-o singură zi
Încă un pas înainte pe calea modernizării şi a inovaţiei. Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) marchează un pas important în dezvoltarea infrastructurii educaționale prin inaugurarea unui laborator de luminotehnică de ultimă generație. Realizat în parteneriat cu Power Electric SRL, investiția de 30.000 de euro oferă studenților acces la tehnologii avansate și un mediu de învățare modern,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul UPT continuă să inoveze şi a inaugurat un laborator modern de luminotehnică
Astăzi, în plenul Consiliului Local va intra din nou în dezbatere proiectul privind stabilirea impozitelor pentru anul viitor. Proiectul trebuia votat în urmă cu o săptămână, dar a fost retras, în ultima clipă de primarul Dominic Fritz. Preşedintele PSD Timiş, Alfred Simonis, totodată preşedinte al CJ Timiş, afirmă că majorarea impozitelor nu reprezintă garanţia unor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul “Impozitele si taxele mai mari reprezintă doar iluzia unor încasări mai mari”. Interviu cu Alfred Simonis, preşedintele PSD Timiş
Cum va schimba Inteligența Artificială business-urile și societățile în care trăim, avantajele României, la nivel global, în domeniul tehnologiei, ce urmează în 2025 în privința securității cibernetice, lecțiile învățate după perioada pandemiei sunt câteva dintre temele analizate de Ligia Ardelean, country manager al Atos România, la finalul unui an provocator pentru industria IT. Care au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ligia Ardelean, country manager Atos: „România are potențial să devină un hub regional pentru soluții IT sustenabile”
Top