Soluţii reale de revoluţionare a transportului în comun, găsite de o echipă de cercetare UPT

Un proiect inovativ realizat de o echipă de cercetare din Universitatea Politehnica Timișoara, care ar putea revoluționa transportul în comun, prin folosirea supercondensatoarelor în mijloacele de transport în comun, cu posibilitatea încărcării rapide, în câteva secunde, în stații, a fost recent premiat în cadrul competiției „NETZEROCITIES 2023”, ediţia I.

Aceasta a fost organizată de Centrul Naţional de Competenţe și Soluţii pentru dezvoltarea orașelor inteligente neutre climatic de pe lângă Universitatea Politehnica din București.

Competiţia a presupus trimiterea de proiecte pe pe următoarele tematici:
1. Climate-Neutral Governance
2. Sustainable Energy and Environment
3. Smart and Sustainable Buildings
4. Smart Mobility and Infrastructures
5. Smart Campus and Digital Twins

Universitatea Politehnica Timișoara s-a înscris la concurs în cadrul tematicii 4 cu proiectul „Supercapacitor City Minibus Propulsion System”, elaborată în cadrul Centrului de Cercetare „Intelligent Control of Energy Conversion and Storage”, integrat în Institutul de Cercetări pentru Energii Regenerabile (ICER), coordonat știinţific de căţre Departamentul de Inginerie Electrică al UPT. Lucrarea a fost clasată, la general, pe locul al II-lea.

Echipa care a depus proiectul a fost formată din cei mai tineri reprezentanți ai Departamentului de Inginerie Electrică: ș.l.dr.ing. Dan Hulea (coordonator), as.dr.ing. Adrian Martin, as.drd.ing. Dănuţ Vitan, as.drd. ing. Mihăiţă Gireadă și stud. Florian Baboș.

Lucrarea tratează, pe de-o parte, un concept modern de stocare a energiei electrice în mijloacele de transport în comun, utilizând supercondensatoare, cu posibilitatea de încărcare rapidă în stații și care permit un număr mult mai mare de cicluri de încărcare-descărcare (durată de viaţă net superioară) față de bateriile clasice. Pe de altă parte, pentru tracțiunea electrică, a fost propus un motor inovativ, care utilizează cantităţi reduse de materiale deficitare (magneți permanenți din „pământuri rare”).

Caracteristicile tehnice avute în vedere pentru mijlocul de transport: greutate totală 7t, capacitate de transport de 28 pasageri, putere motor electric 100kW, 8,5kWh capacitate de stocare în supercondensatoare, timp de încarcare (25-100%) – 1min. Simularea funcţionării (la scara 1:1) a fost realizată luând în considerare linia 16 de troleibuz din Timișoara, pe o distanţă de 4,2 km, cu 7 staţii, încărcarea supercondensatoarelor fiind necesară doar la capetele de traseu.

Integrarea s-a realizat într-un stand experimental de laborator, la scara 1:20, cuprinzând toate componentele necesare: sistemul de stocare, motorul electric, electronica de putere cu o configurație specială, controlul acționării și managementul sistemului, cu ajutorul cărora au fost simulate diferite scenarii din transportul urban, utilizând microbuze cu tracțiune electrică.

Rezultatele obținute au confirmat viabilitatea propunerii, proiectul dorind să fie și un mijloc de diseminare a rezultatelor obținute către autoritățile locale, o alternativă la actualele tendințe de electrificare a transportului în comun urban.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

Wanda89 a spus: (februarie 16th, 2024 at 12:47 )

Na, în curtea lui Robu s-a inventat un condensator de renume mondial. UPT rulez!!! https://youtu.be/JJuo-cXzYws?si=-3aiT7h7dyzNQwLg

Dan A. a spus: (februarie 16th, 2024 at 18:01 )

Interesant din punct de vedere stiintific si didactic, dar…. ma indoiesc ca reprezinta „soluţii reale de revoluţionare a transportului în comun”. Cercetarea trebuie facuta in colaborare cu un fabricant de autovehicole, si in acest caz nu este.
Sa nu uitam ca in 2020 Politehnica lucra la constructia unor ventilatoare pentru bolnavii de Covid, nu am mai auzit de ele. De prin 1980 se cerceteaza vehicole pe sustentatie magnetica sub conducerea profesorului Boldea. Suntem in 2024, Romania nu are nici un mijloc de transport cu sustentatie magnetica.
Revenind la obiectul articolului, mentionez aici caracteristicile troleibuzului TV-2E fabricat in Romania in anul 1958, ca sa vedem cat am progresat in 66 de ani:
– Motor de 74kW
– Greutate 7,5 tone
– Capacitate 70 calatori

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

Parcările acoperite pentru biciclete, inițiate de Moș, au acum o soluție. Nica și Fritz sunt colaboratori politici, proiectul nu se mai blochează

Cristian Moș, candidat independent la funcția de primar al Timișoarei, își poate vedea acum unul dintre proiectele sale pus în practică. Este vorba despre amplasarea la Timișoara a unor parcări acoperite și securizate pentru biciclete, proiect pornit de Moș sub numele de ”Velo Timiș”. Cum? Acum Fritz și Nica sunt ”prieteni”, iar municipalitatea nu mai...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Parcările acoperite pentru biciclete, inițiate de Moș, au acum o soluție. Nica și Fritz sunt colaboratori politici, proiectul nu se mai blochează
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Comportare excelentă a României la Europeanul de fotbal destinat primarilor

Primarii din toată Europa s-au întâlnit la Liepzig unde nu s-au înfruntat în platforme electorale ci pe terenul de fotbal. Au fost câteva zile cu un spectacol total pe dreptunghiul magic, nivelul competiţiei întrecând toate aşteptările, fiind foarte ridicat. 16 echipe naţionale au fost prezente la competiţie, ele fiind împărţite în patru grupe de câte...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Comportare excelentă a României la Europeanul de fotbal destinat primarilor
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal

Economic vezi arhiva Economic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Cristian Moș, candidat independent la funcția de primar al Timișoarei, își poate vedea acum unul dintre proiectele sale pus în practică. Este vorba despre amplasarea la Timișoara a unor parcări acoperite și securizate pentru biciclete, proiect pornit de Moș sub numele de ”Velo Timiș”. Cum? Acum Fritz și Nica sunt ”prieteni”, iar municipalitatea nu mai...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Parcările acoperite pentru biciclete, inițiate de Moș, au acum o soluție. Nica și Fritz sunt colaboratori politici, proiectul nu se mai blochează
Biroul Electoral de Circumscripție Timiș a respins contestația formulată împotriva preşedintelui Biroului Electoral de Circumscripție nr. 1 Municipiul Timişoara, Titu Birceanu, depusă de Mirela Toc. Aceasta contestase numirea lui Birceanu, spunând că cel în cauză nu îndeplinește condițiile legale pentru a ocupa poziția. ”Prin cererea redirecționată de către Tribunalul Timiş şi înregistrată la acest Birou...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Titu Birceanu poate rămâne președintele Biroului Electoral de Circumscripție Timișoara
Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că legea promulgată, vineri, de preşedintele Klaus Iohannis, privind combaterea evaziunii fiscale, este o invitaţie la furt din banii publici. Potrivit legii, evazioniștii care plătesc prejudiciul și 15% în plus scapă de închisoare. Cu această lege, Klaus Iohannis îl întrece chiar şi pe Liviu Dragnea, afirmă Trifan. “Pe...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Raoul Trifan, despre legea combaterii evaziunii fiscale: “Pe lângă Iohannis, Dragnea era un amator”
Primarul Dominic Fritz a decis că e timpul ca viceprimarul său liberal să treacă efectiv la ascuțit creioane. Domeniul atât de drag lui Cosmin Tabără, cel al proiectelor de baze sportive, nu va mai fi în subordinea acestuia. Decizie dură a primarului Fritz în domeniul distribuirii responsabilităților spre viceprimari. După o primă tură de ”deposedare”...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Viceprimarul Cosmin Tabără, trimis la ascuțit creioane, după ce rămâne și fără bazele sportive
PSD Timiș atacă Alianța Dreapta Unită și spun că liderii locali ai acesteia folosesc circul ieșit, vineri noaptea, la ora 0, în Piața Unirii odată cu lansarea campaniei electorale. Acolo, reprezentanții Alianței, conduși de Dominic Fritz, când s-au contract cu cei ai AUR, veniți, surprinzător, exact în același loc și la aceiași oră pentru a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis solicită sancționarea grupurilor politice ale Alianței Dreapta Unită și ai AUR pentru circul de joi noaptea, din Piața Unirii
Primarii din toată Europa s-au întâlnit la Liepzig unde nu s-au înfruntat în platforme electorale ci pe terenul de fotbal. Au fost câteva zile cu un spectacol total pe dreptunghiul magic, nivelul competiţiei întrecând toate aşteptările, fiind foarte ridicat. 16 echipe naţionale au fost prezente la competiţie, ele fiind împărţite în patru grupe de câte...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Comportare excelentă a României la Europeanul de fotbal destinat primarilor
Etapa a IV-a din Liga de Rugby programează a doua deplasare a acestui sezon pentru jucătorii bănăţeni. SCM USV Timișoara merge în Baia Mare, pentru meciul cu CSM Știința, de sâmbătă, 11 mai, ora 13.00. Primele trei runde au lăsat urme în lot. Antrenorii Mugur Preda și Valentin Popârlan au o listă de indisponibilități, dar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM USV Timişoara, deplasare dificilă la Baia Mare
Top