Cu ajutorul unei finanţări obţinute în cadrul Programului IPA, de colaborare transfrontalieră România-Serbia, care vizează reabilitarea şi reluarea navigaţiei pe canalul Bega, de ambele părţi ale graniţei, Administrația Bazinală de Apă Banat (ABA Banat) a recepţionat o serie de noi echipamente tehnice de întreținere a canalului navigabil. Acestea sunt furnizate de o firmă din Olanda şi au costat aproape 721.000 de euro, parte dintr-un proiect total în valoare de 13,8 milioane de euro.
În dotarea administratorului apelor din zona de vest a României au intrat cele mai noi echipamente tehnice care sunt necesare pentru lucrările de întreținere pe canalul Bega: o dragă multifuncțională și două barje din care una autopropulsată. Acestea sunt construcții robuste, fiabile, sigure, facil de transportat și de întreținut, cât și adecvate condițiilor specifice de lucru (de gabarit și pescaj) ale canalului Bega, inclusiv de transport prin ecluzele canalului și pe sub podurile de pe traseu.
Achiziția echipamentelor tehnice s-a făcut în cadrul proiectului, valoarea contractului fiind de 720.923,808 euro (TVA inclus). Firma câștigătoare a licitației internaționale este Conver BV, din Olanda.
„Canalul Bega transportă un debit solid important. Estimăm volume de lucrări mult mai ample, ce vor include pe lângă îndepărtarea vegetației acvatice și dragarea a circa 5.000-10.000 mc/an, probabil chiar mai mult în prima perioadă de exploatare a canalului navigabil. Această achiziție este deosebit de importantă și completează dotarea existentă a ABA Banat”, a afirmat Titu Bojin, directorul ABA Banat.
Draga multifuncțională este echipată cu diverse dispozitive de lucru specifice domeniului de activitate: braț și cupă excavator, cositoare hidraulică, mulcer (tocător de resturi vegetale), etc și are ca scop principal asigurarea adâncimii optime și a gabaritului pentru navigația pe canalul Bega.
Barjele vor asigura transportul materialului rezultat din activitatea de curățire/dragare/defrișare/tăiere a vegetație pe canalul Bega, până la locurile de depozitare. Barja autopropulsată poate să tracteze și cealaltă barjă, fără dispozitiv de propulsie.
Reabilitarea pentru funcționarea în stare de siguranță a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român și dotarea cu echipamente tehnice de întreținere a canalului navigabil sunt condiții esențiale de asigurare a infrastructurii de navigație viabilă.
Proiectul “Repararea Infrastructurii de navigație a Canalului Bega” reprezintă o provocare importantă atât pentru comunitatea română, cât și pentru cea sârbească și crează oportunități de cooperare a zonelor adiacente Timișoarei și Zrenjaninului prin dezvoltarea legăturilor de transport și a turismului între aceste zone.
Proiectul “Repararea Infrastructurii de navigație a Canalului Bega”, finanțat prin Programul IPA Interreg CBC Romania-Serbia are o valoarea totală a proiectului de 13.850.684,41 euro (TVA inclus) din care 11.773.084,30 euro, adică 85%, reprezintă finanțare UE.
Comentarii prin facebook