România a devenit brusc extrem de interesată de un proiect anunțat de ambasadorul Statelor Unite ale Americii la București, o autostradă care să lege Lituania de Grecia., Via Carpatia. Proiectul nu este sub nicio formă o noutate, el a fost ”inventat” de ani buni de Uniunea Europeană, dar reușește doar să stârnească imaginația doritorilor de autostrăzi, promițând noi tronsoane pentru această parte a țării.
Mult vehiculata autostradă Via Carpatia, pe care americanii tot anunță că vor să o facă nu este nici pe departe o mare noutate. Proiectul unei astfel de autostrăzi este, de fapt, un coridor rutier pan-european, anunțat de ani buni de zile, la care au aderat un număr mare de țări membre ale Uniunii Europene, în urmă cu mai mulți ani de zile. Cum americanii știu să își promoveze interesele, ei au venit cu această idee, care a ”prins” la poporul dornic de drumuri bune.
În anul 2016, un număr de şapte ţări, Lituania, Ungaria, Slovacia, Polonia, România, Ucraina și Turcia, au semnat o declaraţie prin care îşi arată acordul pentru realizarea acestei rute rutiere. Documentul a fost semnat la Varşovia, capitala Poloniei.
„Via Carpatia este o axă vitală pentru dezvoltarea regiunilor din Europa Centrală și de Est. Este o cale de comunicare care ar încălca principiul, în vigoare până acum, de realizare a unor artere în direcția est-vest”, a declarat atunci ministrul infrastructurii din Polonia, Andrzej Adamczyk, conform AFP. Inclusiv numele proiectului era același.
Acum, ministrul transporturilor are un nou subiect (vechi) despre care poate vorbi. Și a făcut-o anunțând chiar și ce tronsoane ar putea trece prin România. Acestea ar fi Oradea – Arad și Lugoj – Calafat. Între Arad și Lugoj există deja autostradă, deci americanii nu ar mai avea ce să ”înghesuie” în acea porțiune, dar se mai pot face ceva bani pe porțiunile menționate.
Cum subiectul autostrăzi prinde excelent la public, Lucian Bode nu putea scăpa momentul fără să prezinte și el păreri pe temă. Chiar enunță și traseele, surprinzător, exact aceleași de care se știa și în 2016, la semnarea acordului amintit
”Am studiat trasee posibile. Cei 2.356 de km pot fi parcurși în 26 de ore. Propunem ca această rută să strabată doar state membre UE și NATO. Dacă România și Bulgaria intră în Schengen, acest coridor va fi foarte ușor de accesat. De la Biharia până la Oradea, vorbim de un tronson de drum expres 21 km, pentru care suntem în procedură de licitație. De la Arad la Oradea avem în discuție revizuirea studiului de fezabilitate. Aici vedem dacă îl realizăm noi, la CNAIR, sau Asociația de Dezvoltare Intercomunitară formată din consiliile județene Bihor și Arad. Sunt trei variante de finanțare”, a declarat Lucian Bode, într-un interviu pentru Hotnews.
Cea de a doua parte a traseului este cea care leagă Lugoj de Calafat. De fapt, este autostrada A6, care deja există, dar numai pe câțiva kilometri, între A1 și centura de ocolire a Lugojului.
Desigur, SUA și firmele de acolo nu sunt donatori, așa cum e Uniunea Europeană, care a finanțat masiv construcția de autostrăzi în România, așa că apare varianta parteneriatului public-privat.
”Adică noi să venim către parteneri, fonduri de investiții americane, acesta este proiectul nostru, atât contribuim noi, acesta este traseul”, a mai declarat Bode conform aceleiași surse.
Desigur, un parteneriat public-privat nu e nici pe departe unul caritabil, el vine la pachet cu taxe pe autostradă. Din păcate, UE nu a mai vorbit nimic despre acest traseu rutier și ar putea pierde ”trenul”. În final, discutăm doar de o luptă de interese, un mic război fără victime, între UE și SUA.
Comentarii prin facebook