Ieri, campania de vaccinare din România a atins un nedorit punct critic. Respectiv, numărul de persoane aflate pe listele de aşteptare a fost mai mic decât locurile libere. Şi nu este o veste chiar neaşteptată, fiindcă trendul e clar de ceva timp, apetitul românilor pentru vaccinare fiind tot mai mic pe zi ce trece. Cu adevărat surprinzător este însă că acest lucru se întâmplă inclusiv în Timiş şi Timişoara, aflate printre primele locuri în ţară din punct de vedere al locurilor libere. Şi nu e vorba doar de blamatul vaccin AstraZeneca, ci şi de Pfizer. Asta e marea problemă a campaniei de vaccinare acum, nu deschiderea de noi centre, printre care şi drive-thru.
De ce nu se vaccinează românii? E greu de înţeles atâta timp cât orice studiu, orice statistică arată că riscul de-a te îmbolnăvi/deceda în urma vaccinului este de mii de ori mai mic decât de-a te îmbolnăvi/muri din cauza coronavirsului. Dar se pare că astfel de studii oficiale nu prea ne interesează. Tot statisticile arată că nu doar în România, ci în mai toate ţările din Europa de Est există un scepticism mai ridicat faţă de vaccinare, şi nu doar împotriva Sars-Cov-2, ci în general. Se pare că românii sunt mult mai expuşi teoriilor conspiraţioniste, au avut mai mult timp liber şi au „studiat” mai aprofundat de ce vrea Bill Gates să ne bage cipuri în cap. Mai ales că a spus-o şi Gigi Becali, „imunologul” cu o extrem de mare priză la public. Nu mai discut de pleiada de anti-vaccinişti, printre care şi medici (de exemplu o oftalmoloagă) care umplu ecranele televizoarelor. Iar la urma urmei, pot fi de înţeles şi cei care se tem de vaccin dacă o văd toată ziua pe Monica Pop la televizor povestind cât de „naşpa” e acesta.
Anul trecut, Guvernul Orban a pompat zeci de milioane de euro în media, pentru ca românii să fie informaţi corect privind epidemia. Ce s-a observat? Televiziunile de ştiri care au primit cei mai mulţi bani, în afara clipurilor puse la dispoziţie de guvern, au funcţionat ca adevărate conclavuri unde erau promovaţi toţi coronascepticii, toate teoriile conspiraţioniste, „doftoroaie” precum cea de la Oradea etc. Se spune că şi premierul Cîţu a vrut să facă la fel, în cazul campaniei de vaccinare, dar s-au împotrivit miniştrii USR din guvern. Cică pentru ca românii să fie informaţi. Nu asta e problema, românii sunt informaţi, dar în acelaşi timp şi dezinformaţi cu tot felul de teorii tâmpite.
La situaţii extreme, măsuri extreme. Se poate merge cu metoda „biciul şi zăhărelul”, de exemplu, lucru pe care încet-încet pare să-l înţeleagă şi premierul Cîţu, cel care promitea zece milioane de români vaccinaţi până în septembrie. Dacă în urmă cu ceva timp el respingea orice fel de „discriminare” între cei vaccinaţi şi non-vaccinaţi, acum pare să devină mai realist. Dar trebuie să fie chiar mai dur şi să spună clar: deschidem stadioane, cluburi, restaurante, săli de sport etc. doar pentru cei vaccinaţi. Ceilalţi să stea acasă să citească Sputnik şi să se uite la RTV!
Şi ar mai fi o reţetă care poate fi împrumutată din campaniile electorale ale partidelor. Cum românii sunt mari amatori de chilipiruri, mult mai ieftin decât să dai bani la Ghiţă şi Voiculescu, se pot organiza tot felul de tombole pentru cei care se vaccinează. Se pot da gratis tigăi, găleţi, zahăr, ulei, făină, poate chiar şi săpun şi pastă de dinţi. Lângă centrele de vaccinare să se dea mici, bere şi manele pentru cei imunizaţi. Reţeta a fost verificată în mai toate campaniile electorale, iar cel puţin în mediul rural a dat rezultate. Ar fi vulgară o astfel de campanie? Da, foarte. Dar şi-ar atinge scopul. Deplângem mijloacele când se ajunge la zece milioane de vaccinaţi. Dar ce poţi să faci într-o ţară unde topul Youtube este dominat de Ţancă Uraganul, care cu ultima sa „operă” a strâns trei milioane de vizualizări în doar cinci zile? Doar Ţancă l-ar mai putea bate pe Bill Gates!
Comentarii prin facebook