Orașul în care nu se mai „bate” balonul rotund. Că n-ai unde

Editorial de Eugen Sasu

Editorial de Eugen Sasu

Timișoara are multe probleme de rezolvat pe agendele primarilor, nu numai transportul local, încălzirea centralizată, salubrizarea, parcările, reabilitarea clădirilor istorice private sau renovarea celor aflate în patrimoniul public. Pe lângă toate acestea și multe altele, Timișoara nu are un stadion omologat și civilizat pentru un sport organizat de vreo federație din România. Stadionul „Dan Păltinișanu” nu este propus spre demolare doar ca un moft, că am vrea noi astfel să grăbim ridicarea altuia nou. Nu, această arenă este catalogată a fi un pericol pentru spectatori în anumite părți ale ei. Într-un viitor imediat, în lipsa unei autorizații de funcționare, fotbal s-ar putea juca în Timișoara doar la nivel de ligă secundă, pe stadionul „Electrica”, al unei societăți a Primăriei Timișoara, aflat și el la kilometri distanță de nivelul funcțional și estetic față de ce se construiește astăzi.

Suntem, totuși, al treilea, dacă nu al doilea oraș ca importanță al României. Nu avem fotbal de performanță, dar nu avem nici infrastructură, iar pentru asta nu văd un plan încă la cei ce conduc orașul într-un prim an de mandat. Cea mai apropiată speranță vine din proiectul Universității „Politehnica” pentru arena „Știința”, însă acolo cu mii de indulgențe vei primi acceptul FRF pentru a organiza meciuri în liga I. Și asta eventual pentru un sezon. Pentru orice alt calcul trebuie să te deplasezi la Cluj, Sibiu, Arad sau Târgu Jiu. În tot acest timp, noi ne afundăm lipsa de speranță în marele proiect al stadionului ”Dan Păltinișanu” refăcut cândva, nu se știe când, pe actual locație de Compania Națională de Investiții.

La un moment dat, elanul primarului Fritz spre dezvoltarea orașului nu avea în vedere proiectul stadionului ”lego” propus pe vremea lui Nicolae Robu în calea Buziașului. Nu degeaba începea lumea să spună că ideea de fotbal și de primar Fritz nu prea are loc laolaltă și unii vor zice că e bine așa, alții că e rău. Că orașul are alte priorități, că pentru cine să-ți bați capul, dacă nu ai echipă ș.a.m.d. Apoi, viceprimarul Tabără a anunțat că se reia ideea construirii stadionului din Buziașului într-o variantă mai mică, nu de 15.000 de locuri cât era inițial vorba, ci la opt-zece mii, suficient pentru o competiție sportivă, în așteptarea marelui proiect finanțat de București.

Într-un fel, s-a revenit dintr-un blocaj inexplicabil. Timișoara are nevoie de un stadion al municipalității, chiar dacă cel mare va fi ridicat și el vreodată pe cheltuiala guvernului și pe terenul C.J. Timiș. Are cine juca pe el, apoi o arenă municipală e binevenită și pentru când pe politicieni îi mai apucă damblalele și se vor ambiționa să-și lase simpatiile să joace pe stadioanele proprii, Pe vremuri, Timișoara avea stadion pentru ligi inferioare în fiecare cartier, fie că se numeau Șoimii, Azur, Mănușarul sau Chișoda. Acum multe dintre ele sunt în paragină sau sunt luate în vizor de marii investitori imobiliari.

Cu o inconștiență crasă, în vara anului 2004 a fost demolată tribuna istorică a stadionului UMT. Nimeni nu a intervenit, nici pe linie de lobby politic, nici în ceea ce privește legislația de patrimoniu. Nu mai există nici stadionul, fără ca privatul de acolo să fi făcut mare lucru pe el. Un al doilea stadion istoric al Timișoarei, al CFR-ului și vechii echipe Chinezul, a scăpat de un proiect ce ar fi trebuit să-l transforme în ceva rezidențial, dar vremurile „ciudate” vor reveni și nu se știe când ne va lovi pericolul. Pe stadionul CFR avem astăzi un spital militar Covid-19. Gazon nu mai există și la finalul pandemiei se va pune problema ce și cum vom face acolo, proprietari și municipiu.

Primăria este proprietara terenului, dar Ministerul Transporturilor are clădiri ridicate constând în două tribune neutilizabile și niște acareturi insalubre. Dincolo de intersele unui sindicat feroviar, primăria condusă de Dominic Fritz și ministerul condus de Cătălin Drulă ar avea obligația să rezolve în folosul Timișoarei problema patrimoniului stadionului CFR și să redea orașului o arenă pe care a jucat „Chinezul” Timișoara, campioană a României de șase ori (în sezoanele 1922 si 1927), „Atletic” Timișoara, finalistă în Cupa României în 1936, și CFR Timișoara, finalistă de Cupa României în 1948 și vicecampionă în prima ligă, același an. Să-i povestească cineva și lui Dominic Fritz. Sau mai bine lui Cătălin Drulă.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

Ochiul limpede a spus: (iunie 6th, 2021 at 09:34 )

Totul este clar politikia este impusa de afara la nivel de tara iar asemanator influenta Bucurestiului la nivel zonal in ceea ce priveste judetul Timis si orasul de pe Bega este resimtita pe anumite domenii in care vizibil nu se vrea.

Gugu Traian a spus: (iunie 6th, 2021 at 11:34 )

Pentru zi\risti,pt. ochiul limpede si toti timisorenii:poate ca stadionul cel mareil va face ,sau nu il va face vreodata Bucurestii,dar acel stadion LEGO, NU de bucuresteni,sau de guvern este boicotat, ci de AICI, de la Timisoara!!!Sa nu uitam asta! Deci aici cineva nu vrea nimic!

Cimisorean a spus: (iunie 6th, 2021 at 16:48 )

Asa e cand au ajuns viniturile in puncte cheie.
Niste mercenari care au venit aici doar pentru bani, care nu simt pentru oras nimic, nu cunosc istoria.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Deplasare grea în ultimul meci din 2025 al baschetbaliștilor

Fără pauză! Etapa a 14-a din Liga Națională masculină de baschet programează un meci în deplasare pentru SCM Politehnica Timisoara. Acesta va avea loc luni, 29 decembrie, de la ora 18.00, la Pitești. Echipa bănățeană va întâlni FC Argeș, formație aflată pe locul al treilea, cu 20 de puncte. Alb-violeții sunt pe locul al șaptelea,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Deplasare grea în ultimul meci din 2025 al baschetbaliștilor
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

A intrat pe contrasens și a băgat o femeie și un copil în spital

Duminică, 28 decembrie 2025, în jurul orei 06:15, polițiștii au fost sesizați cu privire la producerea unui accident rutier pe DN 6, în localitatea Dudeștii Noi. Din primele verificări efectuate la fața locului, a rezultat faptul că o tânără de 26 de ani a condus un autoturism pe DN 6, dinspre Timișoara înspre Becicherecu Mic,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A intrat pe contrasens și a băgat o femeie și un copil în spital

Economic vezi arhiva Economic

Din 1 ianuarie pregătiți-vă să vă goliți mai repede buzunarele pentru benzină sau motorină. Sau mergeți cu trotineta și bicicleta

Dacă v-ați bucurat de ieftinirea carburanților din ultimele zile, nu sperați să rămână prea mult valabilă situația. Ziua de 1 ianuarie va aduce o scumpire semnificativă, odată cu majorarea nivelului accizelor impuse de guvern la benzină și motorină. Majorarea medie așteptată a accizelor incluse în prețul carburantului este de aproximativ 10% pe litru, completată și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Din 1 ianuarie pregătiți-vă să vă goliți mai repede buzunarele pentru benzină sau motorină. Sau mergeți cu trotineta și bicicleta

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Dacă v-ați bucurat de ieftinirea carburanților din ultimele zile, nu sperați să rămână prea mult valabilă situația. Ziua de 1 ianuarie va aduce o scumpire semnificativă, odată cu majorarea nivelului accizelor impuse de guvern la benzină și motorină. Majorarea medie așteptată a accizelor incluse în prețul carburantului este de aproximativ 10% pe litru, completată și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Din 1 ianuarie pregătiți-vă să vă goliți mai repede buzunarele pentru benzină sau motorină. Sau mergeți cu trotineta și bicicleta
Există momente în copilărie care rămân pentru totdeauna: prima minge prinsă corect, primul gol marcat, prima victorie obținută în echipă sau chiar prima înfrângere acceptată cu fruntea sus. Aceste momente nu se nasc întâmplător. Ele au nevoie de un cadru sigur, de oameni care cred în potențialul copiilor și de un mediu în care sportul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Asociația Club Sportiv Sport Express – locul unde copiii cresc prin sport, încredere și comunitate
Cu finanțare din PNRR, Consiliul Județean Timiș ridică la Giroc un nou sediu, modern, pentru Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Dumitru Ciumăgeanu. Aflat pe șantier, șeful CJT, Alfred Simonis, anunță că un sfert din lucrările la această investiție au fost deja realizate. Valoarea proiectului este de 55 de milioane de lei, acesta urmărește construirea unei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Un sfert din lucrările la noul Centru Școlar pentru Educație Incluzivă Dumitru Ciumăgeanu au fost realizate/VIDEO
Municipalitatea timișoreană caută o firmă de specialitate care să se ocupe de rețeaua de date și voce instalată la nu mai puțin de 13 sedii, inclusiv la stadionul de rugby. Suma pusă la dispoziție e atrăgătoare, puțin mai mare de 1,8 milioane de lei, pentru un contract pe doi ani, format din două contracte consecvente...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara caută depanatori și specialiști pentru întreținerea rețelei de date și voce, pentru 1,8 milioane de lei
Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a vizitat șantierul tronsonului de autostradă dintre Margina și Holdea, aflat în lucru, La acest moment, lucrările sunt concentrate pe zonele de tunel, informează acesta, tunelurile fiind principala componentă a acestei investiții. La primul tunel, dinspre Margina, unde anul acesta au fost străpunse ambele galerii se lucrează...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cum arată lucrul la tunelurile de pe Margina – Holdea. Secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în vizită pe șantier/VIDEO
Lecții economice și politice dintr-un an ratat 2025 nu a fost anul crizelor spectaculoase. A fost anul în care toate amânările au ajuns la scadență. Nu un scenariu apocaliptic construit din retorică, ci decontul unor tendințe ignorate ani la rând, validate acum de cifre oficiale. Analiza pare dură pentru că România a ajuns, în sfârșit,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 2025: anul în care improvizația s-a terminat
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.