Timișoara suferă! Probleme în spionajul german?

Editorial de Eugen Sasu

Editorial de Eugen Sasu

Pentru cei care încă nu știu de ce nu mai au cei 50.000 de clienți ai Colterm căldură în calorifere și apă caldă la robinete, vestea bună e că explicația e simplă. Vestea proastă e că rezolvarea e cumplit de complicată. Nu mai plictisesc cu cifre, dar treaba e că Colterm vinde energia termică la un preț X ce reiese din calculele lor de producție. Prețul rezultat oricum era unul mare, căci o instituție bugetofagă, energofagă și nu foarte atentă la pierderi nu avea de ce să-și facă griji în epoca socialistă de după 1989. Omul e în centrul societății, iar omului nu-i poate fi frig, cu orice preț.

Prețul era plătit o parte de consumator, o parte de primărie prin taxele noastre ale tuturor, iar o a treia parte era plătită de guvern, tot cu bani de la noi toți, contribuabilii. Prima componentă se plătea lunar, de la client. A doua se mai plătea din când în când, dar se plătea. A treia, cea de la guvern, se plătea doar când erau bani și disponibilitate la cadouri electorale din partea celor de la București. Distribuția despre care vorbim acum în adunarea banilor nu este ceva oficial bătut în cuie prin lege, ci o reacție de protecție socială a tututor guvernelor și administrațiilor locale în fața populației votante.

De ce e prețul mare la gigacalorie, astfel că s-a ajuns să nu se poată plăti de consumator, cum era normal, fără intervenția statului? Pentru că rețeaua era învechită, iar pierderile erau mari, pentru că sistemul devenise ineficient ca urmare a ieșirii multor clienți din rețea, atunci când până și Paradisul era încălzit cu centrale de apartament, pe gaz. Că instituțiile astea gen Colterm nu lucrau în logica pieței, ci aveau cheltuieli de neimaginat pentru o firmă care încearcă să reziste pe piața concurențială… Și aici putem vedea sedii, număr de angajați, salariile lor, mai ales la nivelul conducerii, achiziții etc.

Solidaritatea celorlalți contribuabili cu clienții Colterm trecea, culmea, și prin niște buzunare de directori care încasau sute de milioane de lei leafă și care nu participau deloc la solidaritatea asta menită să țină lucrurile sub control în clipe grele. Chestiunea e că ideea de „moment de criză” s-a permanentizat. Criza nu era azi și poimâine se rezolva, nu, criza o mai rostogoleam luând un credit, primind niște bani de la guvern, iar primarul din acel moment al Timișoarei, că era Gheorghe Ciuhandu sau Nicolae Robu, apoi Dominic Fritz, ar fi câștigat timp până la viitoarele alegeri.

Acum nu s-au mai primit acei bani. Au fost promiși, dar nu s-au mai dat. Ba nebunia a devenit mai mare prin acea amendă a certificatelor verzi, cele 21 milioane de euro. Problema nu e dacă s-au plătit la timp, ci că oricum nu aveam bani din ce să le plătim, fiind prohibitive, menite să forțeze societățile indiferente să rezolve problema poluării. Iar dacă treaba asta nu găsea o rezolvare definitivă, care să scoată Timișoara din acest blocaj permanent prin retehnologizare, investiții, schimbarea carburantului în sensul limitării emisiilor de carbon, criza ne-ar fi urmărit și la următorii zece primari ai Timișoarei, indiferent de partid sau de numele lor.

Amenda aia de 21 milioane de euro era ca și cum unui bețiv nu-i mai dai de băut la birt, pe caiet, până nu achită douăzeci de salarii de-ale lui pentru ce a consumat până atunci, plus încă vreo cinci lefuri frigiderul pe care l-a spart când a fost ultima oară beat. Unde mai pui că omul nici nu mai are loc de muncă, să adune salariile alea, iar băutura s-a triplat ca preț. Cam atât de absurdă e situația de la Colterm, iar rezolvarea nu poate fi decât una socială, prin plăți de la guvern, cu speranța că nu vom aștepta cu sufletul la gură următoarea criză când furnizorii de gaz ne opresc robinetul, ci să pornim un proiect de fiabilizare a acestei afaceri, atâta cât se poate.

Dacă astăzi Colterm ar fi avut doar un client știți ce s-ar fi întâmplat? Ar fi fost debranșat, iar noi n-am fi auzit nimic de el, cum se descurcă în frig iarna asta, îi va fi greu, plâng copiii… La urma urmelor, sunt clienți cu centrale proprii de gaz care nu mai au bani acum, cu scumpirile astea, să plătească consumul. Sunt mulți și din ăștia și nu ne interesează. Probabil că vor fi debranșați dacă nu plătesc, iar noi nu vom ști să plângem pe umărul lor. Dar pentru că nu e doar un client, ci 50.000, situația se schimbă social și mediatic.

Din ce am povestit mai sus ne putem da seama unde e vina. Da, vina este a lui Dominic Fritz. Colosală gluma. Am văzut pe rețele sociale diferite bancuri cu Timișoara lui Fritz și cea a lui Ceaușescu. Poate că astăzi nu eram aici dacă Gheorghe Ciuhandu ar fi mers până la capăt și avea curaj să facă acele centrale de cartier la care oricum vom trece în viitoarele decenii. Nicolae Robu a fost primarul perfect. Perfect pentru el. A construit neobosit, fanatic, poduri, pasaje, iar problema încălzirii centralizate a tăvălit-o prin grija guvernului său. USL a dat în 2012 acea gură de aer, vreo 21 milioane, pentru plata datoriilor, apoi prin 2016 ne-a împrumutat pe noi toți cu peste 100 milioane de lei pentru a mai duce mortul până la următoarea groapă, ce urma să se sape pe vremea lui Fritz.

Dacă vreți, pentru a desena un vinovat colectiv, că tot ne pricepem, meteahna asta de a lăsa ce e greu de făcut pe altădată e principala cauză a nenorocirii de acum. Dar asta e în ADN-ul românului, ne face viața mai confortabilă. Până la un punct, de unde Dumnezeu cu mila. Acum ce e de făcut? Cum spuneam: pentru că suntem oameni și nu lăsăm alți oameni în frig, guvernul va trebui să stingă o parte din datorii măcar în mai multe localități din țară. Cu condiția ca apoi să se pornească reconstrucția unui sistem care să nu mai fie atât de dependent de subvenții și miloagă de la administrația centrală, dar care n-ar mai putea furniza deloc ieftin energia, așa cum ar vrea clienții și cum cer astăzi găștile populiste de la PSD și PNL.

Pe termen scurt? Imediat, imediat? Da, există și soluția cerută de PSD, ca primarul Fritz să își dea demisia, dar asta nu aduce căldura în case. Eu asta aș face în locul lui, dar nu sunt în acel loc. Și fără să duci povara vinovăției istorice pentru Colterm, o Timișoară fără căldură în plin sezon rece e un motiv bun să îți dai demisia, chit că apoi ți s-ar zice că ești laș și fugi de greu. Singura vină a lui Dominic Fritz e că n-a știut în ce se bagă. Iar dacă n-a văzut și n-a avertizat populația din prima zi de mandat, atunci iarăși nu știe să fie primar.

În locul lui Dominic Fritz aș pleca din funcția de edil doar dacă cineva i-ar putea însărcina pe Alfred Simonis (PSD) sau pe Alin Nica (PNL) ca viitori responsabili politici pentru rezolvarea situației. Să vedem cum o rezolvă ei pe termen lung, dincolo de rezolvarea la guvern să arunce cu banii în Timișoara. Asta e relativ simplu pentru un baron local. Apropos de Dominic Fritz. Parcă până mai ieri pentru multe minți înfierbântate el era spion BND, adică al serviciului federal de informații german. Păi nu rezolva BND problema cu concernul german EON livrarea de gaz în continuare? Nici de spion nu e bun! Sau interferențele cu spionajul chinez au produs această schismă? Durere, nu?

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Un_Cetatean a spus: (octombrie 27th, 2021 at 13:59 )

Ce explicatie ca la sat dati. Hai sa iti spun ce faci cu betivul cand esti cetatean european si te dai mare adorator al UE. Faci un proiect european si il duci la dezalcoolizare pe betiv. Nu il dai afara pe usa! Si inca o chestie crezi ca de prost i-ai dat sa bea o viata intreaga la betiv. S-au si-a schimbat profilul birtul? A devenit restaurat si a pus mesajul cu isi rezerva clientela si l-a dat afara pe betiv. Scrieti va rog la revista culturala Lumina!

Cetateanului a spus: (octombrie 28th, 2021 at 09:25 )

Domnule cetatean! Dvs stiti cat dureaza sa se aprobe un proiect european? Cam doi ani. Doriti sa mai stati doi ani in frig?? Dupa aprobarea fondurilor mai vine licitatia, care dureaza vreu an. Apoi lucrarile in sine: inca vreo doi ani. Da, Oradea si-a modernizat incalzirea centralizata cu bani europeni. Dar a depus proiectul in 2012! Asa ca rugamintea mea este: data viitoare cand vociferati sa va asigurati ca stiti despre ce vorbiti.

dgsG a spus: (octombrie 28th, 2021 at 21:47 )

Dar de ce nu merg membrii echipei câștigătoare la București să rezolve problema? Poate cu cărbune.poate cu un credit pe termen lung. Oricum, după tonul cu care-l foarfecă pe Fritz, sunt foarte capabili!

Mircea a spus: (octombrie 28th, 2021 at 22:13 )

TIMISOARA POATE SA FIE SALVATA CU APA TERMALA. DACA FRITZ IN CEI 3 ANI CARE I-AU RAMAS VA REUSI SA INCALZEASCA TIMISOARA CU APA TERMALA (CARE SE GASESTE DIN BELSUG) VA MAI AVEA O SANSA SA AJUNGA PRIMAR!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


Aconnect - Digitalizam Romania

Administratie vezi arhiva Administratie

gauss-topografie-timisoara_728x90px

Politica vezi arhiva Politica

Winter in My Town
Winter in My Town

Sport vezi arhiva Sport

scm timisoara rugby

Noul virus amână finala Cupei României în care Timișoara trebuia să joace cu trofeul pe masă

Finala Cupei României de rugby dintre echipa de pe Bega și CSM Știința Baia Mare a fost reprogramată pentru data de 2 aprilie 2022. Decizia a fost luată astăzi, în ședința Biroului Federal al Federației Române de Rugby. Finala trebuia să se joace 11 decembrie 2021, dar nu se mai poate disputa după ce formația...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Noul virus amână finala Cupei României în care Timișoara trebuia să joace cu trofeul pe masă
dermaskin-orizontal

Social vezi arhiva Social

Poliția Rutieră a dat aproape 1.200 de amenzi în Timiș în ultimele zile

În perioada 26 noiembrie – 1 decembrie, poliţiştii de la Rutieră au oprit pentru control sute de mașini în vederea prevenirii şi combaterii principalelor cauze generatoare de accidente rutiere. Agenții au aplicat 1.148 de amenzi şoferilor indisciplinaţi, 685 dintre acestea fiind pentru nerespectarea limitelor legale de viteză. Au fost reţinute 79 de permise de conducere...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Poliția Rutieră a dat aproape 1.200 de amenzi în Timiș în ultimele zile
Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

Sorin Grindeanu

Se prioritizează investițiile în infrastructura din România. Două șosele importante din zona de vest ar urma să devină realitate

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a oferit presei, în cadrul vizitei effectuate acasă la Timișoara, o veste interesantă: planul investițional pentru masterplanul pe transporturi al României va fi aprobat de guvern la finalul acestui an. Aceasta poate însemna demararea unor investiții importante pe infrastructură, dar mai ales prioritizarea unora. Drumul expres Lugoj – Turnu Severin sau...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se prioritizează investițiile în infrastructura din România. Două șosele importante din zona de vest ar urma să devină realitate

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

În perioada 26 noiembrie – 1 decembrie, poliţiştii de la Rutieră au oprit pentru control sute de mașini în vederea prevenirii şi combaterii principalelor cauze generatoare de accidente rutiere. Agenții au aplicat 1.148 de amenzi şoferilor indisciplinaţi, 685 dintre acestea fiind pentru nerespectarea limitelor legale de viteză. Au fost reţinute 79 de permise de conducere...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Poliția Rutieră a dat aproape 1.200 de amenzi în Timiș în ultimele zile
Apariția a peste o mie de accidente în trei ani, până în 2019, este unul dintre motivele pentru care a fost micșorată viteza maximă de deplasare în Timișoara,  spune viceprimarul Ruben Lațcău, după ce au apărut numeroase reacții adverse legate de decizia luată de Comisia de Circulație a primăriei timișorene. El prezintă și niște hărți...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ruben Lațcău justifică scăderea vitezei maxime de deplasare la Timișoara: Sunt multe accidente și nimeni nu respectă legislația rutieră/Foto
Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, a primit, de sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul spiritual al României, titlul onorific de Doctor Honoris Causa al Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad. La ceremonia decernării, desfășurată în Aula „Cicio Pop” a universității arădene, au participat prof. univ. dr. Coralia Adina Cotoraci, rectorul Universităţii de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul În zi de mare sărbătoare, Mitropolitul Banatului a devenit Doctor Honoris Causa al Universității de Vest din Arad
Singurul festival în care sportul și cultura își dau mâna în Timișoara, și-a mai consumat un episod în nuanțe alb-violet! După concertul unic al Filarmonicii Banatul alături de formația “Noi din Banat”, a venit rândul artei stradale de a îmbogăți povestea centenarului Politehnicii. Ilustratorul urban Viktor Void a fost cel care a dat culoare unuia...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cel mai mare fotbalist al Politehnicii, reprezentat mural pe o clădire din Complexul Studenţesc
Cu noua organigramă suspendată, Primăria Timișoara caută totuşi noi angajați. Sunt 22 de posture libere, care trebuie acoperite, fiind lansat concursul pentru acestea. Primăria Timișoara organizează un concurs de recrutare pentru ocuparea pe durată nedeterminată a 22 de funcții publice de execuție vacante. Dosarele pot fi depuse până în data de 21 decembrie. “Căutăm colegi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Primăria Timișoara se dă drumul la angajări. Sunt căutați 22 de noi specialiști
Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Nădlac II, judeţul Arad, au depistat 26 de cetăţeni din India, Pakistan și Afganistan, care au încercat să treacă ilegal frontiera de stat în Ungaria, ascunşi într-un autocamion încărcat cu frigidere. Alţi zece cetăţeni străini care se deplasau pe jos către frontiera româno-ungară au fost...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 26 de migranţi, ascunşi într-un camion încărcat cu frigidere
Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că pe DN 6 Lugoj-Caransebeș, la ieșire din localitatea Lugoj, s-a produs un carambol în care au fost implicate patru autotrenuri și un autoturism. Potrivit primelor date, patru persoane au suferit răni ușoare, fiind evaluate medical. Traficul rutier este oprit pe un sens, circulându-se pe celălalt...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Accident pe DN6. 4 autotrenuri și un autoturism, implicate în carambol
Până astăzi, 2 decembrie, pe teritoriul României au fost înregistrate 1.781.957 de cazuri de infectare cu noul coronavirus (COVID – 19), dintre care 10.366 sunt ale unor pacienți reinfectați, testați pozitiv la o perioadă mai mare de 180 de zile după prima infectare. 1.691.356 de pacienți au fost declarați vindecați. În ultimele 24 de ore...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bilanţ coronavirus: 1.149 persoane infectate şi 66 decese, dintre care 8 anterioare
Rata de infectare a ajuns în Timişoara la 2,53 la mia de locuitori, după ce în ziua precedentă a fost 2,59. Rata de infectare la nivelul judeţului este 2,11, în mică scădere faţă de ziua precedentă, când a fost 2,17. Cea mai mare rată din Timiş se înregistrează la Pesac: 6,19. Astăzi, conform datelor furnizate...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rata de infectare în Timişoara a scăzut forte puţin, până la 2,53. Uşoară scădere şi la nivelul judeţului
Top