De miercuri, la Timișoara se va afla în circulație pe șinele orașului primul din seria de 21 de tramvaie comandate de municipalitate la turcii de la Bozankaya, care vor înlocui treptat actuala flotă de mijloace de transport aflate în circulație. Finanțarea contractului s-a făcut în cea mai mare parte din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, iar vestea cea mai bună este că pe șinele orașului a ajuns de marți seara și cel de-al doilea tramvai.
Timișoara urmează să își înlocuiască treptat întreaga flotă de tramvaie cu altele noi, licitația de stabilire a producătorului acestora fiind câștigată de turcii de la Bozankaya.
”Tramvaiul trebuie să redevină coloana vertebrală a circulației din Timișoara, să fie din nou mândria orașului. Oamenii care vor să renunțe la mașină trebuie să aibă cu ce să se deplaseze”, a spus primarul Dominic Fritz la lansarea primului tramvai turcesc.
Este vorba despre cel care a fost în teste jumătate de an la Timișoara, acesta intrând oficial în circulație de miercuri seara. La ceremonie a participat, alături de oficialii primăriei și cei ai societății producătoare, și ambasadorul Turciei la București, Füsun Aramaz.
Deja la Timișoara a sosit și o a doua garnitură. Este un tramvai croit pentru orașul bănățeanu, nu o opțiune existentă într-un catalog.
”Noi nu am cumpărat un tramvai dintr-un catalog, ci e făcut la comandă pentru Timișoara. Este o mândrie ca aceste tramvaie ajung în orașul nostru, este un vis care a început pe hârtie și acum se manifestă într-un tramvai real care va circula pe străzile din Timișoara. Am vrea ca orice timișorean care vrea sa ajungă dintr-un capăt în altul al orașului sa o facă mai confortabil decât dacă ar folosi mașina proprie. Sper ca toți timișorenii sa testeze în perioada următoare acest tramvai”, a declarat primarul Dominic Fritz, înainte de a se urca în cabina vatmanului pentru a vedea personal cum funcționează mașinăria complexă care este acest nou tramvai.
Cu o lungime de 30 de metri și o capacite maximă de 200 de persoane, tramvaiele produse de Bozankaya au fost proiectate și construite la comandă, pentru a fi adaptate la cerințele și necesitățile locale de transport public. Tramvaiele pot funcționa autonom, pe baza bateriei, fără a fi conectate la rețeaua catenară, pe o distanță de până la 70 de kilometri, fiind totodată și cea mai mare performanță realizată până acum în istoria sistemelor de tranzit feroviar ușor. Acest atribut unic a făcut ca Bozankaya să depășească, de asemenea, un record mondial și să câștige premiul la categoria „The Most Innovative Company of Europe”, în octombrie 2021, din partea ERCI (European Railway Clusters Initiative), cea mai prestigioasă instituție din domeniul tehnologiilor sistemului feroviar european.
Pentru început, noile tramvaie vor circula pe linia 1, urmând ca ulterior, pe măsura sosirii noilor garnituri, acestea să fie introduse pe linia 4 și pe linia 9, acolo unde a și fost testat intensiv noul tramvai. În fapt, pe linia 1 a fost pornit un proiect de modernizare a stațiilor de tramvai, acestea nefiind programate pentru garnituri atât de lungi.
Tramvaiele produse de Bozankaya, premiate pentru tehnologia lor, au o eficiență energetică sporită, fiind cu aproximativ 2,5 tone mai ușoare decât vehiculele din clasa lor, și oferă în același timp un confort și o siguranță fără precedent pentru pasageri. Este asigurat accesul fără bariere pentru utilizatorii de scaune cu rotile și pentru cei cu cărucioare, iar în interior a fost asigurat un spațiu suficient de liber pentru proprietarii de biciclete. De asemenea, sunt dotate cu camere de supraveghere pentru ca șoferul să monitorizeze ce se întâmplă în interior. În plus, designul tramvaielor poate rezista tuturor condițiilor climatice dificile.
În total, pentru funcționarea tramvaiului au fost efectuate 57 de teste, realizate în toată Europa. Ca majoritatea tramvaielor achiziționate în cadrul licitațiilor, vehiculul proiectat și construit pentru Timișoara nu este un produs de serie, ci unul unic, adaptat la cerințele și necesitățile locale de transport public. Acesta respectă toate standardele impuse de Uniunea Europeană, încercările obligatorii fiind efectuate de laboratoare acreditate din Germania, Spania, Cehia.
Comentarii prin facebook