Rămânerea fără finanțare din fondurile distribuite de deja celebrul Centru de Proiecte al Primăriei Timișoara, Festivalul Internațional de Literatură – FILTM, duce la o nouă dispută pe tema utilizării fondurilor primăriei. Consilierul local Roxana Iliescu a atras atenția asupra situației, în același timp primarul Dominic Fritz spune că doar ce a descoperit situația, fiind surprins de aceasta, și că se va rezolva … cumva.
Un festival care merge cu succes înainte, Festivalul Internațional de Literatură FILTM, nu a trecut de selecția impusă de Centrul de Proiecte, atunci când s-au alocat bani de la bugetul local pentru astfel de proiecte culturale. Între numeroasele proiecte care mai de care mai culturale, acest festival se pare că nu s-a încadrat în punctajul necesar finanțării.
Consilierul local Roxana Iliescu nu a ratat situația pentru a-l trage din nou de mânecă pe edilul șef, remarcând faptul că regulamentul de alocare al banilor din bugetul local nu este deloc unul care să fi fost ”transparentizat” de un vot al CLT, ci a fost impus de conducerea primăriei, așa cum a considerat necesar.
”Legat de “minunatul” Regulament de finanțare , cel care stabilește criteriile de acordare a punctajului, dacă este sau nu eligibil un proiect și suma aferentă, cred că este oportun să reamintesc celor interesați, faptul că acest Regulament NU a fost supus votului consilierilor locali, ci este în totalitate “opera” echipei de conducere a Centrului de Proiecte. Astfel, în luna martie anul trecut, a fost aprobat Regulamentul de Organizare și Funcționare al Centrului -HCL 84/2021. A fost un proiect ajuns pe lista suplimentară, cu extrem de puțin timp înainte de ședință, cât să nu ai timp să citești 2 rânduri. La acel moment, primarul Fritz ne-a făcut o scurtă prezentare, motivând urgența de blocajul de la Asociația Timișoara Capitală Europeană a Culturii. A omis însă să ne spună că votăm un proiect care va da posibilitatea conducerii Centrului să-și adopte un Regulament de finanțare a proiectelor culturale, fără a fi nevoiți să obțină votul Consiliului Local”, a anunțat Iliescu.
Ea mai remarcă o altă ciudățenie a sistemului de finanțare impus de ”cabinetul” Fritz, anume că, deși nu are nicio legătură cu regulamentul de alocare a banilor, consiliul local este pus să voteze, până la urmă, rezultatele selecțiilor realizate pe baza acestui regulament trebuie votate de CLT.
La ceas de seară și primarul a avut o reacție pe marginea situației apărute cu festivalul amintit. Desigur pe Facebook, el a analizat situația și a tras concluzia că … este surprins că evenimentul nu a trecut de procesul de jurizare. Timișoara trebuie să susțină un asemenea eveniment, iar acum se va căuta o soluție ca sistemul municipalității să facă rost de bani de undeva și pentru Festivalul Internațional de Literatură
„După ce Centrul de Proiecte a publicat rezultatele apelului de finanțare “Cultura în Prezent” la care Festivalul International de Literatură din Timișoara nu a intrat în rândul proiectelor selectate, mulți m-au întrebat care e părerea mea despre subiect. Pe scurt: și eu am fost surprins. Bineînțeles că Timișoara trebuie sa susțină al său Festival Internațional de Literatură. Cu foarte puțini bani și multă pasiune a reușit să devină un reper în peisajul cultural chiar și dincolo de granițele României. Am discutat cu mai multe instituții de cultură din subordinea Primăriei pentru a identifica o soluție de finanțare și găzduire pentru FILTM. Nu am niciun dubiu că o vom găsi”, scrie Fritz.
Primarul este în continuare de părere că Centrul de Proiecte este un mecanism de finanțare transparent. El vorbește despre operatori culturali care au prins aripi, dar și despre faptul că nu toți pot să și primească bani, fondurile fiind limitate. Deci e inevitabil să nu apară nemulțumiți.
”Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara este un mecanism de finanțări nerambursabile transparent care a reușit în scurt timp să profesionalizeze modul în care se dau bani publici pentru cultură în Timișoara. În locul unui sistem de alocări decise politic, discreționar și netransparent avem acum criterii clare, cu evaluări independente și un focus pe impact în comunitate. Anul acesta, mulți operatori culturali au prins aripi și au depus proiecte excelente în valoare totală de peste 9 milioane. Asta este în primul rând o mare dovadă de încredere pentru acest nou mecanism de finanțare și n-are decât să ne bucure. Dar la o sumă disponibilă de 3 milioane de lei, asta înseamnă și că idei bune și proiecte meritorii în valoare de peste 6 milioane au rămas din păcate nefinanțate. Este inevitabil, ca în orice proces competitiv cu resurse limitate, să existe nemulțumiri și dezbateri aprinse despre punctajele obținute și criteriile aplicate, despre cine a reușit sa obțină finanțare si cine nu, despre cine “merită” și cine nu. E normal să producă dezamăgiri. Eu cred că aceste discuții despre cum să prioritizăm și să alocăm bani publici pentru cultură trebuie duse cu toate dilemele puse pe masă. În modul cel mai constructiv, și nu doar punctual, cu toată deschiderea din partea noastră de a aduce îmbunătățiri. Sunt conștient de responsabilitatea pe care o avem în Timișoara, Capitala Europeană a Culturii 2023, să nu dăm greș cu felul în care susținem cultura”, mai scrie Fritz.
Președintele CJ Timiș, acuzații la adresa lui Dominic Fritz
Și șeful Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, a comentat pe tema festivalului lăsat fără finanțare. El contestă faptul că soluția găsită de primar a fost ca o sumă de bani să se dea pentru eveniment, dar pe căi ocolite.
”Cum să nu fie eligibil un proiect care a adus în Timișoara, timp de 11 ani, autori de talie internațională, unii prezenți pe lista candidaților la premiul Nobel? Ce fel de viziune și a cui viziune implementează Centrul de Proiecte? Despre ce transparență vorbim când Centrul de Proiecte respinge o contestație argumentată, dar primarul oferă o alternativă în afara evaluării, doar pentru cei care, exasperați de nedreptatea suferită, au luat o poziție publică? Ce se întâmplă cu ceilalți operatori culturali ale căror contestații au fost ignorate? Unde se face adevărata evaluare a proiectelor, în Comisia de selecție sau în funcție de numărul de like-uri strânse pe Facebook? Eu cred că operatorii culturali nu au nevoie de mila primarului Dominic Fritz aflat sub presiunea publicului, ci de o evaluare corectă. Centrul de Proiecte, coordonat de primar, instituție care a aruncat la coșul de gunoi Festivalul de Literatură, este viitor mecanism de implementare care va hotărî unde merg mulți bani din Programul Timișoara, Capitală Europeană a Culturii. Mă îngrijorează situația creată și mă întristează că Dominic Fritz recurge la artificii de imagine pe spatele operatorilor culturali. Dacă chiar are intenția să corecteze greșeala făcută de Centrul de Proiecte, pe viitor, primarul ar putea îmbunătăți metodologia de finanțare și ar putea instrui echipa „aleasă pe sprânceană” dar lipsită de experiență din proaspăta lui instituție subordonată”, a spus Nica.
Comentarii prin facebook